• Erfdgt

Vad innebär förlovning för Dig?

Innebär en förlovning att man ska gifta sig? Vad är det för skillnad på förlovning och frieri, om det är någon skillnad? Ska/bör man gifta sig inom någon viss tidsram efter en förlovning/frieri?, tex 1år.

För mig innebär alltid en förlovning att man någon gång tänkt och vill gifta sig, inte nödvändigtvis inom 1år, men tanken på giftemål bör finnas där. Jag tycker alltså inte att man förlovar sig utan att vilja gifta sig. Att ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" är onödigt tycker jag om man redan är förlovade. Frågan "Vill du förlova dig med mig?" har samma innebörd för mig. Att man vill gifta sig med varandra.

Jag tycker däremot att man kan ställa frågan "Ska vi bestämma ett datum för bröllopet?" efter (inom) en förlovning, för då drar man verkligen igång planeringen av en vigsel. Hur stor eller liten den än må vara.

Nu undrar jag alltså hur Du ser på det här med förlovning :)

• Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?
  • mycketsaft
    Erfdgt skrev 2013-01-31 21:01:34 följande:
    Så någon måste alltid fria för att det ska vara en förlovning? Genom att ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" eller räcker det om man frågar "Vill du förlova dig med mig?". Går det att gemensamt diskutera sig fram till en förlovning?

Om sambon skulle fråga om jag vill förlova mej med honom skulle jag bli lite osäker på vad han menar, för mej är frieriet en förlovning.
  • tjej87

Förlovning för mig innebär att en person friar (dvs frågar "vill du gifta dig med mig" och den andra säger ja. Man kan även komma överens om en förlovning och bestämma sig för att vi vill gifta oss med varandra. Att förlova sig utan att ha några planer alls på att man vill gifta sig känns helt fel för mig. En förlovning är ju att lova varandra att man vill gifta sig med varandra. Själv skulle jag vilja gifta mig max 2 -3 år efter en förlovning men jag har ingen tidsgräns för andra par så länge man ändå planerar att gifta sig någon gång.

• Ninni4

Att man ska gifta sig inom en snar framtid. Annars ser jag inget syfte med det.
    Jag och min sambo är ganska otraditionella av oss och vill inte förlova oss. Kanske vi gifter oss någon dag ändå, får se..
    Men alla ser ju lite olika på det där..

• Pissenisse

Förlovning innebär ett frieri. Den ena frågar om den andre vill gifta sig, den andre svarar ja. Fram tills bröllopet så är man förlovade.

• Erfdgt
    Pissenisse skrev 2013-01-31 21:24:13 följande:
    Förlovning innebär ett frieri. Den ena frågar om den andre vill gifta sig, den andre svarar ja. Fram tills bröllopet så är man förlovade.
    Så det går inte att tex gemensamt bestämma att man vill förlova sig tycker du? Utan den ena måste fria?
  • Jennie med ie

Förlovning innebär för mig ett beslut om att gifta sig över överskådlig framtid typ, ett år eller två kanske. Antingen är det nåt som liksom diskuteras och samtalas fram, eller så föregås det av ett frieri där den ena ställer frågan och den andra svarar ja då...

• Pissenisse
    Erfdgt skrev 2013-01-31 21:28:17 följande:
    Så det går inte att tex gemensamt bestämma att man vill förlova sig tycker du? Utan den ena måste fria?
    Nu är ju inte frågan i ts "Vad tycker du är acceptabelt att andra gör ang förlovning" utan frågan är "Vad innebär förlovning för dig". Och för mig innebär det tiden mellan frieriet och bröllopet, för egen del var det 7 månader och ja jag väntade mig ett frieri och hade inte velat göra det gemensamt.
  • NeedfulThings

Förlovning innebär att man ska gifta sig. Inte nödvändigtvis inom 1 år.

• Agapi
    Erfdgt skrev 2013-01-31 21:02:46 följande:
    Jaha, men grattis till barnet! Vad roligt :) Jag förstår om det känns lite mycket med både barn och bröllop i samma veva, så det kan nog vara smart att skjuta på det lite :)
    Tack =) Ja de kändes lite överväldigande att pussla ihop allt de samtidigt. Dessutom är maj en mycket trevligare månad att gifta sig i här på Kreta där vi ska vara ;) 
  • Erfdgt
    Pissenisse skrev 2013-01-31 21:52:00 följande:
    Nu är ju inte frågan i ts "Vad tycker du är acceptabelt att andra gör ang förlovning" utan frågan är "Vad innebär förlovning för dig". Och för mig innebär det tiden mellan frieriet och bröllopet, för egen del var det 7 månader och ja jag väntade mig ett frieri och hade inte velat göra det gemensamt.
    Nej, men det står ingenstans i TS att man inte får ställa följdfrågor. Jag blev nyfiken på ditt resonemang och ställde därför frågor kring det och vad du tycker och tänker om frieri och förlovning i allmänhet. Jag visste inte att du skulle ta illa upp av att jag ville föra diskussionen vidare.
Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?