• Rafael90

Hur gör du guacamole?

Jag har på senaste tid blivit nästan utskrattad av familj och vänkrets då jag erkänt att jag gör guacamole av enbart avokado, vitlök och kryddor. Enligt mina nära och kära SKA man ha i gräddfil, creme fraiche eller naturell yoghurt också (5 dl på ca 1 avokado) annars blir det inte "riktig" guacamole. Jag tycker detta är vidrigt, då smakar det ju inte ens avokado, men dessa personer påstår att man gör så i Mexiko och andra länder där man äter "riktiga" tacos Obestämd Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du guacamole?
  • Rock

Avocado, vitlök, gnutta salt, skvätt olivolja, skvätt citronsaft (bara så att avocadon ska hålla sig fräsch och inte bli brun). Har gärna i lite gräddfil för att få den krämigare, så länge inte maken ser för han vill ha utan Och nu är jag osäker på om man stavar avocado eller avokado, men så gör jag guckemuck iaf

• mrsStatham
    Rock skrev 2013-02-06 16:58:52 följande:
    Avocado, vitlök, gnutta salt, skvätt olivolja, skvätt citronsaft (bara så att avocadon ska hålla sig fräsch och inte bli brun). Har gärna i lite gräddfil för att få den krämigare, så länge inte maken ser för han vill ha utan Och nu är jag osäker på om man stavar avocado eller avokado, men så gör jag guckemuck iaf
    Det beror på vilket land man är i. I USA och de andra engelskspråkiga länderna heter det avocado.
    I Sverige heter den avokado, sv.wikipedia.org/wiki/Avokado kan vara en ledtråd...
    Bara två saker är oändliga
  • Helenpalmer

Jag gör min med två delar avokado och en del crème fraîche, salt peppar, vitlök, sambal oleak och citronsaft.

Den är mycket uppskattad bland våra vänner, snabb och smidig och allt finns alltid hemma.

Min bästa kompis man kommer från Mexiko och han gör sin på bara avokado och med gullök, färsk koriander, lime,tomat, färsk chili och salt och peppar

• anno76

Avokado
    Skållade tomater ( utan skinn och innanmäte)
    Färsk chili
    Citronsaft
    Vitlök
    Crème fraiche
    Salt och svartpeppar.

• Flaminia

Annat: avokado, hackade tomater, vitlök, hackad chili, citronsaft, salt och peppar.

• ThePointOfItAll

Antingen alternativ ett eller två, beror på avokadon(mogen utan, lite omogen med gräddfil/cf).

Avokado
    salt & peppar
    lite tabasco om jag har hemma
    lime, inte citron
    färsk vitlök
    lite olivolja
    (gräddfil/cf)

Den blir helt underbar, och lime istället för citron ger en helt annan, mycket bättre smak!

• Anwen

Antingen med ingen gräddfil eller bara en liten klick, vill ju att avokadon ska kännas... Använder dock färdig kryddblandning (Santa Marias), då jag tycker det blir godast så. Har smakat ett par hemmagjorda varianter men inte alls gillat dem lika mycket, och orkar inte experimentera mig fram.

• Rocket Mania

Jag gör en väldigt enkel. Avocado, vitlök, olivolja, pressad citron, salt, svartpeppar och JA absolut: crème fraîche

Svar på tråden Hur gör du guacamole?