Harmagedon skrev 2013-02-06 19:53:41 följande:
Tja man får självklart göra som man vill och som man själv tycker är godast men det låter lite märkligt att påstå att man gör med någon form av mjölkprodukt i Mexico och att det därför är det rätta sättet.
Jag har rest och bott i Central Amerika rätt mycket (dock bara nån ytterst kort trip över gränsen till Mexiko och antagligen har jag inte ätit gucamole där) och mjölkprodukter i matlagningen är ytterst ovanligt. Det är varm och det håller sig inte särskilt bra med mjölk i helt enkelt. Själv är jag inte särskilt glad i koriander och undviker det i min gucca men det brukar vara väldigt mkt koriander i gucamole i central america. En dam jag hyrde rum hos ett tag hade nog mer koriander än något annat i sin gucamole. Men någon form av syrad mjölk har jag aldrig sett någon blanda i.
Fö har jag aldrig sett vare sig tacoskal eller köttfärs där heller...Nej, texmex är ju ett ganska svenskt/västerländskt påfund(likaså kinamat). Såg en mexikanska på TV en gång som lagade mexikansk mat, och hon menade att de aldrig använder köttfärs, utan gör köttgrytor isf.
Gott är det, men antagligen inte speciellt mexikanskt