• Rafael90

Hur gör du guacamole?

Jag har på senaste tid blivit nästan utskrattad av familj och vänkrets då jag erkänt att jag gör guacamole av enbart avokado, vitlök och kryddor. Enligt mina nära och kära SKA man ha i gräddfil, creme fraiche eller naturell yoghurt också (5 dl på ca 1 avokado) annars blir det inte "riktig" guacamole. Jag tycker detta är vidrigt, då smakar det ju inte ens avokado, men dessa personer påstår att man gör så i Mexiko och andra länder där man äter "riktiga" tacos Obestämd Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du guacamole?
  • ThePointOfItAll

Den där färdiga burken är ju vidrigKräks har blivit bjuden på den nån gång och jag är hellre utan. Har inte testat kryddmix, men eftersom min blir så god så känns det onödigt att testa

• Coxia

Annat

Gör jag guacamole:
    avokado
    tomater
    röd chili
    jalapenjotabasco 
    massor av lime, absolut inte citron
    vitlök 

Gör jag "avokadoröra" :
    Lika delar avokado och creme fraiche
    vitlök
    citronsaft
    tabasco 

Båda är goda, men inte samma sak.  

• Thaleya1

Jag gillar inte guacamole eller avokado för den delen.

Jag tror min familj gör med lite gräddfil/creme fraice, avokado och kryddor (vet ej vilka) samt vitlök. kanske lite chili någon gång.

• Sorbus

Jag har aldrig i i gräddfil eller creme fraiche. Däremot vill jag ha i lime (eller citron), vitlök, lite hackad rödlök och kryddor (cayenne, paprika och salt).

Om man vill göra med eller utan gräddfil eller liknande är väl en smaksak, däremot är jag tveksam till att det skulle vara det " enda äkta" mexikanska sättet. Googlar man efter recept på autentisk guacamole så verkar inte det vanligt. Faktiskt så ingår inte creme fraiche/gräddfil/lokal motsvarighet i ett enda av de recept jag läste. Däremot verkar man väldigt överens om att koriander ska ingå, och det tror jag inte är lika vanligt att man har med i Sverige.

www.food.com/recipe/guacamole-real-authentic-mexican-guac-135048
    www.simplyrecipes.com/recipes/perfect_guacamole/
    www.gourmetsleuth.com/Articles/Avocado-Recipes-681/guacamole.aspx
    javirecetas.hola.com/guacamole-receta-mexicana/
    www.mis-recetas.org/recetas/show/1267-tres-recetas-de-guacamole-mexicano
    www.gastronomiaycia.com/2008/02/20/receta-de-guacamole/

• Anwen
    ThePointOfItAll skrev 2013-02-06 19:36:52 följande:
    Den där färdiga burken är ju vidrigKräks har blivit bjuden på den nån gång och jag är hellre utan. Har inte testat kryddmix, men eftersom min blir så god så känns det onödigt att testa
    Nej, burken skulle jag aldrig röra! Den innehåller mycket konstigheter och typ ingen avokado?! :S
  • ThePointOfItAll
    Anwen skrev 2013-02-06 19:51:40 följande:
    Nej, burken skulle jag aldrig röra! Den innehåller mycket konstigheter och typ ingen avokado?! :S
    Nä, 5 % avokado läste jag mig till
  • Harmagedon

Tja man får självklart göra som man vill och som man själv tycker är godast men det låter lite märkligt att påstå att man gör med någon form av mjölkprodukt i Mexico och att det därför är det rätta sättet.

Jag har rest och bott i Central Amerika rätt mycket (dock bara nån ytterst kort trip över gränsen till Mexiko och antagligen har jag inte ätit gucamole där) och mjölkprodukter i matlagningen är ytterst ovanligt. Det är varm och det håller sig inte särskilt bra med mjölk i helt enkelt. Själv är jag inte särskilt glad i koriander och undviker det i min gucca men det brukar vara väldigt mkt koriander i gucamole i central america. En dam jag hyrde rum hos ett tag hade nog mer koriander än något annat i sin gucamole. Men någon form av syrad mjölk har jag aldrig sett någon blanda i.

Fö har jag aldrig sett vare sig tacoskal eller köttfärs där heller...

• Putt B

2 dl creme fraiche 2 avokado 2 pressade vitlöksklyftor Salt Vitpeppar Italiensk salladskrydda Mixa fluffigt med mixer... Otroligt gott...

• Kimona

Annat: avocado, vitlök, citronsaft, olivolja, kryddor och lite turkisk yoghurt

• ThePointOfItAll
    Harmagedon skrev 2013-02-06 19:53:41 följande:
    Tja man får självklart göra som man vill och som man själv tycker är godast men det låter lite märkligt att påstå att man gör med någon form av mjölkprodukt i Mexico och att det därför är det rätta sättet.

Jag har rest och bott i Central Amerika rätt mycket (dock bara nån ytterst kort trip över gränsen till Mexiko och antagligen har jag inte ätit gucamole där) och mjölkprodukter i matlagningen är ytterst ovanligt. Det är varm och det håller sig inte särskilt bra med mjölk i helt enkelt. Själv är jag inte särskilt glad i koriander och undviker det i min gucca men det brukar vara väldigt mkt koriander i gucamole i central america. En dam jag hyrde rum hos ett tag hade nog mer koriander än något annat i sin gucamole. Men någon form av syrad mjölk har jag aldrig sett någon blanda i.

Fö har jag aldrig sett vare sig tacoskal eller köttfärs där heller...
    Nej, texmex är ju ett ganska svenskt/västerländskt påfund(likaså kinamat). Såg en mexikanska på TV en gång som lagade mexikansk mat, och hon menade att de aldrig använder köttfärs, utan gör köttgrytor isf.

Gott är det, men antagligen inte speciellt mexikanskt
Svar på tråden Hur gör du guacamole?