• Rafael90

Hur gör du guacamole?

Jag har på senaste tid blivit nästan utskrattad av familj och vänkrets då jag erkänt att jag gör guacamole av enbart avokado, vitlök och kryddor. Enligt mina nära och kära SKA man ha i gräddfil, creme fraiche eller naturell yoghurt också (5 dl på ca 1 avokado) annars blir det inte "riktig" guacamole. Jag tycker detta är vidrigt, då smakar det ju inte ens avokado, men dessa personer påstår att man gör så i Mexiko och andra länder där man äter "riktiga" tacos Obestämd Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du guacamole?
  • Sorbus
    ThePointOfItAll skrev 2013-02-06 19:59:09 följande:
    Nej, texmex är ju ett ganska svenskt/västerländskt påfund(likaså kinamat). Såg en mexikanska på TV en gång som lagade mexikansk mat, och hon menade att de aldrig använder köttfärs, utan gör köttgrytor isf.

Gott är det, men antagligen inte speciellt mexikanskt
    Jag misstänker att om man bjöd på traditionella svenska fredagstacos i Mexiko och hävdade att det var mexikansk mat så skulle man väcka viss förvåning...
  • Harmagedon
    ThePointOfItAll skrev 2013-02-06 19:59:09 följande:
    Nej, texmex är ju ett ganska svenskt/västerländskt påfund(likaså kinamat). Såg en mexikanska på TV en gång som lagade mexikansk mat, och hon menade att de aldrig använder köttfärs, utan gör köttgrytor isf.

Gott är det, men antagligen inte speciellt mexikanskt

Rätt vidrigt med köttfärs som legat på marknaden i 35 gradig värme faktiskt...

• augustisten

Avokado är ju dyrt som skrutt och av det skälet har jag ibland i lite yoghurt för att dryga ut - men inte mycket och helst utan. Ibland behövs det om avokadon inte är så krämig också.

Annars vill jag ha rödlök, vitlök, olivolja, finhackad färsk tomat, citron, salt, chili och koriander i. Mums.

• ThePointOfItAll
    Sorbus skrev 2013-02-06 20:03:14 följande:
    Jag misstänker att om man bjöd på traditionella svenska fredagstacos i Mexiko och hävdade att det var mexikansk mat så skulle man väcka viss förvåning...
    antagligen
  • MartinaE

Gör på annat sätt

Avocado
    Citron
    salt
    peppar
    vitlök
    en skvätt fet grädde

• justplainme

Använder: Avokado, salt, vitpeppar, kummin, vitlök, olja och citron.

Aldrig hört att man ska ha i någon form av mjölkprodukter. Dock är det upp till var och en hur man väljer att göra.
    Kan ju tillägga att min far kommer från chile och såhär har alla i hans familj gjort guacamole. :)

• Anwen
    ThePointOfItAll skrev 2013-02-06 19:53:21 följande:
    Nä, 5 % avokado läste jag mig till
    Den jag sett har bara 1,5% t.o.m.
  • Apopan

Avokado, örtsalt, röd färsk chili, svartpeppar, citron, kummin, paprikapulver, vitlök, och ev en matsked (på 4 avokados) crème fraîche.

Svar på tråden Hur gör du guacamole?