• Rafael90

Hur gör du guacamole?

Jag har på senaste tid blivit nästan utskrattad av familj och vänkrets då jag erkänt att jag gör guacamole av enbart avokado, vitlök och kryddor. Enligt mina nära och kära SKA man ha i gräddfil, creme fraiche eller naturell yoghurt också (5 dl på ca 1 avokado) annars blir det inte "riktig" guacamole. Jag tycker detta är vidrigt, då smakar det ju inte ens avokado, men dessa personer påstår att man gör så i Mexiko och andra länder där man äter "riktiga" tacos Obestämd Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du guacamole?
  • Putt B
    MartinaE skrev 2013-02-06 21:14:00 följande:
    Mjölkprodukter har jag i för att förhindra att den ska bli brun...

Det är citrusen som förhindrar det...sorry.. vill inte verka duktig..
  • sextiotalist
    ThePointOfItAll skrev 2013-02-06 19:59:09 följande:
    Nej, texmex är ju ett ganska svenskt/västerländskt påfund(likaså kinamat). Såg en mexikanska på TV en gång som lagade mexikansk mat, och hon menade att de aldrig använder köttfärs, utan gör köttgrytor isf.

Gott är det, men antagligen inte speciellt mexikanskt
    Chili con carne betyder ju chili med kött (inte köttfärs med vita bönor), sedan har de ju mycket bönor i maten i Mexico. 

Jag har avocado, vitlök, salt och peppar och lite creme fraiche, sambon får en egen sk guacomalo, jag har lökpulver istället för vitlök i hans.   
  • mylittleponny

Jag gör helt utan vitlök. mitt recept är

2 advokado (mjuka gröna och mogna)
    1 rödlök (fin hacka ordenltigt)
    1 lime (lite saft bara)
    2dl creamfraiche
    salt och svartpeppar

mixa allt. och glöm inte att lägga i advokado kärnorna i smeten  efter du mixat, det gör att den håller sig grön och fin i färgen längre^^

Detta receptet är mycket godare än med vitlök.
    Detta brukar jag ha på macka eller till tacos eller som dip till gurka morötter brukar även dippa chips i det.

Jag är galen i guakamole  {#emotions_dlg.flower}

• veh

Jag har rest runt i en stor del av Mexico under en månads tid, var ett antal år sedan nu, men guacamole där var typiskt sett utan några som helst mjölkprodukter, bara mosad avocado som grund. Sedan var det ju alltid litet chili i, och säkert lök, ibland tomat och ibland inte (i så fall alltid tomat utan skinn och utan frön, dvs bara själva "tomatköttet". Själv gör jag oftast en fuskvariant, med avocado, Santa Maria guacamolekrydda samt litet creme fraiche. Men då kanske 2-3 msk per avocado. Absolut inte så mycket som 5 dl per avocado - då är det ABSOLUT inte guacamole längre, utan någon slags creme fraiche-röra med litet smak av avocado, möjligtvis.

• veh

Kan ju också säga att guacamole där kunde man få in "medan man väntade på maten" på bättre restauranger. Eller som en liten klick på tallriken när man beställt kött. Tacos äter man inte alls på samma sätt som i Sverige, det fanns förvisso alltid tacos på menyn, men då kanske man beställde en grönsakstaco, en svamptaco, en kötttaco och en kycklingtaco. Grönsakstacon var då med stekta grönsaker - typ lök, paprika, squasch, majs. Det var heller inga hårda skal, utan som ett litet mjukt tortillabröd med fyllningen på. Hade man någon sås till så var det oftast salsasås. Riktigt stark med MYCKET chili i. Inte tomatbaserad kryddad, som här i Sverige...

• veh
    Putt B skrev 2013-02-06 21:15:59 följande:
    Det är citrusen som förhindrar det...sorry.. vill inte verka duktig..

Nej, det är syran, och syra finns även i t.ex. gräddfil.
  • Zenobia

Brukar ha lite gräddfil i i min avokadoröra eller så gör ja som den är i min mexikanska kokbok. Men nu lär ja bli lite mer bekvämare när ja fann på willys fryst färdig gucamole, mmm så god

• Majken03

1 avokado, en lite burk crème fraîche, vitlök, salt och vitpeppar. Tycker den är sjukt god och kan äta den med sked :)

• Katarina2011

Åh nu blev jag också sugen på att testa till helgen :) har provat de där färdiga mixerna med de smakar bara konstigt :b

• annca

Avacado, vitlök, färsk chili, salt och citron.
    Allt mixas till en rätt slät smet.

Creme fraiche har jag bara i om jag behöver dryga ut den...Oskyldig Och då skäms jag lite tom.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Hur gör du guacamole?