• fialott80

    Omskola sig till sjuksköterska och BM.Tacksam för hjälp kring många funderingar!

    Jag har under flera år funderat på att utbilda mig till sjuksköterska, funderade faktiskt redan på det då jag studerade till det jag arbetar med idag men slog tyvärr bort tanken då. Har aldrig riktigt fastnat för mitt arbete och de arbetsplatser som jag hitintills arbetat på, har jobbat 7 år sedan examen. Jag är idag personalvetare så jag arbetar med människor men vill ha en mer vårdande roll och slippa kontorsjobbet. Det jag trivs mest med i arbetet är att hjälpa och stötta, coacha och vägleda individer. Nu har jag varit föräldraledig och då har tankarna kring sjuksköterskestudier återkommit och intresset för att sedan vidareutbilda mig till barnmorska. Om detta skulle vara möjligt är beroende på hur vi skulle få ihop ekonomi och familjen om jag började studera. Jag har sedan tidigare studerat och tagit lån för 5 år vilket innebär att jag endast har 1 år kvar m CSN-lån och även bidrag antar jag? Lönemässigt skulle det innebära en stor skillnad mot idag men det är absolut viktigare att trivas men vi skulle inte alls kunna klara oss på bara en lön så den måste kompletteras på något vis.Jag är redan 33 år och känner lite oro för om det är sent att faktiskt göra detta. Tacksam för tips,råd, tankar kring mina funderingar och nedanstående frågor från er som omskolat er till sjuksköterska och ev. BM, alla som vill får gärna engagera sig :) Du som ev gjort samma resa som jag funderar över är du nöjd/ångrar du dig ? Berätta! Du som arbetar som BM idag vad är bäst/sämre med jobbet? 1. Det stora dilemmat är ekonomin, vi sitter på bostadslån idag och jag har studielån sedan tidigare. Jag har 1 års CSN lån kvar och då kommer 3,5 år saknas innan jag är färdig BM.Tar gärna emot tips på hur man kan få ihop ekonomin, annat lån, stipendie,jobb... 2.Kan sjuksköterskestudier kombineras med extrajobb och skulle isf distansstudier kunna möjliggöra detta ytterligare?Hur mycket styr man över sin tid? 3.Vi har en dotter på 1 år idag och planerar att utöka familjen,hur får man ihop studier och ev. jobb med små barn? 4.Vet någon hur möjligheten ser ut för att ev kunna göra ett studiebesök och prata lite mer med en BM, helst förlossning? 5. Vet någon om det finns specifika intagningsgrupper för de som jobbat ett tag då man söker till programmet? 6. Vet någon om det spelar stor roll vart man läst och om man läst på distans eller ej sen när man söker jobb? Väldigt tacksam för svar från er! Vet att det är många frågor men svar på något skulle vara guld värt!

  • Svar på tråden Omskola sig till sjuksköterska och BM.Tacksam för hjälp kring många funderingar!
  • Vili
    fialott80 skrev 2013-02-27 21:40:40 följande:
    Hej! Tack för ditt svar!Vad hade du för typ av extrajobb och i hur stor omfattning jobbade du? Tar gärna emot tips på hur du la upp det.

    fialott80 skrev 2013-02-27 21:40:40 följande:
    Hej! Tack för ditt svar!Vad hade du för typ av extrajobb och i hur stor omfattning jobbade du? Tar gärna emot tips på hur du la upp det.

    Jag har jobbat som undersköterska extra undrr ssk utbildningen..tufft på snudd på omöjligt under praktikperioder!
    Isak 090122 Viggo 120820
  • fialott80
    Vili skrev 2013-03-06 09:31:26 följande:
    fialott80 skrev 2013-02-27 21:40:40 följande:
    Hej! Tack för ditt svar!Vad hade du för typ av extrajobb och i hur stor omfattning jobbade du? Tar gärna emot tips på hur du la upp det.
    Jag har jobbat som undersköterska extra undrr ssk utbildningen..tufft på snudd på omöjligt under praktikperioder!
    Isak 090122 Viggo 120820

    Vili skrev 2013-03-06 09:31:26 följande:
    fialott80 skrev 2013-02-27 21:40:40 följande:
    Hej! Tack för ditt svar!Vad hade du för typ av extrajobb och i hur stor omfattning jobbade du? Tar gärna emot tips på hur du la upp det.
    Jag har jobbat som undersköterska extra undrr ssk utbildningen..tufft på snudd på omöjligt under praktikperioder!
    Isak 090122 Viggo 120820

    Hej igen! Förstår att det måste varit tufft under praktiken. Tog du inga lån alls? Hur mycket jobbade du ungefär från vecka till vecka när det inte var praktik?
  • fialott80
    bohan85 skrev 2013-03-03 10:27:14 följande:
    Jag arbetade som farmacevt på apotek bredvid studierna. Jobbade på fler apotek men bla på ett som ligger inne i ICA och de har ju öppet till 7-22 så ofta gick jag direkt från skolan till jobbet. Någon månad jobbade jag heltid men annars  varannan helg. Allt mellan 15-24 timmar. Om du endast jobbar dagtid kan det kanske vara svårt att jobba 75 % då det brukar vara en del seminarier och annat som kan vara obligatoriskt. Jag rekommenderar även att gå på föreläsningar. Men om du skall plugga på distans så kan du ju plugga när du vill!

    bohan85 skrev 2013-03-03 10:27:14 följande:
    Jag arbetade som farmacevt på apotek bredvid studierna. Jobbade på fler apotek men bla på ett som ligger inne i ICA och de har ju öppet till 7-22 så ofta gick jag direkt från skolan till jobbet. Någon månad jobbade jag heltid men annars  varannan helg. Allt mellan 15-24 timmar. Om du endast jobbar dagtid kan det kanske vara svårt att jobba 75 % då det brukar vara en del seminarier och annat som kan vara obligatoriskt. Jag rekommenderar även att gå på föreläsningar. Men om du skall plugga på distans så kan du ju plugga när du vill!

    Hej! Ja, distans lämnar ju lite mer möjligheter även om det är obligatoriska moment där också och de ligger ju dagtid. Men om jag har ett jobba som ger möjlighet till 2h obligatoriskt dagtid då och då samt att jag tar ledigt vid praktik och tenta så kanske det kan gå och jobba 75% ibörjan iaf 1 termin. Sen kanske jag behöver ha ett jobb på timme för mer flexibilitet. Har även sett att man får plugga distans och vara föräldraledig samtidigt vilket kan vara bra då vi planerar att bli fler om inte allt för länge.
  • Vili
    fialott80 skrev 2013-03-08 20:18:51 följande:
    Vili skrev 2013-03-06 09:31:26 följande:
    Jag har jobbat som undersköterska extra undrr ssk utbildningen..tufft på snudd på omöjligt under praktikperioder!
    Isak 090122 Viggo 120820
    Hej igen! Förstår att det måste varit tufft under praktiken. Tog du inga lån alls? Hur mycket jobbade du ungefär från vecka till vecka när det inte var praktik?

    fialott80 skrev 2013-03-08 20:18:51 följande:
    Vili skrev 2013-03-06 09:31:26 följande:
    Jag har jobbat som undersköterska extra undrr ssk utbildningen..tufft på snudd på omöjligt under praktikperioder!
    Isak 090122 Viggo 120820
    Hej igen! Förstår att det måste varit tufft under praktiken. Tog du inga lån alls? Hur mycket jobbade du ungefär från vecka till vecka när det inte var praktik?

    jag har gjort lite olika termin från termin..men ca 2-4 pass i veckan vissa perioder. Tog helt lån + bidrag i perioder och jobbade i andra perioder. Mycket att hålla koll på när man ska kombinera så..
    Isak 090122 Viggo 120820
  • kevlarsjäl1

    Hej! Jag är 35 år, och på väg att göra en liknande resa. Jag ska börja plugga till sska i höst, efter 10 år i it-branschen (3-årig högskoleutbildning). Jag tänkte läsa till sska efter gymnasiet men kom på andra tankar, dock har tankarna alltid funnits där och nu har jag bestämt mig! Tidigare har det varit bm som var målet, det lockar fortfarande men vill hålla det öppet och se vad jag känner under utbildningens gång. Jag har två barn, 9 mån och 3,5 år, så min största oro är hur det ska gå att plugga och få ihop familjelivet (säkert inga problem, men en omställning för hela familjen), och sen är det ju ekonomin... Jag tog bara CSN i två år då där har jag kvar men inkomsten blir ju klart lidande, nya lån på det och sen förmodligen lägre lön än idag. Känner dock att det är värt det om jag får jobba med det jag verkligen vill. Vet inte vad jag ville med det här inlägget mer än att det finns fler som du :) Vore kul att följas åt!

  • JA77
    kevlarsjäl1 skrev 2014-02-13 13:06:09 följande:
    Hej! Jag är 35 år, och på väg att göra en liknande resa. Jag ska börja plugga till sska i höst, efter 10 år i it-branschen (3-årig högskoleutbildning). Jag tänkte läsa till sska efter gymnasiet men kom på andra tankar, dock har tankarna alltid funnits där och nu har jag bestämt mig! Tidigare har det varit bm som var målet, det lockar fortfarande men vill hålla det öppet och se vad jag känner under utbildningens gång. Jag har två barn, 9 mån och 3,5 år, så min största oro är hur det ska gå att plugga och få ihop familjelivet (säkert inga problem, men en omställning för hela familjen), och sen är det ju ekonomin... Jag tog bara CSN i två år då där har jag kvar men inkomsten blir ju klart lidande, nya lån på det och sen förmodligen lägre lön än idag. Känner dock att det är värt det om jag får jobba med det jag verkligen vill. Vet inte vad jag ville med det här inlägget mer än att det finns fler som du :) Vore kul att följas åt!
    Du hade tänkt söka ssk i höst? Eller vet du att du redan är antagen?
  • JA77
    kevlarsjäl1 skrev 2014-02-13 16:13:53 följande:
    JA77: jag är antagen. Sökte in förra hösten men blev gravid och fick skjuta upp studiestarten.
    Skönt att veta lite om framtiden iaf! 
  • Chetti

    Jag känner igen mig i tankarna. Jag valde att efter 13,5 år som brevbärare söka in till sjuksköterskeprogrammet. Nu läser jag min andra termin på Ersta.Vi har praktik termin 2-6, minst 5 ggr i taget. Jag vill också bli barnmorska. Jag är 34år och har tre barn 10, 8 och en snart 2-åring. Jag var orolig för att kombinera familjeliv med studier och ekonomin.

    Jag hinner i princip inte jobba extra, har gjort det någon dag. Hade jag jobbat extra på helgen hade det varit enklare men samtidigt vill jag ju vara med min familj. Så jag tar ut så mycket lån jag bara kan, min man arbetar och så får vi försöka leva lite snålare. Men det är vårt den ekonomiska uppoffringen

    Vabba gör min man då det är något obligatorskt, det gäller att ens partnern är med på tåget vad gäller sämre ekonomi och att behöva vabba en hel del.

    Jag tycker åldern är det minsta problemet. Vi får jobba till 67år så vi har en del år kvar efter avslutad utbildning =)

    Jag tänker söka till alla barnmorskeutbildningarna i Sverige, jag har studerat på högskola/universitet förut så det var glädjande att läsa att det kan vara en merit =) Jag är beredd att pendla/sova borta de åren bara för att uppfylla min dröm. Praktiken kommer jag troligen göra I sthlm.

    Kör på! Livet är för kort för att fundera! Är man tillräckligt motiverad så klarar man det mesta


    blääääääääääää
  • kevlarsjäl1

    Chetti: Inspirerande läsning! Kul att höra att det funkar bra. Jag tror också att det handlar om inställning. Åh jag vill börja plugga nuuuuu!

  • Chetti
    kevlarsjäl1 skrev 2014-02-17 12:30:03 följande:

    Chetti: Inspirerande läsning! Kul att höra att det funkar bra. Jag tror också att det handlar om inställning. Åh jag vill börja plugga nuuuuu!


    Ja, det är hur kul som helst. Och att plugga med barn funkar bättre än jag trodde. Jag satsar på att plugga 8-15 och kvällar, och ibland söndagar.

    Leva snålt i tre år är det värt, csn lån är oxå värt att ta och det går ju att betala av med sin lön senare. Garanterat jobb och det finns så mycket man kan göra!

    Förstår att du vill börja direkt!
  • Mrskut

    Rolig tråd att läsa. Jag skolar om mig till ssk för att sen utb vidare till bm. Jag är 37 år och lärare sedan 13 år tillbaka. Det är klart man ska satsa på sina drömmar om man har möjlighet. Det blir inte fett i plånboken men det är värt det. Jag kan jobba extra ca 2 dagar i veckan men inte under praktikperioderna.

  • fialott80

    Hej! Hur har det gått för er? Jag pluggade knappt en termin och testade på distans under min andra FL. Så kul det var! Nu har jag fått det bekräftat gäller att lösa det ekonomiska bara...Arbetar m HR idag vet inte om det är så enkelt att finna extrajobb på timma el i omf ex 60% under studierna. Det knepiga är väl praktiken där man ska kunna vara borta 5-6v. Någon som har idé kring hur det kan lösa sig?

  • Chetti
    fialott80 skrev 2015-02-24 16:37:26 följande:

    Hej! Hur har det gått för er? Jag pluggade knappt en termin och testade på distans under min andra FL. Så kul det var! Nu har jag fått det bekräftat gäller att lösa det ekonomiska bara...Arbetar m HR idag vet inte om det är så enkelt att finna extrajobb på timma el i omf ex 60% under studierna. Det knepiga är väl praktiken där man ska kunna vara borta 5-6v. Någon som har idé kring hur det kan lösa sig?


    Hejhej!

    Det rullar på, går i termin 4 nu och det känns fortfarande väldigt roligt om inte roligare. Just nu är jag ute i VFU på Södersjukhuset. Roligt att få testa sina kunskaper o försöka vara mer och mer självständig.
    Extrajobb åt studenter brukar finnas lite här och var speciellt här i Sthlmstrakten. Själv jobbar jag inte extra för jag känner att jag varken har ork eller tid med tre barn och heltidsstudier.

    Så du går på en skola nu? Vilken och i vilken termin?
    blääääääääääää
  • Neria

    Precis min tråd, jag har sökt till ssk i höst och vill också bli bm! Jag har tänkt lösa det genom att jobba varannan helg och inte ta något lån=) men jag jobbar inom handeln och har väldigt hög ob så jag hoppas att det kommer att fungera, och att jag tar mig in på utbildningen i höst!

  • Nyckelpiga00

    Hej!

    Testar att ställa en fråga i ett så gammal inlägg. Hoppas på svar :D


    Funderar själv på att skola om mig till sjuksköterska till hösten. Är 33 år gammal och har redan en 3 årig högskoleutbildning. 

    Min fråga, har det varit värt det? Blev det så bra som ni hade tänkt er, att jobba som sjuksköterska?

Svar på tråden Omskola sig till sjuksköterska och BM.Tacksam för hjälp kring många funderingar!