• anna021

Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?

Hej alla kom nyss ut från badrummet efter att bytt på vårat barn.
    Så av nyfikenhet så läste jag på innehållsförtekningen på ICAs tvättservetter med aloe.

Då ser jag av min förskräkelse att de innehåler glycol som är giftigt räcker med att hundar får i sig det så kan de dö så då borde det även vara giftigt för människor.

Vi fick avliva våran hund som fått i sig glycol.

När jag såg detta så tvätta jag barnet flera gånger med tvål och vatten.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?
  • spermadonator
    anna021 skrev 2013-02-10 00:59:48 följande:

Nix ligger i sopptunnan
    Troligtvis propylenglykol som förekommer i ganska många kosmetiska produkter men även i läkemedel. Propylenglykol är en alkohol som inte anses vara giftig och är godkänd av Svenska Naturskyddsföreningen som ett "bra miljöval" vid val av lösningsmedel i produkter. Propandiol får till och med användas i små mängder i livsmedel och förekommer t.ex i vissa färdiga bakverk man köper i butik.

apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/1,2-propandiol.htm
  • Ebba200
    spermadonator skrev 2013-02-10 01:21:13 följande:
    Troligtvis propylenglykol som förekommer i ganska många kosmetiska produkter men även i läkemedel. Propylenglykol är en alkohol som inte anses vara giftig och är godkänd av Svenska Naturskyddsföreningen som ett "bra miljöval" vid val av lösningsmedel i produkter. Propandiol får till och med användas i små mängder i livsmedel och förekommer t.ex i vissa färdiga bakverk man köper i butik.

apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/1,2-pro...
     men borde det vara särskrivet och Glycol med stor bokstad på nästa sida? Alla ni skriver det som ett ord..
  • spermadonator
    Ebba200 skrev 2013-02-10 01:22:15 följande:
     men borde det vara särskrivet och Glycol med stor bokstad på nästa sida? Alla ni skriver det som ett ord..
    Det beror nog på vilket språk man väljer att skriva på och vad som känns häftigast.

Exempelvis skriver de på första raden att servetterna innehåller "aqua" vilket är latin för vatten. Jag tror inte riktigt att tanken med innehållsförteckningar är att de ska vara tydliga, logiska eller enkla att förstå...
  • Ebba200
    spermadonator skrev 2013-02-10 01:33:10 följande:
    Det beror nog på vilket språk man väljer att skriva på och vad som känns häftigast.

Exempelvis skriver de på första raden att servetterna innehåller "aqua" vilket är latin för vatten. Jag tror inte riktigt att tanken med innehållsförteckningar är att de ska vara tydliga, logiska eller enkla att förstå...
    Ne, de e kanske sant.. Jag har alltid tänkt att det skriver aqua på allting för att alla skall förstå, men då hade de ju faktiskt lika gärna kunnat skriva water, så det är faktiskt sant.
  • Klotjohan

Nu är det ju inte ofta man äter våtservetter så faran är väl inte överhängande att man blir förgiftad. Innehållsförteckningar ska vara skriva så att den ingrediens som utgör störst mängd står först och sedan i fallande ordning. glykolmängden måste vara väldigt liten då i själva produkten. 
    Sen är ju Aloe barbadensis känt för att vara starkt allergiframkallande och retande hos många personer om man äter eller dricker det med.  Så jag vet inte vilket som är värst... 

• Pippilångstrump

Att du inte reagerade på något innan i innehållsförteckningen!

Jag personligen skulle inte och har inte använda sådana produkter på mina barn. Men det är ju vilka som av våtsrrvetterna.

För den användning de är avsedda för är de inte farliga, nåja direkt skadliga iaf, sedan får ju givetvis kemikalier massa effekter på huden/organen etc och givetvis en miljöpåverkan.

Gissar som de andra att det är propylenglykol i produkten. Och som sagt finns i massa saker runt oss.

• spermadonator
    spermadonator skrev 2013-02-10 01:21:13 följande:
    Propandiol får till och med användas i små mängder i livsmedel och förekommer t.ex i vissa färdiga bakverk man köper i butik.

apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/1,2-pro...
    Propylenglykol skulle det stå i den meningen, alternativt 1,2-propandiol som är ett mer "korrekt" namn. Det finns två olika propandioler beroende på var på kolkedjan de två (di) OH-grupperna sitter. 1,3-propandiol klassas istället som hälsovådligt så det är inget som får förekomma i livsmedel.
  • Nyfikna72

Men herregud........om ni är så oroliga tycker jag ni ska läsa på andra förpackningar också.........vanligt hårshampoo, vad innehåller det tex? Och vet ni hur man tillverkar margarin? Man tvättar fettet i lut........

Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?