• anna021

Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?

Hej alla kom nyss ut från badrummet efter att bytt på vårat barn.
    Så av nyfikenhet så läste jag på innehållsförtekningen på ICAs tvättservetter med aloe.

Då ser jag av min förskräkelse att de innehåler glycol som är giftigt räcker med att hundar får i sig det så kan de dö så då borde det även vara giftigt för människor.

Vi fick avliva våran hund som fått i sig glycol.

När jag såg detta så tvätta jag barnet flera gånger med tvål och vatten.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?
  • KlaraBella

När min dotter var nyfödd använde vi våtservetter när vi bytte på henne (som alla andra gör givetvis) efter ett tag fick hon som brännsår i rumpan, hela rumpan var skinnflådd på henne. Vi testade alla (utom att utesluta våtservetter) och inget fungerade. När vi äntligen bytte ut våtservetterna mot gula skumlappar och vatten så försvann allt i rumpan. Fet visade sig vara våtservetterna som var så starka. Ändå köpte vi de "dyraste" som man tycker ska vara bäst, parfymfria och utan tillsatta ämnen står det på.
    Har sedan den dagen aldrig haft en våtservett i närheten av min dotter.
    Var på barnakuten i ett annat ärende en gång och nämnde för barnläkaren att hon var överkänslig mot våtservetter. Hon var inte chockad och sa att det innehåller extremt mycket gifter. Det enda det duger till är att städa bort svåra fläckar med.
    Å andra sidan använder de flesta av mina vänner våtservetter på sina barn utan problem. Vet inte om det är min dotter som är överkänslig bara.

Iaf, sedan dess är jag extremt anti våtservetter till barn. Använder det till städningen hemma då det ofta är mer effektivt än t.ex Ajax och trasa!

• spermadonator
    Nyfikna72 skrev 2013-02-10 11:10:16 följande:
    Men herregud........om ni är så oroliga tycker jag ni ska läsa på andra förpackningar också.........vanligt hårshampoo, vad innehåller det tex? Och vet ni hur man tillverkar margarin? Man tvättar fettet i lut........
    Det finns flera anledningar till att byta ut margarinet mot naturliga produkter som ren grädde, smör, raps-, oliv- och linfröolja, att margarin tvättats med lut är inte en av dem.

Jag hade nog NÄSTAN hellre tvättat ett barns rumpa med utspätt lut än med våtservetter eftersom lut inte ger bestående skador. Den hudirritation som lut ger upphov till är inte bestående, så snart lutet neutraliserats lämnar det inte några hälsovådliga restprodukter. Lut (natriumhydroxid) är inget annat än vanligt hushållssalt som man sönderdelat med hjälp av elektricitet.

Olika alkoholer och glykoletrar bryts däremot ned till andra ämnen om man sväljer dem eller om de tränger in i kroppen genom huden. Dessa restprodukter kan i varierande utsträckning ge bestående skador och tar längre tid innan de går ur kroppen.
  • Klotjohan
    KlaraBella skrev 2013-02-10 13:04:14 följande:
    När min dotter var nyfödd använde vi våtservetter när vi bytte på henne (som alla andra gör givetvis) efter ett tag fick hon som brännsår i rumpan, hela rumpan var skinnflådd på henne. Vi testade alla (utom att utesluta våtservetter) och inget fungerade. När vi äntligen bytte ut våtservetterna mot gula skumlappar och vatten så försvann allt i rumpan. Fet visade sig vara våtservetterna som var så starka. Ändå köpte vi de "dyraste" som man tycker ska vara bäst, parfymfria och utan tillsatta ämnen står det på.
    Har sedan den dagen aldrig haft en våtservett i närheten av min dotter.
    Var på barnakuten i ett annat ärende en gång och nämnde för barnläkaren att hon var överkänslig mot våtservetter. Hon var inte chockad och sa att det innehåller extremt mycket gifter. Det enda det duger till är att städa bort svåra fläckar med.
    Å andra sidan använder de flesta av mina vänner våtservetter på sina barn utan problem. Vet inte om det är min dotter som är överkänslig bara.

Iaf, sedan dess är jag extremt anti våtservetter till barn. Använder det till städningen hemma då det ofta är mer effektivt än t.ex Ajax och trasa!
    Att något är dyrt gör det inte mindre skadligt på något sätt. De dyraste tvättmedlen brukar tvätta sämst i alla test, klarar inte någon miljömärkning och man får allergi bara av att se på förpackningen. 

Om dottern fick skador av våtservetter så var det kanske alkoholen i? Alkohol är väl uttorkande på hud och barn ju tunn hud. 
  • Lindsey Egot the only one

De gula skumgummi tvättlapparna innehåller fler cancerframkallande ämnen än våtservetter!

• Mamma Bondesson

Strunta i tvätlapparna! Det är bara en massa kemikalier som aldrig borde få komma i närheten av barn! Man kommer långt på tvättlappar och lite vatten och olivolja. Det blir rent och smörjer och återfuktar.

Och till er som undrar: nej, jag använder inte andra kemikalier heller på varken mig eller mina barn. Om det inte är ätbart så kommer det inte i närheten av vår hud...

• KlaraBella

KlotJohan: nej det är jag mycket väl medveten om, men av ren vana brukar jag köpa det dyraste för att det logiskt sett ska vara det bästa.
    Vet inte vad hon reagerade på, men när jag insåg att våtservetter är mer effektivt än starka rengöringsmedel för t.ex golv så tog vi beslutet att inte använda det på vår dotter, nu städar vi endast bilen eller använder våtservetter på extremt svåra fläckar här hemma.

• Apopan

Jag har läst rekommendationer från bl.a naturvårdsverket om att en aldrig skall göra rent ett barn runt munnen eller på händer (som lätt kan slinka in i munnen) med våtservetter, pga att de innehåller (om än små mängder) ämnen som är väldigt farliga att få i kroppen. Det i kombination med att de är dåliga för miljön gör att de bör väljas bort, med eller utan glykol.

• KlaraBella

LindaEfraim: vad är det i dem som är cancerframkallande och giftigt?

Det var ett stort larm för några år sedan. Och de gula skumgummi var de farligaste på hela marknaden. Det är ju skumgummiplast.

Jag har nämligen tillverkat tvättlappar av papper den lite finare sorten som känns som en tunn handduk som man väter. Då hade vi rapporter om farliga tvättlappar hängandes på jobbet. Dessa vi tillverkade av papper hade latex i sig för att de ska vara så mjuka som möjligt, så jag och den andra tjejen som stansade ur dom om packeterade fick latex allergi. Den andra tjejen fick även nickelalkergi pga ämnen i pappret som höll dom mjuka.
    De tvättservetter som inte har gett varken mig eller barnen någon allergi är just Pampers och Liberos våtservetter och det tror jag beror på att just pappret inte måste innehålla en massa ämnen för att vara mjuka utan de är ju redan blöta.

• KlaraBella

Okej, är det just de gula som är speciellt giftiga? Finns ju vita också, är det samma "skit"?
    Har du någon bra rekommendation på vad man kan använda istället? Om man inte kan använda våtservetter. Ska nämligen åka och handla efter jobbet idag och köpa just nya servetter bland annat.

KlaraBella

Alla tvättservetter innehåller ämnen som är mindre bra och exponeras man för dom som man gör vid produktion kan man få problem. Nu exponeras inte en barnrumpa på samma sätt. De vita är ju också skumgummiplast. Hur länge exponeras barnets rumpa mot tvättlappen? Inte mer än några sekunder vid varje blöjbyte. Så inga tvättlappar, tvättservetter våtservetter osv är farliga eftersom de exponeras så kort tid mot huden när man byter blöja. Det är en annan sak om man som jag rör materialet 8h/5dagar i veckan dvs 40h/v. Så länge ligger inte barnet med tvättservetter och dylikt mot sin hud.

• Duckan

Vi har använt Icas vårservetter i flera år och 6-åringen lever och mår bra än så länge.

• Rocket Mania

Jag förstår faktiskt inte varför folk använder tvättlappar på sina barn, vad är det för fel på vanligt vatten?

Våtservetter är bra till att ta bort de mest envisa fläckar på kläder, saker, golv osv. Det säger sig självt att dom inte hör hemma på ett barns kropp. Värst är det med folk som tvättar av småbarns händer med tvättservetterna... BLÄK 

De är inte farliga om man exponeras för dom korta stunder. Vad tar det att torka av lite bajs? Max 10-20 sekunder per byte. Men lägger du dom kloss an 8h/dag så kommer barnet att utveckla allergo

• HannaPanna03

När mina barn var små hade vi tvättlappar av papper, babyolja och tvål och vatten. Ta med ljummet vatten till skötbordet, en liten plastpåse att lägga förbrukade servetter i så du inte behöver doppa tillbaka använd servett och smutsa ner vattnet. Jag förstår inte var problemet är, om jag skall vara ärlig.

Att våtservetter innehåller en massa skumt är ju ingen nyhet. Förutom parabener och andra kemikalier som debatteras då och då bör man se upp med våtservetter som innehåller phenoxyethanol (reproduktionsstörande och hudirriterande), ALKYL DIMETHYLBENZYL AMMONIUM CHLORIDE (allergiframkallande, begränsad i kosmetika i Japan och Canada), n-alkyl Dimethyl Benzyl Ammonium Chloride (astmaframkallande). Finns i övermängd i så kallade "naturliga" våtservetter  så som Pampers Natural och Gaia Baby.

Vill du ha kemikaliefria våtservetter till din bebis rekommenderar jag Natracare som inte innehåller några skadliga kemikalier.

Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?