• anna021

Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?

Hej alla kom nyss ut från badrummet efter att bytt på vårat barn.
    Så av nyfikenhet så läste jag på innehållsförtekningen på ICAs tvättservetter med aloe.

Då ser jag av min förskräkelse att de innehåler glycol som är giftigt räcker med att hundar får i sig det så kan de dö så då borde det även vara giftigt för människor.

Vi fick avliva våran hund som fått i sig glycol.

När jag såg detta så tvätta jag barnet flera gånger med tvål och vatten.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?
  • Jul
    Nyfikna72 skrev 2013-02-10 11:10:16 följande:
    Men herregud........om ni är så oroliga tycker jag ni ska läsa på andra förpackningar också.........vanligt hårshampoo, vad innehåller det tex? Och vet ni hur man tillverkar margarin? Man tvättar fettet i lut........
    Vad är det som säger att vi inte gör det?

~*rabiat*~
  • Nyfikna72

Jo det gör ni säkert men man kan inte stirra sig blind på enstaka komponenter i produkter som man gör idag. Det känns ibland aningen överdrivet och drevet går nästan åt det hållet att allt ska förbjudas. Sätt ett E nummer framför askorbinsyra så är det alltid nån som ratar den produkten fast det handlar om en naturlig produkt.

• spermadonator

Jag kanske tar för mycket utrymme i den här tråden, men när jag läser innehållsförteckningen så reagerar jag mer på att våtservetterna innehåller fenoxietanol. Fenoxietanol är ett lösningsmedel med hög kokpunkt vilket gör att det dunstar långsammare än alkoholer. Det används därför ofta i kosmetiska produkter för att doftämnen ska dunsta långsammare, dvs för att det ska lukta gott längre.

Rent spontant känns det fel att gnida in ett spädbarn med kemikalier som har som enda syfte att få en annan kemikalie (doftämne) att stanna längre på eller i kroppen. Lösningsmedel och små barn känns inte som en lyckad kombination.

Fenoxietanol är dessutom en kemikalie som amerikanska FDA gick ut med en varning för 2008 då det visade sig att ammande spädbarn riskerade att få i sig små mängder av kemikalien via en salva som fanns på marknaden. Något som kan leda till kräkningar, diarré och i värsta fall uttorkning.

www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/2008/ucm116900.htm

I Sverige finns det däremot ingen liknande varning för produkten.

apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/2-fenoxietanol.htm

• spermadonator
    Nyfikna72 skrev 2013-02-10 11:10:16 följande:
    Men herregud........om ni är så oroliga tycker jag ni ska läsa på andra förpackningar också.........vanligt hårshampoo, vad innehåller det tex? Och vet ni hur man tillverkar margarin? Man tvättar fettet i lut........
    Fast det är inte alla som tvättar sina barn med vanligt hårschampoo. Det är stor skillnad mellan att utsättas för en kemikalie när man är vuxen, färdigutvecklad och väger 60 kg och när man är liten, kroppen växer och man väger 5 kg.

När man är vuxen kan man dricka en shot tequila utan att det får några större konsekvenser för kroppen, ett spädbarn som får i sig samma mängd sprit drabbas troligen av akut alkoholförgiftning och kan i värsta fall dö. Ammande mödrar ska inte ens dricka alkohol eftersom en liten liten del av det kan gå ut i bröstmjölken, vilket kan skada barnet.
  • Nyfikna72

Hur många vuxna idag är det som har dokumenterade skador av mjukgörande i plast då? Idag går debatten just till att det är väldigt väldigt farligt och det kanske det är i koncentrerad form men återigen, hur många är skadade? Tror det är betydligt fler skador orsakade av blossande föräldrar än att de tuggar eller suger på en plastgrej...... Allting blir liksom så överdrivet och de som inte kan så mycket blir såklart skrämda helt i onödan.

• hysteria

Spermadonator: enligt vem ska ammande mödrar inte dricka alkohol?

Tycker det finns många anledningar att använda sig av vatten istället för Våtservetter, vi använder det till allrengöring då dom får bort fläckar bättre än Ajax ..

• Pippilångstrump

Nyfiken: du har inte vänner och bekanta med cancer va? Eller problem att få barn? Dina barn eller derasvänner har inte astma?

Spermadonatorn: håller med. Sedan är det lustigt att man anv dem öht men reagerar på glykol.
    Härom veckan läste jag omen Inge som svalt babyolja. Mamman tyckte det var fruktansvärt att man får sälja saker för barn som ej kan ätas. Mest troligt är flera som tycker det då deras barn har svalt det och riskerar kemisklunginflammation men samtidigt är det nog samma personer som tycker att man är fjantig som inte använder det av andra anledningar.
    (regarding amma. Det finns ingen sådan rek längre då det blir obefintligt liten mängd i mjölken)

• La Lola
    spermadonator skrev 2013-02-10 11:31:16 följande:
     Ammande mödrar ska inte ens dricka alkohol eftersom en liten liten del av det kan gå ut i bröstmjölken, vilket kan skada barnet.
    "Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten."

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/ammande/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • spermadonator
    La Lola skrev 2013-02-10 12:16:56 följande:
    "Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten."

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/amma...
    Det är nya direktiv som Livsmedelsverket gått ut med efter påtryckningar och en liberaliserad syn på alkohol där allt fler vardagsdricker och känner behov av ett glas vin efter en hektisk dag för att "varva ned". Men det råder ingen samsyn om att alkoholkonsumtion och amning är en vettig kombination, för bara några år sedan var Livsmedelsverkets råd till ammande mammor att avstå all form av alkohol helt och hållet.

Alkoholen går ut i bröstmjölken och barnet känner omedelbart av smaken vilket kan leda till minskad aptit och att barnet ammar sämre. Så alkohol och amning hör inte ihop.
Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?