• Anonym

finsk zigenare...

hej!
    jag behöver lite råd, det är så att jag träffade min lillasyster över en kopp kaffe förra veckan och hon berättade att hon hade träffat en kille i ca 6mån och att det var ganska allvarligt mellan dom.
    hon ville att jag skulle träffa dom tillsammans veckan därpå och igår så ringde hon o frågade om jag kunde träffa dom inne i stan på fika - ja självklart sa jag (lite nyfiken på vem denna pojkvän var som varit så hemlig i flera månader)
    och så kommer hon, min första reaktion var hennes klädsel, hon hade på sig en lång svart kjol och nån tröjja me en massa glitter o bling bling(inte alls hennes stil), i öronen hade hon löjligt stora guldörhängen som han (pojkvännen) tydligen hade gett henne... och han, han såg ut som han va tagen ur en bal men kostym o lackskor och jag vet inte vad.. det visade sig att han var finsk zigenare.
    jag satt där o bet ihop och kände att den här killen som vunnit min syster hjärta inte alls är hennes stil av killar.
    men bortsett från mina åsikter så såg hon lycklig ut med honom..
    jag har ingen som helst erfarenhet av finska zigenare, om det är nån som vet mer änn jag så snälla ge mig råd jag vet inte riktigt hur jag ska reagera..
    visst jag har juh faktist hört flera "rövarhistorier" om romer men jag väljer att inte dömma nån förens jag själv ser att den människan är nån jag inte vill ha kontakt med..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 13:21
    hej!
    tänkte svara nu lite snabbt på en del av era frågor, min syster är 17år och hennes pojkvän är 18.
    han går i skolan fortfarande vad jag förstått.

jag har läst igenom tråden och jag tror jag ska ringa min syster ikväll och be henne möta mig så fort hon har tid, sitta ner och prata djupt om allt och sen träffa denna kille och lära känna honom och lita på att han är en bra kille och bra för min syster!

berättar hur det går sen!

• Svar på tråden finsk zigenare...
  • emmy0607

för det första du har träffat killen en gång? och kanske hon menar seriöst med denna killen och kanske vill leva efter traditioner efter honom.. själv är jag gift med en rom o ska ha barn och alla romer är inte samma som du nu tror. och du kan ju inte dra alla över en kam att dom är si o så...

riktigt patetiskt & för det andra lär känna killen först innan du värsta tänker han är si o så. många romer klär sig som om dem ska på bal pga visa att dom klär sig bra och vill inte gå med smutsiga kläder och vadå om hon går med kjol många går med kjol, o hon kanske vill visa respekt det tar dit om du nu är så orolig snacka med din syster och se vad hon säger och tycker så slipper du nog vara så himla orolig!!

• Anonym (sorry)
    castillo skrev 2013-02-10 12:21:10 följande:
    Oroa dig inte. Precis som hos allt folk finns det röttägg. Att hon valt gå efter hanns traditioner är hennes val. Kulturkrock uppstår alltid. Men Man väljer själv att anpassa sig och kompromissa. Förstår din oro då romer inte har ett gott ryckte. Men svenskar har inte rtt fott ryckte heller i andra länder och kulturer. Du ska börja oroa dig om du märker att hon blir misshandlad eller något annat sådant. Vilka kläder och livstill hon väljer är hennes beslut. Lycka till. Ps. Jag har haft romer till vänner under min hela upp äxt och vist det finns både alkolidter och tjyvar men majoriteten är vanliga familjer . Kan inte påstå att jag känner mer romer som är tjuvar en jag känner vnekakar som är det. Och jag känner många fler svenska familjer med problem en romer.
    Så skulle jag ha svarat om det gällde vilket annat folk som helst.......Men tyvärr, just när det gäller gruppen finska zigenare, så måste jag säga, trots att det bär mig emot, att de allra allra flesta har massiva sociala problem, och att träffa på en zigenare som inte har det är ungefär som att träffa på ett guldkorn i en hög med grus. Denna kille kanske är just detta guldkorn, men chansen är liten.

Mina erfarenheter, handlar dock om finska zigenare bosatta i sverige, hur det ser ut i gruppen som bor i finland har jag ingen aning om.

Hursomhelst, så ska TS inte agera på något vis. Hennes syster är kär i denna kille, och vill ge det en chans, so, anhörig får man respektera det, och kanske finnas där den dagen det skulle gå på tok. Att ägna sig åt nån övertalningskampanj, skulle antagligen få motsatt effekt, och den dagen, systern då vill avlägnsa sig från förhållandet, kanske hon då inte kan be sin syster om hjälp av rädsla för att förlora ansiktet.    
  • Anonym (nej)

Förstår inte hur man kan vara så naiv att tro zigenare om gott. Säg EN zigenare som har ett vanligt arbete och som inte är kriminell. Om nu just denna kille råkar vara ett undantag (vilket inte är särskilt sannolikt) så har han ju en hel stor släkt som sysslar med olagligheter som man måste dras med och oundvikligt blir man ju på så vis indraget i det livet ändå. Nej din syster är kär och galen, har inte med sitt förstånd just nu. Jag vet inte vilket råd jag kan ge dig...annat än jag förstår dig. Det är inte en trevlig situation och hoppas hon vaknar upp ur förälskelsen innan det är för sent.

• emmy0607

HAHAHA min man har jobb & försörjer sin familj han gör allt gott för sina nära och kära så du menar att en kille du ALDRIG har träffat ska vara kriminell det är lika måna svenskar som är krimenella som vilken annan människa !!!!!!

• emmy0607

man blir ju helt jävla lak på er människor som bara ska döma människor från vart dom kommer, det är väl förfan skitsamma om man är rom från balkan eller från sverige HAR aldrig sagt något dumt om någon från vart dom kommer för det är väl förfan också en människa fan vet du om han är snäll eller inte det är väl förfan inte du som dejtar killen eller blir så jävla arg!!!!

• Anonym (nej)
    emmy0607 skrev 2013-02-10 12:37:06 följande:

HAHAHA min man har jobb & försörjer sin familj han gör allt gott för sina nära och kära så du menar att en kille du ALDRIG har träffat ska vara kriminell det är lika måna svenskar som är krimenella som vilken annan människa !!!!!!

Tyvärr så tror jag inte det. Verkligheten ser annorlunda ut. Men trevligt om just din kille har ett jobb. Jag kan tro att han hör till undantagen i sin familj och släkt. De flesta svenskar är inte kriminella. De flesta zigenare är dock det....det hör till deras kultur att bete sig olämpligt och kriminellt mot värdfolket.
  • Anonym (VET!!!)

min mamma är finsk zigenare.. Det är lugnt så länge han inte är super duper zigenare.. Finns vissa släkten (inte alla i dessa släkten men dom flesta) som är helt koko. Har helt sjuka regler osv.. Det skiljer VÄLDIGT mycket mellan alla zigenare.. Är han troende kristen så har du nog inget att oroa dig för.. Är han en sån som super o massa så ska du nog vara lite orolig. Men man vet ju aldrig..

Hur gamla är dom??

• Anonym (nej)
    emmy0607 skrev 2013-02-10 12:46:14 följande:

jaja dra alla över en kam varken min släkt eller någon i min mans släkt beter sig så, och du kan inte säga svenskar inte gör ngnting, på gud här på området svenska små killar går runder och säljer knark så du menar det är normalt , du e fan störd .. och jätte många svenskar ska leka invandrare och säga hajde walla hit och dit , vad fan är det för själv respekt?? om du ska bete dig så jag bryr mig inte du kan inte säga romer är värst för vafan har dom gjort dig ?  är det konstigt att alla kallar er svenskar rasister kolla som du beter dig,

Jag talar av egen erfarenhet av de zigenare jag varit i kontakt med och det är många och där har alla varit kriminella plus hela deras familjer. Om du har träffat på ett undantag så är jag glad för din skull. Själv skulle jag aldrig beblanda mig med en zigenarfamilj och absolut inte skaffa barn med en. Med tanke om mina barns bästa.
  • Anonym
    emmy0607 skrev 2013-02-10 12:46:14 följande:

jaja dra alla över en kam varken min släkt eller någon i min mans släkt beter sig så, och du kan inte säga svenskar inte gör ngnting, på gud här på området svenska små killar går runder och säljer knark så du menar det är normalt , du e fan störd .. och jätte många svenskar ska leka invandrare och säga hajde walla hit och dit , vad fan är det för själv respekt?? om du ska bete dig så jag bryr mig inte du kan inte säga romer är värst för vafan har dom gjort dig ?  är det konstigt att alla kallar er svenskar rasister kolla som du beter dig,

Är ni finska romer? 
  • Anonym (VET!!!)
    Anonym (nej) skrev 2013-02-10 12:49:41 följande:

Jag talar av egen erfarenhet av de zigenare jag varit i kontakt med och det är många och där har alla varit kriminella plus hela deras familjer. Om du har träffat på ett undantag så är jag glad för din skull. Själv skulle jag aldrig beblanda mig med en zigenarfamilj och absolut inte skaffa barn med en. Med tanke om mina barns bästa.
    Men är du helt hjärndöd eller?? Klart som fan att inte alla är kriminella haha-. Min mamma är finsk rom.

HON, min mormor, mina morbröder, min morfar. moster, kusiner osv INGEN av dom är "kriminell"

det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan alla familjer.. "släkten".. Kan vara så att just den familjen du träffade var kriminella. Medans deras moster+familj är dom heligaste medborgarna som existerar. Tom betalar tvavgift...

Nej ALLA finska romer är inte rötägg... tyvärr 
Svar på tråden finsk zigenare...