• Anonym

finsk zigenare...

hej!
    jag behöver lite råd, det är så att jag träffade min lillasyster över en kopp kaffe förra veckan och hon berättade att hon hade träffat en kille i ca 6mån och att det var ganska allvarligt mellan dom.
    hon ville att jag skulle träffa dom tillsammans veckan därpå och igår så ringde hon o frågade om jag kunde träffa dom inne i stan på fika - ja självklart sa jag (lite nyfiken på vem denna pojkvän var som varit så hemlig i flera månader)
    och så kommer hon, min första reaktion var hennes klädsel, hon hade på sig en lång svart kjol och nån tröjja me en massa glitter o bling bling(inte alls hennes stil), i öronen hade hon löjligt stora guldörhängen som han (pojkvännen) tydligen hade gett henne... och han, han såg ut som han va tagen ur en bal men kostym o lackskor och jag vet inte vad.. det visade sig att han var finsk zigenare.
    jag satt där o bet ihop och kände att den här killen som vunnit min syster hjärta inte alls är hennes stil av killar.
    men bortsett från mina åsikter så såg hon lycklig ut med honom..
    jag har ingen som helst erfarenhet av finska zigenare, om det är nån som vet mer änn jag så snälla ge mig råd jag vet inte riktigt hur jag ska reagera..
    visst jag har juh faktist hört flera "rövarhistorier" om romer men jag väljer att inte dömma nån förens jag själv ser att den människan är nån jag inte vill ha kontakt med..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 13:21
    hej!
    tänkte svara nu lite snabbt på en del av era frågor, min syster är 17år och hennes pojkvän är 18.
    han går i skolan fortfarande vad jag förstått.

jag har läst igenom tråden och jag tror jag ska ringa min syster ikväll och be henne möta mig så fort hon har tid, sitta ner och prata djupt om allt och sen träffa denna kille och lära känna honom och lita på att han är en bra kille och bra för min syster!

berättar hur det går sen!

• Svar på tråden finsk zigenare...
  • firrig
    Hemlig123 skrev 2013-02-10 17:43:09 följande:

I vilken paragraf står det och vilket kapitel?
    Man får gifta sig tidigare om man fått tillstånd av länsstyrelsen pga särskilda skäl. När ansökan prövas ska vårdnadshavare tillfrågas (Äktenskapsbalken 2:1 och 15:1).

Sorry för OT.
  • Snigelkott
    Hemlig123 skrev 2013-02-10 17:43:09 följande:
    I vilken paragraf står det och vilket kapitel?

Äktenskapsbalken kap 2 paragraf 1 hänvisar till dito kap 15 pargraf 1. Det krävs "särskilda skäl", att man har tillstånd från vilken myndighet det nu var och förmyndaren höres i frågan och har rätt att överklaga. Iddes inte läsa allt så ingående nu, gjorde det när jag gifte mig för ett halvår sen. Men det står dig helt fritt att gå in på lagen.nu eller motsvarande sida och läsa själv. Jag är inte jurist och utger mig inte för att ha den enda rätta tolkningen av Svea rikes lag, men det är så jag förstått det: det är inte blank nej att gifta sig innan man är 18. Med andra ord är det rätt otrevligt att kalla nån patetisk för att denna skulle ha brutit mot lagen, vilket alltså inte nödvändigtvis har skett. Du hade också kunnat googla om du var intresserad men jag misstänker att du hoppades att källhänvisning skulle saknas. Om inte så varsågod.
  • Snigelkott
    firrig skrev 2013-02-10 17:53:58 följande:
    Man får gifta sig tidigare om man fått tillstånd av länsstyrelsen pga särskilda skäl. När ansökan prövas ska vårdnadshavare tillfrågas (Äktenskapsbalken 2:1 och 15:1). Sorry för OT.

Ja titta, du hann skriva det först. :) missade det. Tack!
  • Anonym (finne)
    Hemlig123 skrev 2013-02-10 16:59:52 följande:

Om det är något som är patetiskt är väl att du är 17 och bryter mot svensk lag..
    I Sverige måste man vara 18 dvs myndig innan äktenskap till skillnad mot ditt land där barn tydligen får gifta sig..
    Du skriver väldigt nedlåtande. I Finland är det möjligt att gifta sig före man har fyllt 18 år med tillstånd från justitieministeriet (tidigare krävdes presidentens tillstånd). Dock kan man inte vara yngre än 17 år. Min mamma gifte sig i tiderna som 17-åring med presidentens tillstånd (fyllde 18 ett halvår senare).

Angående finska romer så har jag väldigt olika erfarenheter. På orten där jag bor (i Finland) finns det både rötägg och trevliga romer. Jag vet flera som har jobb och som lever ett helt normalt familjeliv. Jag har även själv bevittnat hur vissa stjäl i affären. Min man jobbade tidigare i ambulans och han har många gånger sagt att han aldrig har sett så rena och städiga hem som hos romerna. Dessutom har de en enorm respekt för bland annat ambulanspersonal och brandmän, vilket man verkligen inte kan säga om alla. 

Någon skrev om en eventuell vårdnadstvist i framtiden. Jag har på mycket nära håll bevittnat ett mycket tråkigt fall där mamman var rom och pappan "vanlig" finländare. Mamman lämnade familjen (flyttade själv till Sverige) och barnen bodde i många år bara med pappan. För ca ett år sedan kidnappade mamman barnen och kom kom med en massa lögner som ledde till att barnen inte fick komma tillbaka till Finland och pappan (myndigheterna i Sverige och Finland strider om vem som har rätt, men det är inget jag kan gå in på här). I detta fall står kvnnans släkt (dvs romerna) HELT på pappans sida. De anser att mamman inte är kapabel att ta hand om barnen och ser hellre att barnen växer upp med pappan som är purfinsk.
  • Indianica
    Anonym (---) skrev 2013-02-10 17:31:42 följande:
    Jag läser historia just nu, och i fredags kom vi oavsiktligt in på det här med fördomar och rasism. En tjej i klassen och hennes familj är romer, och hon sa att alla s.k "myter" om romer stämmer. 
    Hon sa:
    "Romer har en religion där man inte har respekt för annat och andra utanför religionen. Att romer snattar och sånt är helt sant". 
    Hin kanske ville ha en reaktion ifrån er?

Det låter helt knäppt av oavsett härkomst dra alla över samma kam. Vem gör så? Och vem börjar prata om "religion" som om snatteri i sig är en religion. Talar vi om religion  ordets rätta bemärkelse är de flesta finska romer pingstvänner. 

• Indianica

Ska tillägga att vad gäller att eventuellt få barn med en finsk romsk man och vårdnadstvist så kan ni glömma det. Handlar det om en traditionell romsk man så är risken för vårdnadstvist mindre än om hon får barn med en galen svensk man. Däremot kan det bli problem att få den romske mannen att ta så mkt ansvar öht om han är traditionell. Har aldrig hört talas om en finsk rom som t ex kidnappat sitt barn och fört ut det ur landet eller dylikt och det handla om att traditionella finska romer är extremt patriarkala. En man tar inte hand om barn och hem, så är det bara, så varför skulle han vårdnadstvista vid en separation?

• Anonym (nej)
    Indianica skrev 2013-02-10 18:30:54 följande:

Det låter helt knäppt av oavsett härkomst dra alla över samma kam. Vem gör så? Och vem börjar prata om "religion" som om snatteri i sig är en religion. Talar vi om religion  ordets rätta bemärkelse är de flesta finska romer pingstvänner. 

Jag har läst en kurs på universitetet där en del var zigenarkultur och som jag skrivit innan så lever de på att göra illa mot värdfolket, de får pluspoäng av det. Kriminalitet är en del av deras vardag och helt accepterat. Visst kan det finnas undantag men det är få och man får ju en hel familj på köpet, inte bara en partner.
  • Anonym (---)
    SillyJokes skrev 2013-02-10 17:38:06 följande:
    Usch, vad less jag blir på många kommentarer här! "Alla vet ju att zigenare själ" - tänk om ni själva var zigenare. Skulle det vara så jävla kul att få såna kommentarer? "Alla vet ju att tjejer är slampor", "alla vet ju att män är svin", "alla vet ju att stockholmare är fikusar".
    Skaffa lite sunt förnuft och lär känna människor istället för att döma dem först! Det är för sjutton sånt man lär sig på dagis och ni är vuxna människor.

Om jag hade en syster som träffade en zigenare skulle jag inte döma honom i förväg utan försöka lära känna honom och se hur min syster mår. PRECIS som med vilken man eller kvinna som helst. 
    Sanningen är den att alla romer stjäl inte. Men många tror att: "romer stjäl" bara är en fördom utan sanning, och så är det inte.
  • Anonym (---)
    Indianica skrev 2013-02-10 18:30:54 följande:

Hon och hennes släktingar är romer. Anledningen att hon sa det, var för att läraren började prata om fördomar och då tog en annan elev upp romer som exempel. Då blev den här romska tjejen väldigt upprörd över att folk tror att det är en myt att romer stjäl. Hon sa att de flesta av hennes släktingar stjäl kopiösa mängder.
  • Hemlig123

Jag tackar för paragraferna. Orkade ej googla då jag surfar med mobilen. :)

Men nu lärde jag mig något nytt.

Svar på tråden finsk zigenare...