• Anonym

finsk zigenare...

hej!
    jag behöver lite råd, det är så att jag träffade min lillasyster över en kopp kaffe förra veckan och hon berättade att hon hade träffat en kille i ca 6mån och att det var ganska allvarligt mellan dom.
    hon ville att jag skulle träffa dom tillsammans veckan därpå och igår så ringde hon o frågade om jag kunde träffa dom inne i stan på fika - ja självklart sa jag (lite nyfiken på vem denna pojkvän var som varit så hemlig i flera månader)
    och så kommer hon, min första reaktion var hennes klädsel, hon hade på sig en lång svart kjol och nån tröjja me en massa glitter o bling bling(inte alls hennes stil), i öronen hade hon löjligt stora guldörhängen som han (pojkvännen) tydligen hade gett henne... och han, han såg ut som han va tagen ur en bal men kostym o lackskor och jag vet inte vad.. det visade sig att han var finsk zigenare.
    jag satt där o bet ihop och kände att den här killen som vunnit min syster hjärta inte alls är hennes stil av killar.
    men bortsett från mina åsikter så såg hon lycklig ut med honom..
    jag har ingen som helst erfarenhet av finska zigenare, om det är nån som vet mer änn jag så snälla ge mig råd jag vet inte riktigt hur jag ska reagera..
    visst jag har juh faktist hört flera "rövarhistorier" om romer men jag väljer att inte dömma nån förens jag själv ser att den människan är nån jag inte vill ha kontakt med..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 13:21
    hej!
    tänkte svara nu lite snabbt på en del av era frågor, min syster är 17år och hennes pojkvän är 18.
    han går i skolan fortfarande vad jag förstått.

jag har läst igenom tråden och jag tror jag ska ringa min syster ikväll och be henne möta mig så fort hon har tid, sitta ner och prata djupt om allt och sen träffa denna kille och lära känna honom och lita på att han är en bra kille och bra för min syster!

berättar hur det går sen!

• Svar på tråden finsk zigenare...
  • Clarissa25
    Anonym (Tattare) skrev 2013-02-10 13:18:09 följande:
    Jag skulle dö om in syrra visade upp sin nya kille och in kommer en Dimitri. Tyvärr. Bor i Finland och av alla "romer" (kan inte skriva vad vi kallar dem här)jag träffat i mitt jobb har jag träffat E N !! som jobbat och kunnat försörja sej själv?! 
    Nä du, börja med att fråga din svåger var han jobbar?! Svaret säger allt sen. Tyvärr...  
    "mustalaiset" "manne" "musu" "yhteyskunnan ongelma" kallas vi för i finland ;D
    vai onko niitä haukkuma nimejä enemmänkin?
  • Indianica
    Anonym skrev 2013-02-10 13:14:48 följande:
    Det jag spontant skulle fråga mig själv om jag var TS är vad som kommer hända om hennes syster får barn ihop med denne man, förhållandet tar slut och det sedan uppstår vårdnadstvist eller en konflikt med den mannen och hans familj och släkt. Även om den mannen just nu verkar vara ett guldkorn och en underbar människa så kan man nästan vara säker på att det inte gäller alla hans bröder, kusiner, farbröder, sysslingar m.fl som ingår i släkten.

Det kan bli så att TS och hennes familj i framtiden oundvikligen dras in i en konflikt som eskalerar och blir direkt farlig för henne och hennes familj. Även om hon gör allt hon kan för att hålla sig utanför konflikten så har andra kulturer ofta en mycket mindre individualistisk syn på frågor som rör släkt och familjeheder. Det kan bli TS, hennes pojkvän/man och deras eventuella barn som hotas eller på andra sätt dras in i en eventuell framtida konflikt.

Jag förstår inte att det är så många svenska kvinnor som är så naiva och godtrogna att de ger sig in i relationer där alla varningslampor blinkar rött, oavsett det är tidigare fängelsekunder eller män med en kulturell bakgrund som man kanske ska vara lite extra observant med. Ibland undrar jag om det är någon grundläggande förmåga till logiskt tänkande och konsekvensanalys som finns på Y-kromosomen men som saknas på X-kromosomen.
    Det kan ju faktiskt också vara så att en helt främmande kultur kan framstå som exotisk för en person utan att man behöver vara naiv för det. Det finns såklart nackdelar med en mer kollektivistisk kultur, men hedersvåld är inget som mig veterligt förekommer bland romer, däremot finns det en patriarkalisk struktur. Men även en svensk man som kanske bor i en liten by kan vara väldigt "patriarkalisk", jag tycker att man alltid ska se sina fördomar som en slags karta och ibland nyttig vägvisare, men om sedan kartan inte stämmer med terrängen, får man faktiskt byta karta, allså om man fått för sig att romer är tjuvar och sedan denne romske man verkar helt hederlig kanske man ska byta "karta".
  • Anonym (Tattare)
    Clarissa25 skrev 2013-02-10 13:25:40 följande:
    "mustalaiset" "manne" "musu" "yhteyskunnan ongelma" kallas vi för i finland ;D
    vai onko niitä haukkuma nimejä enemmänkin?
    tja, jag bor i svensk-språkiga trakter så ja, jag kan några fler :)
  • keron

Jag är finsk rom och kan säga att just min släkt inte tillhör drägget. Men tyvärr är det så att många av dessa familjer lever kriminella liv, barnen går inte i skolan och vissa är, trots att det är 2013, analfabeter eller på gränsen till det.

Jag skulle nog inte bli så glad om min dotter kom hem med en romsk kille, som lever det s.k "romanilivet". Men det beror ju helt på vad han är för sorts kille. Oavsett härkomst. Bara att plocka upp luren och ringa några samtal till några släktingar så har man snabbt tagit reda på vad det är för typ. Visar han sig vara en bra kille från en vettig familj så skulle jag inte ha några problem med det.

• Clarissa25
    Anonym (Tattare) skrev 2013-02-10 13:27:57 följande:
    tja, jag bor i svensk-språkiga trakter så ja, jag kan några fler :)
    aha ok. ja vad ska man säga kärt barn har många namn :)

vi får hoppas att ingen "Dimitri" kapar din syster, jag får skicka dit lite "kyösti" och lite "Leifi" så kanske det blir bra till slut  :P hehe nej skämt o sido alla kan juh faktist inte tycka om alla så är det bara och det får man respektera utan knivslagsmål osv :)
  • Clarissa25
    keron skrev 2013-02-10 13:28:59 följande:
    Jag är finsk rom och kan säga att just min släkt inte tillhör drägget. Men tyvärr är det så att många av dessa familjer lever kriminella liv, barnen går inte i skolan och vissa är, trots att det är 2013, analfabeter eller på gränsen till det.

Jag skulle nog inte bli så glad om min dotter kom hem med en romsk kille, som lever det s.k "romanilivet". Men det beror ju helt på vad han är för sorts kille. Oavsett härkomst. Bara att plocka upp luren och ringa några samtal till några släktingar så har man snabbt tagit reda på vad det är för typ. Visar han sig vara en bra kille från en vettig familj så skulle jag inte ha några problem med det.
    ja det är enkelt om man är som vi själv zigenare och ta reda på vad för släkt pojken/flickan är och om han/hon är något och ha osv men kanske inte lika enkelt för en svenskt t.e.x som inte har några rom-vänner vad ska dom göra? skriva in till FL såklart :)
    mina barn får välja precis vilket liv dom vill för vi lever ju faktist på 2000-talet och väljer dom att dom vill leva ett zigenskt liv så får dom göra det och precis som du skriver att du skulle ta reda på vem pojken/flickan är är en självklarhet!
  • Indianica

Många här skriver typ att 9 av 10 finska romer de träffat är arbetslöst "drägg" osv. Probemet är att de romer som är etablerade i samhället ofta har tvingats att dölja att de är romer för att t.ex. få jobb på ett dagis och därför vet ingen om att den mörkhåriga, finskbrytande dagisfröken är romGlad och då blir bilden av romer himla ensidig.

Dock ska man inte sticka under stol med att det finns romer som är "fundamentalister" och kanske tvingar sina döttrar att vara hemma och sköta hushållet osv, men det finns också romer som  aktivt jobbar med romska frågor och som sagt, de som valt att dölja sin härkomst för att kunna "leva normalt" och slippa bli utpekade.

Jag själv är halvrom och har läst i 6 år på universitetet. Nästan alla på min romska sida har pluggat vidare och har jobb, men jag vet att det är ovanligt. Jag är också släkt på långt håll med "drägg" som mördat och stulit, men det är nig också många svenskar om de letar tillräckligt långt i sina släktled. 

• Anonym

Jag hade heller inte varit glad, om det varit min syster. Finska romer är iof inte värsta sortens drägg, iaf inte längre, nu är det snarare serbiska och makedonska romer som ställer till mest problem, iaf där jag jobbar. Men det är illa nog ändå

• keron
    Clarissa25 skrev 2013-02-10 13:42:03 följande:
    ja det är enkelt om man är som vi själv zigenare och ta reda på vad för släkt pojken/flickan är och om han/hon är något och ha osv men kanske inte lika enkelt för en svenskt t.e.x som inte har några rom-vänner vad ska dom göra? skriva in till FL såklart :)
    mina barn får välja precis vilket liv dom vill för vi lever ju faktist på 2000-talet och väljer dom att dom vill leva ett zigenskt liv så får dom göra det och precis som du skriver att du skulle ta reda på vem pojken/flickan är är en självklarhet!
    Nej, självklart är det en annan sak om man inte är rom och inte har den möjligheten att via kontakter ta reda på saker om killen.

Mina barn får också välja vilket liv dom vill, finns inget varken jag eller deras pappa kan göra för att stoppa dom när dom väl blivit vuxna :P Men jag, med mina egna referenaramar osv, skulle föredra om dom inte beblandade sig alltför mycket med romer. Eller isf romer som lever svenssonliv, precis som vi själva gör.
    Men ja, till syvende och sist har jag ju inget med deras val av partner att göra :)
  • Anonym

Det handlar väl ändå inte om vad man har i blodet utan hur man lever.
    Klart att man inte kan dra alla romer över en kam men jag tror att det som refereras till när det pratas om zigenare är de som anammat den romska kulturen helt och hållet.
    Jag har aldrig träffat på en finsk rom, som anammat den romska kulturen, och haft ett jobb. De jag känner till är kriminella, otrevliga och högljudda. 
    Däremot har jag träffat på finska romer, som brytit med sin kultur, lever Svenssonliv och arbetar precis som alla andra.  
    Självklart kan inte jag med mina erfarenheter dra alla finska romer över en och samma kam, däremot så färgas såklart min uppfattning av det jag själv har upplevt. Och så kommer det att  vara med allt ända till jag dör. 

Svar på tråden finsk zigenare...