• Anonym

finsk zigenare...

hej!
    jag behöver lite råd, det är så att jag träffade min lillasyster över en kopp kaffe förra veckan och hon berättade att hon hade träffat en kille i ca 6mån och att det var ganska allvarligt mellan dom.
    hon ville att jag skulle träffa dom tillsammans veckan därpå och igår så ringde hon o frågade om jag kunde träffa dom inne i stan på fika - ja självklart sa jag (lite nyfiken på vem denna pojkvän var som varit så hemlig i flera månader)
    och så kommer hon, min första reaktion var hennes klädsel, hon hade på sig en lång svart kjol och nån tröjja me en massa glitter o bling bling(inte alls hennes stil), i öronen hade hon löjligt stora guldörhängen som han (pojkvännen) tydligen hade gett henne... och han, han såg ut som han va tagen ur en bal men kostym o lackskor och jag vet inte vad.. det visade sig att han var finsk zigenare.
    jag satt där o bet ihop och kände att den här killen som vunnit min syster hjärta inte alls är hennes stil av killar.
    men bortsett från mina åsikter så såg hon lycklig ut med honom..
    jag har ingen som helst erfarenhet av finska zigenare, om det är nån som vet mer änn jag så snälla ge mig råd jag vet inte riktigt hur jag ska reagera..
    visst jag har juh faktist hört flera "rövarhistorier" om romer men jag väljer att inte dömma nån förens jag själv ser att den människan är nån jag inte vill ha kontakt med..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 13:21
    hej!
    tänkte svara nu lite snabbt på en del av era frågor, min syster är 17år och hennes pojkvän är 18.
    han går i skolan fortfarande vad jag förstått.

jag har läst igenom tråden och jag tror jag ska ringa min syster ikväll och be henne möta mig så fort hon har tid, sitta ner och prata djupt om allt och sen träffa denna kille och lära känna honom och lita på att han är en bra kille och bra för min syster!

berättar hur det går sen!

• Svar på tråden finsk zigenare...
  • deepsounds
    emmy0607 skrev 2013-02-10 12:46:14 följande:

jaja dra alla över en kam varken min släkt eller någon i min mans släkt beter sig så, och du kan inte säga svenskar inte gör ngnting, på gud här på området svenska små killar går runder och säljer knark så du menar det är normalt , du e fan störd .. och jätte många svenskar ska leka invandrare och säga hajde walla hit och dit , vad fan är det för själv respekt?? om du ska bete dig så jag bryr mig inte du kan inte säga romer är värst för vafan har dom gjort dig ?  är det konstigt att alla kallar er svenskar rasister kolla som du beter dig,

Först och främst, med orden din "man" så måste du mena sambo, särbo alternativt pojkvän då du (baserat på info från din profil) inte är myndig vilket inte ger dig laglig rätt att gifta dig.

Sen är de ganska otrevligt att börja kalla folk för störd bara för att dom inte har samma åsikt som dig.

De roliga är att du säger emot digsjälv. "dra inte alla över samma kam" men säger i samma inlägg "Är de konstigt att alla kalla er svenskar rasister kolla som du beter dig."
    DE är att dra alla över samma kam.

Min åsikt i denna är att ni alla har fel. Han är inte dum i huvudet bara för att han är zigge. Folk blir inte elak baserat på vilket kultur eller hudfärg dom har, dom blir elak för att dom är mänsklig. Precis som DU.

Jisses. Sluta gå på hudfärg och kultur, försök lära känns människan. Han kan ju faktiskt vara en riktigt trevlig kis.

Min egna erfarenhet är inte positiv om ziggizar. Men jag dömmer dom inte för det. De fanns faktiskt en skitsöt och urgullig kille i den familjen också som inte alls var som den resterande familjen. Så nej, alla är inte rötägg.

• Hemlig123
    emmy0607 skrev 2013-02-10 12:54:47 följande:
    nej , vi är från makedonien sutka, men vi har jätte många vänner som är finska zigenare från när vi bodde uppåt & dom var hur snälla som helst och ingen problem med dom! vem som helst kan vara kriminell , och bete sig men var inte alls något som gjorde att dom inte var värda någonting, hur fina människor som helst. man ska fan inte bry sig om vart folk kommer ifrån.. hatar att man ska kategorisera in folk i grupper

PATETISKT!

Om det är något som är patetiskt är väl att du är 17 och bryter mot svensk lag..

I Sverige måste man vara 18 dvs myndig innan äktenskap till skillnad mot ditt land där barn tydligen får gifta sig..
  • Hugful80

Ställ fram en flaska kosken, slå på lite finsk tango och börja prata bilaffärer nästa gång han kommer över så ska du se att ni kommer bra överens!

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Snigelkott
    Hemlig123 skrev 2013-02-10 16:59:52 följande:
    Om det är något som är patetiskt är väl att du är 17 och bryter mot svensk lag.. I Sverige måste man vara 18 dvs myndig innan äktenskap till skillnad mot ditt land där barn tydligen får gifta sig..

Man får gifta sig tidigare om man har målsmans tillstånd.
  • Snigelkott

Jag vill passa på att påminna er som skriver på finska här att ni faktiskt bryter mot familjelivs forumregler. Svenska, danska, norska och engelska är tillåtna språk på forumet - detta för att alla ska kunna följa diskussionen. Står väldigt tydligt att utläsa för den som brytt sig om att kolla upp vad man godkänt för villkor för att få vara aktiv i forumet.

• Anonym (---)

Jag läser historia just nu, och i fredags kom vi oavsiktligt in på det här med fördomar och rasism. En tjej i klassen och hennes familj är romer, och hon sa att alla s.k "myter" om romer stämmer. 
    Hon sa:
    "Romer har en religion där man inte har respekt för annat och andra utanför religionen. Att romer snattar och sånt är helt sant". 

• SillyJokes

Usch, vad less jag blir på många kommentarer här! "Alla vet ju att zigenare själ" - tänk om ni själva var zigenare. Skulle det vara så jävla kul att få såna kommentarer? "Alla vet ju att tjejer är slampor", "alla vet ju att män är svin", "alla vet ju att stockholmare är fikusar".
    Skaffa lite sunt förnuft och lär känna människor istället för att döma dem först! Det är för sjutton sånt man lär sig på dagis och ni är vuxna människor.

Om jag hade en syster som träffade en zigenare skulle jag inte döma honom i förväg utan försöka lära känna honom och se hur min syster mår. PRECIS som med vilken man eller kvinna som helst. 

• Anonym (nej)
    Anonym skrev 2013-02-10 13:14:48 följande:
    Det jag spontant skulle fråga mig själv om jag var TS är vad som kommer hända om hennes syster får barn ihop med denne man, förhållandet tar slut och det sedan uppstår vårdnadstvist eller en konflikt med den mannen och hans familj och släkt. Även om den mannen just nu verkar vara ett guldkorn och en underbar människa så kan man nästan vara säker på att det inte gäller alla hans bröder, kusiner, farbröder, sysslingar m.fl som ingår i släkten.

Det kan bli så att TS och hennes familj i framtiden oundvikligen dras in i en konflikt som eskalerar och blir direkt farlig för henne och hennes familj. Även om hon gör allt hon kan för att hålla sig utanför konflikten så har andra kulturer ofta en mycket mindre individualistisk syn på frågor som rör släkt och familjeheder. Det kan bli TS, hennes pojkvän/man och deras eventuella barn som hotas eller på andra sätt dras in i en eventuell framtida konflikt.

Jag förstår inte att det är så många svenska kvinnor som är så naiva och godtrogna att de ger sig in i relationer där alla varningslampor blinkar rött, oavsett det är tidigare fängelsekunder eller män med en kulturell bakgrund som man kanske ska vara lite extra observant med. Ibland undrar jag om det är någon grundläggande förmåga till logiskt tänkande och konsekvensanalys som finns på Y-kromosomen men som saknas på X-kromosomen.
    Bra inlägg!! Visa tråden åt din syster TS!
  • mamita64
    Anonym (---) skrev 2013-02-10 17:31:42 följande:
    Jag läser historia just nu, och i fredags kom vi oavsiktligt in på det här med fördomar och rasism. En tjej i klassen och hennes familj är romer, och hon sa att alla s.k "myter" om romer stämmer. 
    Hon sa:
    "Romer har en religion där man inte har respekt för annat och andra utanför religionen. Att romer snattar och sånt är helt sant". 
    Jag träffade på en tjej som var finsk rom, en gång. Vi satt och pratade och hon sa: Alla finska romer stjäl.
    Jaha sa jag, men du är ju finsk rom, stjäl du då, Nä det gjorde hon ju inte. Men då kan du väl inte säga att alla finska romer stjäl då?
    På detta fick jag självklart inget svar
  • Hemlig123
    Snigelkott skrev 2013-02-10 17:09:31 följande:
    Man får gifta sig tidigare om man har målsmans tillstånd.

I vilken paragraf står det och vilket kapitel?
Svar på tråden finsk zigenare...