• Anonym

Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..

Åhh är så jäkla irriterad på min fästman.
    Jag är en kvinna på snart 30. För 5 år sen så träffade jag mitt livs kärlek. Nu har vi förlovat oss och ska gifta oss i höst. 
    Jag älskar verkligen min kille men blir så himlans irriterad på hans beetende. 
    Jag är högutbildad (civilingenjör) och arbetar inom it. Jag tjänar ca 70 000 brutto/månad. Plus bonus på ca 5-6 månadslöner (alltså en gång om året får jag bonusen) 
    Min kille är också högutbildad men han har ett betydligt sämre jobb när det kommer till lön. Han jobbar bara deltid. Och han får ca 18 000 brutto/månad.
    Tycker självklart inte att lönen är dålig och han får gärna jobba som det han gör. Så ni inte missförstår mig. Vet att 18 000/brutto för deltid är väldigt bra.
    Problemet ligger att han snyltar på mina pengar. Vi har en gemensam ekonomi. Jag har inga problem med att bjuda på saker. Är ingen typiskt tjej som tycker att killen ska bjuda på allt.
    Min kille betalar inga räknningar (vi bor tillsammans). Utan han använder upp hela sin lön på sig själv och sedan får jag sitta och betala alla räkningar. Han sparar inget heller. Utan det är jag som gör det. Sen så när han får det knappert i slutet av månaden så måste jag sitta och betala hans extra utgifter. Han tog ett lån på 120 000 kr utan att jag visste det, sen visade det sig att han inte kunde betala det så då berättade han det för mig så jag fick betala av hela lånet så han inte skulle få någon anmärkning.
    Han är fruktansvärt oekonomisk. Jag önskar att han kunde i alla fall betala 50 % av räkningarna och hjälpa till att spara. Jag förstår ju att det är ju jag som måste dra det stora lasset då det är jag som har högre lön. Och det kan jag jätte gärna göra. Men önskar att han hade mer respekt för mig, för jag känner mig utnyttjad. Vet att jag kanske är för snäll.

Vad ska jag göra? Har försökt prata med min kille 1 miljon gånger men han lyssnar aldrig. Och bättre blir det ju inte heller. Vill verkligen inte bryta med honom.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 05:59
    Ursäkta om mitt inlägg är lite felstavat. Skrev på iphonen och skrev rätt snabbt.

• Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..
  • gedansk

I det du beskriver, så helt klart delad ekonomi, det spelar ingen roll att ni båda får bra löner.

• Anonym
    Anonym (Fy ts!) skrev 2013-02-12 18:25:59 följande:
    [quote=68768697][quote-nick]Anonym skrev 2013-02-12 05:56:10 följande:[/quote-nick]Vi har en gemensam ekonomi.   

Gemensam ekonomi räknar man väl att alla pengar ligger i korgen och de används ihop. Skit samma vem som betalar vad å vem som sparar. Ni delar ju på er gemensamma kassa!
    fy dig!

gemensam ekonomi borde ju rimligtvis innebära ett gemensamt ansvar också, eller? varför behöver inte han betala en spänn för sin egen försörjning? tycker du verkligen att det är rimligt bara för att hon tjänar mer? och du...de delar väll inte alls. hon betalar försörjningen och delar sen med sig av sina intjänade pengar medans hans pengar går till HANS nöjen och plojande. hon ser väll aldrig röken av hans pengar? det vill jag väll knappast kalla gemensam kassa.
  • Anonym (Olivia)

Inte orkat läsa alla kommentarer nu men så här har jag och min kille resonerat kring vår ekonomi. 

Jag tjänar 24,000 kr, han tjänar 33,000 kr = jag tjänar 72% av hans lön och betalar därför 72% av våra gemensamma räkningar.  Jag tyckte att vi skulle betala 50% var rakt av men han tycker att det är mer rättvist att vi betalar lika mycket i procent i förhållande till vår lön. 

Min pojkvän är kinkigare med mat än vad jag är. När jag har bott själv har jag snålat på maten för att kunna lägga pengar på annat. Han äter dessutom mycket mer än jag och vill dricka lightläsk ofta. I början när vi hade gemensam ekonomi "klagade" jag tex över att han skulle köpa de dyraste flingorna som kostar 35 kr för ett litet paket istället för ett tre gånger så stort paket för halva priset eller tyckte att vi kunde köpa 2 l glass för 12 kr istället för 0,5 l Ben & jerrys för 45 kr. Vi äter ute en gång i veckan, men han vill oftast äta den dyraste huvudrätten på hela menyn och ha både förrätt och efterrätt. Han vill inte snåla på mat och istället för att vi ska "bråka" så betalar han 1500 kr mer för mat till det gemensamma kontot varje månad. 

Jag åker buss till jobbet på vintern och promenerar annars om vädret tillåter. Han vill ha bil och vill åka bil till jobbet. Så han har köpt en bil och betalar för den själv. Bilen används lite gemensamt utan att jag betalar för det. Han vill ta bilen när vi storhandlar så att han kan köpa läsk, något han fick skippa innan han hade bilen för att vi orkade inte bära det. När vi åker på små utflykter med bilen så betalar jag inget för bensin, men åker vi iväg på en längre semesterresa delar vi lika på bensinen.

Det viktigaste är att man kommer överens så båda är nöjda! Hur ni gör är upp till er! Jag tycker att om han väljer att jobba deltid och tjäna mindre, så får han även nöja sig med en "lägre standard" än du. Men om du vill att ni ska bo dyrare, äta dyrare mat, åka på dyrare resor, ha bil osv än vad han vill, så får du betala för de extra kostnaderna! Jag tycker inte att han kan välja att jobba halvtid och sedan förvänta sig att äta oxfile på din bekostnad om du förstår vad jag menar? Det är en helt annan sak om han jobbar deltid ofrivilligt och du tjatar på att ni ska äta oxfile och sedan blir sur över att han har mer månad än pengar kvar. 

• Anonym (säg ifrån)
    trollefur skrev 2013-02-12 14:54:03 följande:
    Nu har inte jag läst igenom hela tråden..och om jag inte minns helt fel så delar man väl lika på räkningar och diverse utgifter om man har gemensam ekonomi? låter mer som att du försörjer honom..
    Mitt råd är att allvarligt fundera över vilket liv du vill leva. Hur är den personen som du vill dela medgång och motgång med?

Oavsett inkomstnivå ska man ta ansvar för sin ekonomi. Din sambo verkar enligt din beskrivning inte göra det. Jag skulle aldrig våga gifta mig, köpa hus eller ta lån med någon som har så dåligt sinne för ekonomi.

Välj din lycka!
  • ArthurDent

Ok, jag orkade bara läsa de sju första sidorna så någon kanske redan har sagt detta.
    Men det där med att man ska betala samma procent av utgifterna som man har procent av sammanlagda lönerna är ju bara rimligt om man antingen båda jobbar heltid eller den ena har gått ned på deltid för att man kommit överens om att denna ska tar större del av arbetet med hem och/eller barn. Eller möjligen av solidariska skäl för att den ena har svårt att få en heltid.

Det är ju inte fallet här! Sambon jobbar deltid för att få mer trevlig fritid, något som inte alls kommer TS till del.
    Det är väl ett ok val, men bara om han finansierar den lyxen själv.

Procenten av utgifterna som sambon bör betala (om inte TS tycker det är ok att försörja honom som deltids-lyxmake) är ju rimligen samma procent som hans HELTIDS-lön av sammanlagda lönerna skulle vara IFALL han arbetade heltid. Då har han så att säga gjort rätt för sig och kan givetvis välja att spendera sitt överskott på att jobba mindre om han vill och har råd. 

• Anonym

Inlägg 157; du vet väl att man kan göra bodelning även som sambos, inom ett år från att man flyttat isär. Jag antar att man går från adressändringen, kanske tom när man ändrade folkbokföringen. Om ni hade en bostadsrätt som inköptes för gemensamt bruk, så kanske även den kan bodelas , även om han stod som ägare. I sådan fall kan den säljas enligt samägandelagen etc och du kan få ut din del. När det gäller företaget är svårt att säga, förstås, men jag hade kollat med jurist. Men du borde få en gratis timme hos en jurist av hemförsäkringen.

• LillaVanilla

Jag blir helt stressad när jag läser om din sits, Ts. Snälla var rädd om dig och se till att den där skiten till fästman får sina fiskar varma. Han ska inte leva glidarliv medan du sliter. Han ska också bidra till hemmet, med hushållsarbete, någon del av hyran och FRAMFÖR ALLT inte köpa saker på kredit bakom din rygg. Det gör man inte i en relation utan partnerns vetskap oavsett inkomst. Min man tjänar mer än mig, det skulle inte falla honom in att köpa något dyrt eller ta en avbetalning utan att fråga mig. Respekt på båda hållen!
    Gift dig inte med honom förrän han visat vad han går för. Men allra helst, lämna. Jag hade aldrig litat på en sån som han.

• Anonym (#157)
    Anonym skrev 2013-02-12 19:48:07 följande:
    Inlägg 157; du vet väl att man kan göra bodelning även som sambos, inom ett år från att man flyttat isär. Jag antar att man går från adressändringen, kanske tom när man ändrade folkbokföringen. Om ni hade en bostadsrätt som inköptes för gemensamt bruk, så kanske även den kan bodelas , även om han stod som ägare. I sådan fall kan den säljas enligt samägandelagen etc och du kan få ut din del. När det gäller företaget är svårt att säga, förstås, men jag hade kollat med jurist. Men du borde få en gratis timme hos en jurist av hemförsäkringen.
    Tack så mycket för ditt svar. Men det var mer än 2 år sedan nu så det är för sent.
  • Anonym

Hej hej alla Vill bara säga tack för allas stöd. Ska försöka klarlägga till ni som inte riktigt hänger med. Vi har som sagt gemensam ekonomi men det betyder inte att min kille inte ska hjälpa till. Jag tjänar som sagt ca 70 000 brutto/månad. Och det är inte alls orimligt. Jag är utbildad civilingenjör, jag arbetar på ett stort och välkänt it företag i Sthlm. Jag har även jobbat upp mig så jag har ansvar över en avdelning. Och ska som sagt till hösten bli befordrad till it chef för samma företag. Att min bonus är så hög är för att vår it avdelning omsätter mycket pengar. Inget konstigt med det. Både min lön och bonus kommer ju bli högre när jag bli befordrad. Jag har som sagt pratat med min kille och gav honom en rejäl utskällning. Vi ska för det första gå i terapi för att lära oss kommunicera bättre. Vi har som sagt fått andra problem med på grund av det här. Min kille har även lovat att han ska försöka få hjälp med sin ekonomi, så han börjar lära sig något. Självklart kommer jag stötta honom. Har även tvingat honom att gå upp till heltid och att han ska börja ta ansvar hemma. Sen ska vi sätta oss ner med en rådgivare som kan hjälpa oss hur vi ska lägga upp vår ekonomi så det blir mer rättvist. Ska försöka lösa detta. Har sagt att viker han sig på något åker han ut. Känns så skönt att bara få ut irritationen mot honom. Ska ringa runt imorgon för att få hjälp så snart som möjligt.

• Anonym
    Anonym (Olivia) skrev 2013-02-12 19:29:10 följande:

Inte orkat läsa alla kommentarer nu men så här har jag och min kille resonerat kring vår ekonomi. 

Jag tjänar 24,000 kr, han tjänar 33,000 kr = jag tjänar 72% av hans lön och betalar därför 72% av våra gemensamma räkningar.  Jag tyckte att vi skulle betala 50% var rakt av men han tycker att det är mer rättvist att vi betalar lika mycket i procent i förhållande till vår lön. 

Min pojkvän är kinkigare med mat än vad jag är. När jag har bott själv har jag snålat på maten för att kunna lägga pengar på annat. Han äter dessutom mycket mer än jag och vill dricka lightläsk ofta. I början när vi hade gemensam ekonomi "klagade" jag tex över att han skulle köpa de dyraste flingorna som kostar 35 kr för ett litet paket istället för ett tre gånger så stort paket för halva priset eller tyckte att vi kunde köpa 2 l glass för 12 kr istället för 0,5 l Ben & jerrys för 45 kr. Vi äter ute en gång i veckan, men han vill oftast äta den dyraste huvudrätten på hela menyn och ha både förrätt och efterrätt. Han vill inte snåla på mat och istället för att vi ska "bråka" så betalar han 1500 kr mer för mat till det gemensamma kontot varje månad. 

Jag åker buss till jobbet på vintern och promenerar annars om vädret tillåter. Han vill ha bil och vill åka bil till jobbet. Så han har köpt en bil och betalar för den själv. Bilen används lite gemensamt utan att jag betalar för det. Han vill ta bilen när vi storhandlar så att han kan köpa läsk, något han fick skippa innan han hade bilen för att vi orkade inte bära det. När vi åker på små utflykter med bilen så betalar jag inget för bensin, men åker vi iväg på en längre semesterresa delar vi lika på bensinen.

Det viktigaste är att man kommer överens så båda är nöjda! Hur ni gör är upp till er! Jag tycker att om han väljer att jobba deltid och tjäna mindre, så får han även nöja sig med en "lägre standard" än du. Men om du vill att ni ska bo dyrare, äta dyrare mat, åka på dyrare resor, ha bil osv än vad han vill, så får du betala för de extra kostnaderna! Jag tycker inte att han kan välja att jobba halvtid och sedan förvänta sig att äta oxfile på din bekostnad om du förstår vad jag menar? Det är en helt annan sak om han jobbar deltid ofrivilligt och du tjatar på att ni ska äta oxfile och sedan blir sur över att han har mer månad än pengar kvar. 

Fast nu tänkte du fel va? Du tjänar 42 % av era gemensamma inkomster och betalar 42 % av era gemensamma räkningar? Du ska ju inte betala MER än han för att du tjänar mindre
Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..