• Anonym

Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..

Åhh är så jäkla irriterad på min fästman.
    Jag är en kvinna på snart 30. För 5 år sen så träffade jag mitt livs kärlek. Nu har vi förlovat oss och ska gifta oss i höst. 
    Jag älskar verkligen min kille men blir så himlans irriterad på hans beetende. 
    Jag är högutbildad (civilingenjör) och arbetar inom it. Jag tjänar ca 70 000 brutto/månad. Plus bonus på ca 5-6 månadslöner (alltså en gång om året får jag bonusen) 
    Min kille är också högutbildad men han har ett betydligt sämre jobb när det kommer till lön. Han jobbar bara deltid. Och han får ca 18 000 brutto/månad.
    Tycker självklart inte att lönen är dålig och han får gärna jobba som det han gör. Så ni inte missförstår mig. Vet att 18 000/brutto för deltid är väldigt bra.
    Problemet ligger att han snyltar på mina pengar. Vi har en gemensam ekonomi. Jag har inga problem med att bjuda på saker. Är ingen typiskt tjej som tycker att killen ska bjuda på allt.
    Min kille betalar inga räknningar (vi bor tillsammans). Utan han använder upp hela sin lön på sig själv och sedan får jag sitta och betala alla räkningar. Han sparar inget heller. Utan det är jag som gör det. Sen så när han får det knappert i slutet av månaden så måste jag sitta och betala hans extra utgifter. Han tog ett lån på 120 000 kr utan att jag visste det, sen visade det sig att han inte kunde betala det så då berättade han det för mig så jag fick betala av hela lånet så han inte skulle få någon anmärkning.
    Han är fruktansvärt oekonomisk. Jag önskar att han kunde i alla fall betala 50 % av räkningarna och hjälpa till att spara. Jag förstår ju att det är ju jag som måste dra det stora lasset då det är jag som har högre lön. Och det kan jag jätte gärna göra. Men önskar att han hade mer respekt för mig, för jag känner mig utnyttjad. Vet att jag kanske är för snäll.

Vad ska jag göra? Har försökt prata med min kille 1 miljon gånger men han lyssnar aldrig. Och bättre blir det ju inte heller. Vill verkligen inte bryta med honom.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 05:59
    Ursäkta om mitt inlägg är lite felstavat. Skrev på iphonen och skrev rätt snabbt.

• Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..
  • annaba
    Anonym (A) skrev 2013-02-13 07:14:07 följande:
    Det är en sak att betala för en partner som p.g.a sjukdom eller arbetslöshet inte jobbar, eller för att hen är hemma med gemensamma barn. Det kan också vara OK om man gemensamt kommit överens om att partnern ska studera för att båda ska få en bättre framtid. Det är en helt annan sak att försörja en latmask som inte ens gör sin del av arbetet i hemmet, och dessutom skuldsätter sig bara genom att slösa bort pengarna.

Visst är det så - även med min bakgrund med ett ekonomiskt oansvarigt ex så har jag ju inte problem med att jag och maken i nuvarande situation lever enbart på min lön + studiebidrag eftersom han vidareutbildar sig för att ha bättre möjligheter på arbetsmarknaden. Skillnaden är milsvid mot min tidigare sits eftersom han till skillnad från exet tar sitt ansvar och inte lever över de tillgångar han har  - men visst blir det ju i praktiken att jag står för huvuddelen av kostnaderna för hushållet eftersom min inkomst är många gånger större än studiebidraget.
  • Anonym
    Anonym (Olivia) skrev 2013-02-12 19:29:10 följande:

Inte orkat läsa alla kommentarer nu men så här har jag och min kille resonerat kring vår ekonomi. 

Jag tjänar 24,000 kr, han tjänar 33,000 kr = jag tjänar 72% av hans lön och betalar därför 72% av våra gemensamma räkningar.  Jag tyckte att vi skulle betala 50% var rakt av men han tycker att det är mer rättvist att vi betalar lika mycket i procent i förhållande till vår lön. 

Min pojkvän är kinkigare med mat än vad jag är. När jag har bott själv har jag snålat på maten för att kunna lägga pengar på annat. Han äter dessutom mycket mer än jag och vill dricka lightläsk ofta. I början när vi hade gemensam ekonomi "klagade" jag tex över att han skulle köpa de dyraste flingorna som kostar 35 kr för ett litet paket istället för ett tre gånger så stort paket för halva priset eller tyckte att vi kunde köpa 2 l glass för 12 kr istället för 0,5 l Ben & jerrys för 45 kr. Vi äter ute en gång i veckan, men han vill oftast äta den dyraste huvudrätten på hela menyn och ha både förrätt och efterrätt. Han vill inte snåla på mat och istället för att vi ska "bråka" så betalar han 1500 kr mer för mat till det gemensamma kontot varje månad. 

Jag åker buss till jobbet på vintern och promenerar annars om vädret tillåter. Han vill ha bil och vill åka bil till jobbet. Så han har köpt en bil och betalar för den själv. Bilen används lite gemensamt utan att jag betalar för det. Han vill ta bilen när vi storhandlar så att han kan köpa läsk, något han fick skippa innan han hade bilen för att vi orkade inte bära det. När vi åker på små utflykter med bilen så betalar jag inget för bensin, men åker vi iväg på en längre semesterresa delar vi lika på bensinen.

Det viktigaste är att man kommer överens så båda är nöjda! Hur ni gör är upp till er! Jag tycker att om han väljer att jobba deltid och tjäna mindre, så får han även nöja sig med en "lägre standard" än du. Men om du vill att ni ska bo dyrare, äta dyrare mat, åka på dyrare resor, ha bil osv än vad han vill, så får du betala för de extra kostnaderna! Jag tycker inte att han kan välja att jobba halvtid och sedan förvänta sig att äta oxfile på din bekostnad om du förstår vad jag menar? Det är en helt annan sak om han jobbar deltid ofrivilligt och du tjatar på att ni ska äta oxfile och sedan blir sur över att han har mer månad än pengar kvar. 

Varför betalar du mer av räkningarna när du tjänar mindre? Ska ni betala rättvist ska du i så fall betala 42% av räkningarna eftersom du står för 42% av er totala inkomst.
  • Anonym (greta)

eftersom du pratat  med honom finns det bara ett sätt kvar, ett ultimatum, betala halva räkningarna eller gå. 

du kan inte försörja en människa!  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-13 09:00:29 följande:
    Blir så trött på pengakåta slynor! Du ha ju ingen pisslön precis, dumpa han om du inte e nöjd då.... omg!!
    Slynor? Vad har hennes sexualitet med något att göra nu då?
  • Januariblomma

Ja du är för snäll. Självklart ska han betala hälften av ERA räkningar och stå för sina egna privata kostnader. Jag har själv varit för snäll; trots att jag är den som alltid tjänat minst. Men nu äntligen har jag sagt stopp en gång för alla och det känns jätteskönt. Prova

• Anonym (Så sant!)
    Blir så trött på pengakåta slynor! Du ha ju ingen pisslön precis, dumpa han om du inte e nöjd då.... omg!!

Den enda pengakåta slynan i historien är TS kille...
  • Honesty

Håller med ovanstående!!

Hur citerar man från iPhone?

• Anonym (jobbig sits)
    Anonym skrev 2013-02-13 02:56:31 följande:
    Kan tillägga att ni som har Skandiabanken och vet hur det ser ut när man betalar räkningar. När man kommer in på den sidan där man skriver belopp, datum, ocr.. mm
    Precis över text på kontoutdrag så står avsändare, vilket man kan ändra.
    Tips till er som inte vet.

Som sagt vet dock inte om man är tvungen att ändra men jag gör det och det har inte hänt något haha
    Nej du behöver inte ändra namn. Det är ocr-nummret som används för att se om pengarna kommit in.

Kan säga att det låter som om din sambo behöver träna lite ekonomiskt ansvar. 18000 brutto borde ju vara mer än tillräckligt som "nöjespengar" Men är svårt att lära en gammal hund att sitta som de säger. Enda är väll o ta ett ordentligt snack med honom och att ni sätter er ner och gör en hushållskalkyl där ni gemensamt bestämmer vad pengarna ska gå till. Hur mycket ni ska spara. Hur mycket pengar som ska gå till räkningar, matkonto, barn (om ni har det, kläder och sånt de behöver) och sparande. Resterande pengar kan ju delas lika mellan er att ha till privata nöjen. för att reglera den privata pengen så går det ju att lägga sparandet en nivå som gör att den privata pengen landar på det du vill.

• Froststar

TS sambo är en kille. Så byt ut slyna mot något annat - tjur till exempel. Annars blir du missförstådd. Även om det i vanliga fall är kvinnor som beter sig som TS kille.
  • Froststar
    Lisa med barn skrev 2013-02-13 00:30:57 följande:
    Ja, fast matlagning och städning har väl knappast med ekonomin att göra? Å ena sidan säger TS att de har gemensam ekonomi, å andra sidan gnäller hon för att hon får betala mest. Men så blir det ju! Alltså att ena parten "förlorar" och den andra "vinner" på att ha gemensam ekonomi. Jag tycker att det låter som om nåt annat är problemet, inte pengarna.

Du, jag börjar undra om du är rädd för att din sambo eller man läser tråden och börjar tänka? För i annat fall förstår jag inte hur du menar att det där är rätt. TS sambo är en lat jävel som inte orkar jobba. Däremot orkar han ägna sig åt sina hobbyer och kladda upp pengar som TS sliter ihop. Och inte gör han hyshållsarbetet heller. Så hur exakt kan du mena att det är rätt?

Om de haft en överenskommelse (d.v.s. TS är med på det) att han gör allt hemma och därför går ner i tid för at de vill prioritera annat på eftermiddagar och helger, då är det en annan sak. Men: enbart om TS är med på det, han kan inte bara hitta på och introducera en sådan lösning på egen hand.

Jag vet att i trådar där det är tvärtom (killen står för kalaset) brukar folk tycka att kvinna har rätt att leva på killen. Det är ju pga att det är FL. Jag tycker det är lika fel oberoende av kön.
Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..