• Anonym

Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..

Åhh är så jäkla irriterad på min fästman.
    Jag är en kvinna på snart 30. För 5 år sen så träffade jag mitt livs kärlek. Nu har vi förlovat oss och ska gifta oss i höst. 
    Jag älskar verkligen min kille men blir så himlans irriterad på hans beetende. 
    Jag är högutbildad (civilingenjör) och arbetar inom it. Jag tjänar ca 70 000 brutto/månad. Plus bonus på ca 5-6 månadslöner (alltså en gång om året får jag bonusen) 
    Min kille är också högutbildad men han har ett betydligt sämre jobb när det kommer till lön. Han jobbar bara deltid. Och han får ca 18 000 brutto/månad.
    Tycker självklart inte att lönen är dålig och han får gärna jobba som det han gör. Så ni inte missförstår mig. Vet att 18 000/brutto för deltid är väldigt bra.
    Problemet ligger att han snyltar på mina pengar. Vi har en gemensam ekonomi. Jag har inga problem med att bjuda på saker. Är ingen typiskt tjej som tycker att killen ska bjuda på allt.
    Min kille betalar inga räknningar (vi bor tillsammans). Utan han använder upp hela sin lön på sig själv och sedan får jag sitta och betala alla räkningar. Han sparar inget heller. Utan det är jag som gör det. Sen så när han får det knappert i slutet av månaden så måste jag sitta och betala hans extra utgifter. Han tog ett lån på 120 000 kr utan att jag visste det, sen visade det sig att han inte kunde betala det så då berättade han det för mig så jag fick betala av hela lånet så han inte skulle få någon anmärkning.
    Han är fruktansvärt oekonomisk. Jag önskar att han kunde i alla fall betala 50 % av räkningarna och hjälpa till att spara. Jag förstår ju att det är ju jag som måste dra det stora lasset då det är jag som har högre lön. Och det kan jag jätte gärna göra. Men önskar att han hade mer respekt för mig, för jag känner mig utnyttjad. Vet att jag kanske är för snäll.

Vad ska jag göra? Har försökt prata med min kille 1 miljon gånger men han lyssnar aldrig. Och bättre blir det ju inte heller. Vill verkligen inte bryta med honom.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 05:59
    Ursäkta om mitt inlägg är lite felstavat. Skrev på iphonen och skrev rätt snabbt.

• Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..
  • Anonym
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 13:07:24 följande:
    Handlar ert förhållande om pengar det är typiskt rika som bara vill ha mer ni har väl alla möjligheter i världen att en kan utan komplikationer jobba mindre men Värdesätter man pengar mer än tid tills trots att ni redan har mycket så är det klart att förståelse och gemenskap försvinner.(-:
    han verkar värdesätta pengar OCH fritid. som en lyxman som bara vill glida. menar du att hon värdesätter pengar högre och bara vill ha mer när hon tycker att han borde bidra med NÅT till deras leverne? att månad efter månad få försörja någon och därmed inte kunna investera i framtida barn eller liknande eftersom han lever loppan och inte tar något ansvar är väll att slå hårt på någon som redan drar hela lasset?
  • Anonym (Piroritera)

Mycket bra att du sagt ifrån vad du tänker ts!

Men det viktiga är inte att han jobbar heltid utan att han lär sig att prioritera. Det finns mycket man kan göra som inte är betalt arbete som kan ge både en själv och andra mycket på andra plan än just ekonomiskt. Jag tror många skulle kunna tänka sig att jobba mindre och lägga mer tid på ett intresse eller ideellt arbete om de kunde. Men då får man som sagt också ta konsekvenserna av det och använda sina pengar på ett förnuftigare sätt.

Om din sambo hellre skulle sänka sin levnadsstandard för att kunna fortsätta ha tid att göra andra saker som han uppskattar skulle du vara beredd att kompromissa då? Fundera på det. 

• Läkerol

Hej. Wow! Om vi ändå hade så mycket pengar. I vår situation är det så här. Jag får ut 8700kr/mån och han 20-21000. Vi har ett barn gemensamt och tvåan påväg. Så har jag två umgänges barn som kostar i underhåll och när de är hos oss. Jag betalar så mycket jag kan och står för handling och matlagning. Gör allt för att snåla, köper inte kläder, färgar inte hår, går inte på krogen eller fikar ute. När mina pengar är slut, då betalar min sambo. Oftast är det då mat han betalar. Jag tycker att ni ska dela på hushållets gemensamma kostnader i första hand. Och att din kille handlar mat och de nödvändigaste. Sedan om hans pengar tar slut och ni vill gå på bio eller äta ute, då lär du överväga om du vill betala. Ja, det är surt att vara fattig som mig. Jag skulle kunna sätta mig på tvären och mena att jag vill använda mina pengar till smink, kläder, färga håret eller fika med kompis. Men det gör jag inte. För jag vet att när mina pengar är slut då lever vi på min sambo och hans pengar tar lagom slut till barnbidraget kommer, och få handlar jag mat för barnbidraget.

• Anonym (pelle)

Usch, vilken snyltare, HATAR sånt! Om min sambo tjänade så pass mycket mer som du gör, TS, skulle jag aldrig, ALDRIG låta honom stå för alla tråk-räkningar och sen bränna hela lönen på mig själv! Vilket jäkla sätt, jag blir förbannad här!

• kvinna 34
    Anonym skrev 2013-02-13 13:15:54 följande:
    han verkar värdesätta pengar OCH fritid. som en lyxman som bara vill glida. menar du att hon värdesätter pengar högre och bara vill ha mer när hon tycker att han borde bidra med NÅT till deras leverne? att månad efter månad få försörja någon och därmed inte kunna investera i framtida barn eller liknande eftersom han lever loppan och inte tar något ansvar är väll att slå hårt på någon som redan drar hela lasset?

Dom har alla världens möjligheter att kompromissa 18000 det är väl mycket pengar men åter sagt baserar man förhållandet på pengar och söka fel så förstår jag att det blir problem .
  • kvinna 34
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 14:32:33 följande:
    Dom har alla världens möjligheter att kompromissa 18000 det är väl mycket pengar men åter sagt baserar man förhållandet på pengar och söka fel så förstår jag att det blir problem .

Tillägg för att inte tala om ts inkomst ändå spiller man tårar på spilld mjölk sitter inte på kritiska gränsen precis.
  • kvinna 34

Ts är en snåljåp men det är alla över rika inga vackra personligheter oftast gråter om dom förlorar en krona . Snyft jorden går under .

• Anonym

baserar förhållandet på pengar? kompromissa? vet du vad det ordet betyder? det betyder att båda två ruckar lite på sitt eget. vad har han investerat i relationen ansvarsmässigt? hur kompromissar han? menar du att han kompromissar genom att överhuvudtaget hasa sig iväg och jobba halvtid? när han egentligen borde få möjligheten att bara glassa på hennes pengar?
  • kvinna 34
    Anonym skrev 2013-02-13 14:43:59 följande:
    baserar förhållandet på pengar? kompromissa? vet du vad det ordet betyder? det betyder att båda två ruckar lite på sitt eget. vad har han investerat i relationen ansvarsmässigt? hur kompromissar han? menar du att han kompromissar genom att överhuvudtaget hasa sig iväg och jobba halvtid? när han egentligen borde få möjligheten att bara glassa på hennes pengar?

Kallas uppoffringar dessutom får dom mer värdesatt tid till varandra utan att behöva ens tänka på ekonomin men snåljåpar är vad det kallas.
  • Anonym

här får du så kan du läsa på lite.

En kompromiss är ett beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt, genom att balansera för- och nackdelar för de inblandade.

jag gissar att du lever ett snyltar liv på någon annan och att du själv inte drar många lass till försörjning.
Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..