• mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • Svenskflicka
    mrsStatham skrev 2013-02-12 16:39:15 följande:
    Utesluter det ena det andra?
    Bara för att jag kämpar här behöver inte det betyda att jag kämpar för svältande afrikanska fastrar, utrotningshotade heffaklumpar, mjölkersättningskränkningarna eller lchf-diskrimineringen.
    Eller hur? 
    Haha, du är den mest seriösa debattören jag mött. Cool
  • mrsStatham
    Svenskflicka skrev 2013-02-12 16:39:58 följande:
    Haha, ska vi lita på att ts är Sveriges ordbok då eller. Förvånad fast enligt honom så är det ju så.
    Honom? FRUN för dig om jag får be
  • mrsStatham
    Svenskflicka skrev 2013-02-12 16:40:50 följande:
    Haha, du är den mest seriösa debattören jag mött. Cool
    Som en hjärtattack
  • sär skriven
    Svenskflicka skrev 2013-02-12 16:39:58 följande:
    Haha, ska vi lita på att ts är Sveriges ordbok då eller. Förvånad fast enligt honom så är det ju så.
    Oh. My. God.

Någon som har ett brynjärn?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Svenskflicka
    mrsStatham skrev 2013-02-12 16:41:09 följande:
    Honom? FRUN för dig om jag får be
    Same shit...Tungan ute
  • Jellybeanbaby
    mrsStatham skrev 2013-02-12 16:40:00 följande:
    kaloribomber?
    Jaaaaaaa!
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • EnAnonumius

Tja enligt Nordiskamuseet (som jag anser är en pålitligare källa än wikipedia) så står det så här:

"Fettisdagsbullen

Att äta hetvägg eller fettisdagsbulle hörde till frossandet under fastlagen. Hetvägg, ursprungligen kumminbeströdda vetebullar, troligen i kors- eller kilform, var ett ålder-
    domligt festbröd som var en del av den ”vita” fastematen bestående av mjöl- och mjölkmat. Hetvägg kom till Sverige från Tyskland och ordet hetvägg kommer från tyskans ”heisse wecken” som betyder varma kilar.

Under 1700-talet betecknade hetvägg en rund vetebulle med fyllning som serverades simmande i varm mjölk i skål eller djup tallrik. Hetvägg serverades även vid hovet. Den svenske kungen Adolf Fredrik åt en sådan på den ödesdigra fettisdagskvällen den 12 februari 1771. Efter en måltid bestående av ostron, hummer, surkål och hetvägg, föll han ihop och dog. Skalden Johan Gabriel Oxenstierna ansåg därefter att fettisdagen borde förbjudas och ”hetvägg drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begått ett kungamord”. Så blev det nu inte.

Förr var hetvägg en maträtt hårt knuten till fettisdagen, dagen före fastan, utom i södra Sverige, där bullarna av tradition ätits på fastlagsmåndagen, även kallad ”bullamåndag”. Från 1800-talets mitt är den gängse beteckningen på hetvägg fettisdagsbulle eller fastlagsbulle. Den senare beteckningen används i södra Sverige.

Hetväggens fyllning har varierat. Mandelmassan nämns redan 1833 i Årstafruns dagbok. Det görs gällande att det var en gotlandskonditor som började med vispgrädden efter första världskriget.*** Idag kallas fettisdagsbullar vanligtvis för semlor (från latinets simila bulle av vetemjöl).

En känd fettisdagsbulleätare är privatdetektiven Ture Sventon i Åke Holmbergs ungdomsböcker från 1940- och 1950-talen. Sventon intar ”temlorna” torra till kaffet året runt."

För den son har kännedom om den fiktiva figuren Ture Sventon så heter han egentligen "Sture Svensson, men då den fiktiva figuren har extremt svår läspning så gör det att han säger "T" i stället för "S".

Så skall man fan var jävligt petnoga så skall man kalla det för "Hetvägg", men även fettidsdagsbulle är också riktigt med.  Semla är ett modernare namn för denna bakelse.

Att en "riktig" Semla för mig är med mandelmassa och vispgrädde, är för att jag växte upp med det på det sättet. 

Källa Nordiskamuseet:
    http://www.nordiskamuseet.se/publication.asp?publicationid=1437

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Svenskflicka
    EnAnonumius skrev 2013-02-12 16:56:22 följande:
    Tja enligt Nordiskamuseet (som jag anser är en pålitligare källa än wikipedia) så står det så här:

"Fettisdagsbullen

Att äta hetvägg eller fettisdagsbulle hörde till frossandet under fastlagen. Hetvägg, ursprungligen kumminbeströdda vetebullar, troligen i kors- eller kilform, var ett ålder-
    domligt festbröd som var en del av den ”vita” fastematen bestående av mjöl- och mjölkmat. Hetvägg kom till Sverige från Tyskland och ordet hetvägg kommer från tyskans ”heisse wecken” som betyder varma kilar.

Under 1700-talet betecknade hetvägg en rund vetebulle med fyllning som serverades simmande i varm mjölk i skål eller djup tallrik. Hetvägg serverades även vid hovet. Den svenske kungen Adolf Fredrik åt en sådan på den ödesdigra fettisdagskvällen den 12 februari 1771. Efter en måltid bestående av ostron, hummer, surkål och hetvägg, föll han ihop och dog. Skalden Johan Gabriel Oxenstierna ansåg därefter att fettisdagen borde förbjudas och ”hetvägg drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begått ett kungamord”. Så blev det nu inte.

Förr var hetvägg en maträtt hårt knuten till fettisdagen, dagen före fastan, utom i södra Sverige, där bullarna av tradition ätits på fastlagsmåndagen, även kallad ”bullamåndag”. Från 1800-talets mitt är den gängse beteckningen på hetvägg fettisdagsbulle eller fastlagsbulle. Den senare beteckningen används i södra Sverige.

Hetväggens fyllning har varierat. Mandelmassan nämns redan 1833 i Årstafruns dagbok. Det görs gällande att det var en gotlandskonditor som började med vispgrädden efter första världskriget.*** Idag kallas fettisdagsbullar vanligtvis för semlor (från latinets simila bulle av vetemjöl).

En känd fettisdagsbulleätare är privatdetektiven Ture Sventon i Åke Holmbergs ungdomsböcker från 1940- och 1950-talen. Sventon intar ”temlorna” torra till kaffet året runt."

För den son har kännedom om den fiktiva figuren Ture Sventon så heter han egentligen "Sture Svensson, men då den fiktiva figuren har extremt svår läspning så gör det att han säger "T" i stället för "S".

Så skall man fan var jävligt petnoga så skall man kalla det för "Hetvägg", men även fettidsdagsbulle är också riktigt med.  Semla är ett modernare namn för denna bakelse.

Att en "riktig" Semla för mig är med mandelmassa och vispgrädde, är för att jag växte upp med det på det sättet. 

Källa Nordiskamuseet:
    www.nordiskamuseet.se/publication.asp?publica...
    Mycket bra. 
  • EnAnonumius
    sär skriven skrev 2013-02-12 16:38:39 följande:
    Saol är ju bara drönare säger TS!
    Jaha.. Ja jag litar ju mer på drönarna SAOL än en profftyckare.. ;)
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • EnAnonumius
    Svenskflicka skrev 2013-02-12 16:57:38 följande:
    Mycket bra. 
    Glad
Svar på tråden Det heter semla!