• mrsStatham

    Det heter semla!

    Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

    De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

    Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

    Kan vi vara överens om det? 


    Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • Anskuli
    Pimpinellan skrev 2013-02-12 19:58:49 följande:
    Jag skulle inte kalla en semla en semla om den inte innehöll mandelmassa.

    Jag äter hellre mina semlor med smör och ost. I fastlagsbullen däremot skall det absolut vara mandelmassa Flört
  • EnAnonumius
    Pimpinellan skrev 2013-02-12 19:58:49 följande:
    Ingenstans där jag bott-och jag har bott "överallt" under mina 44 år- har det funnits nåt som kallats lussekatt och inte innehållit saffran förrän nu senaste åren här nere där vi bor nu. Aldrig hört talas om det innan,aldrig sett det,aldrig blitt bjuden på. Det är och kommer aldrig bli annat än en bulle om det saknar saffran,fråga vem som helst! Men precis allt ska kunna heta vad som helst numer även om det inte har med originalet att göra... Jag skulle inte kalla en semla en semla om den inte innehöll mandelmassa. Eller kanelbulle kanelbulle om den inte innehöll just kanel.

    * som vanligt anklagad p F.l-går härifrån och ägnar mig åt nåt viktigare,här blir man ständigt påhoppad oavsett vad man än säger-hur neutralt det än är!*
    Så bara för att DU: "Aldrig hört talas om det innan,aldrig sett det,aldrig blitt bjuden på."
    så gör det fan inte till allmängiltig fakta om att du har rätt per se.
    Så du får försöka med något bättre än ett jäkla patetiskt "har aldrig hört talas om det".

    I alla recept som jag har på lussekatter (från olika årtionden) och då har jag recepte som är från 30-talet till och med så står det att det är FRIVILLIGT med saffran i lusskatter. 

    Det är INTE "saffran" i sig som skapar namnet lussekatt i lussekatt
    Så du kommer med en väldigt dum jämfgörlse med kanelbulle då "kanel" är en krydda och man använder det rätta namnet på kryddan i kanelbulle..  Så det var en s,k icke jämförlse du kom med där.

    Så skall du vara övertygande så får du klämma fram med något bättre än en icke jämförelse med kanelbullen och "aldrig hört talas om".


    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Muppen0226
    mrsStatham skrev 2013-02-12 15:27:57 följande:
    Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

    De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

    Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

    Kan vi vara överens om det? 
    Semla och fettisbulle är de två ord jag hört. Det finns ju olika ord på olika dialekter säkert. Dagis heter inte dagis nej, men till och med min mamma som jobbar på dagis säger dagis. och dagisfröken. Liksom att min gamla dagmamma jag hade kallar sig för dagmamma och inte dagbarnvårdare och min dotters dagmamma säger också dagmamma. Och det heter ju familjedaghem eller något liknande egentligen. Vad spelar det för roll vad man använder för ord? För mig är förskola det som kallades lekis eller nollan. Inte dagis.
  • MLB

    Olika dialekter, olika ord. Här i Finland tänker man på det ni kallar macka om någon pratar om semla.

  • spermadonator
    MLB skrev 2013-02-12 21:09:17 följande:
    Olika dialekter, olika ord. Här i Finland tänker man på det ni kallar macka om någon pratar om semla.
    Det var vad semla betydde i Sverige också för 300 år sedan.

    "Et stycke swart Rågbröd är Soldaten nyttigare än Simla och Bakelse" (1717) Simla/semla syftandes på bröd bakat av vitt vetemjöl.
  • Jellybeanbaby
    Emelie 1987 skrev 2013-02-12 21:11:21 följande:
    Semla har jag alltid sagt.
    Värsta är att jag tänker på "Selma" när jag ser "semla".
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
Svar på tråden Det heter semla!