• mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • Jättekul
    Kajsagumman skrev 2013-02-13 16:37:01 följande:
    Det som det står är att på finlandssvenska betyder ordet SEMLA inte den traditionella fastlagsbulle som du tänker, men faktikst vad man i svenska språket bemärker som fralla eller rundstycke. 

Så om du hade provat att få igenom att det heter semla för en finlandssvensk, hade de således inte gått med på detta

Och det är väl inte helt ovidkommande med tanke på att finska är ett officiellt språk i Sverige utöver svenska, tornedalsfinska, samiska, jiddish och romani chib? (tänk vad vi lär oss idag va
    Precis som de flesta andra här känner även jag till att det finns minoritetsspråk i Sverige som infördes år 2009. Det officiella språket är svenska. Semlan fanns redan i mitten av 1500-talet i Sverige och kallades då för semla :).
  • Jättekul

Jag vill gärna ha varm mjölk till min semla. Ett bruk från södra Sveriges delar en gång i tiden.

• Border
    Jättekul skrev 2013-02-13 17:14:25 följande:
    Jag vill gärna ha varm mjölk till min semla. Ett bruk från södra Sveriges delar en gång i tiden.
    Jag vill inte ha nån semla alls. Vad kallas det då? 
  • taquine
    Mentat skrev 2013-02-13 16:32:55 följande:
    Ja? Ur skånsk synvinkel är göteborgare upplänningar, i bemärkelsen uppåt landet alltså.

Äsch;.-) vi har 30 mil till Malmö och hela 50 mil till Stockholm ju, mer skåningar än 08 folk.
  • Oförglömlig

Kul tråd:) klart det heter semla. Å de där konstiga sakerna med vaniljkräm i heter ju såklart gräddvaniljbulle.

• mrsStatham
    Oförglömlig skrev 2013-02-13 22:10:22 följande:
    Kul tråd:) klart det heter semla. Å de där konstiga sakerna med vaniljkräm i heter ju såklart gräddvaniljbulle.
    Nejnej, vi har redan kommit överens om att dessa kallas för kaloribomber
    Bara två saker är oändliga
  • Mentat
    Border skrev 2013-02-13 17:30:32 följande:
    Jag vill inte ha nån semla alls. Vad kallas det då? 
    "Grätten"
  • ulfsas

Hetvägg

Att äta sin semla i ett fat med varm mjölk är en gammal sed - prova hetvägg!

Du behöver En semla per person 2-3 dl mjölk per person (socker, kanel, vanilj eller kardemumma) Gör så här:

Hetvägg är ett gammalt sätt att servera sin semla. Sättet att äta sin semla i varm mjölk har varit vanlig i Sverige sedan 1700- talet och många tycker fortfarande att det är just så här en semla ska avnjutas!

För att laga hetvägg bakar du först en omgång klassiska semlor efter storlek och smak.

Värm sedan mjölken så den bli het, men inte kokar.

Lägg en semla i ett djupt fat och slå mjölk runt. Servera genast!

En del smaksätter mjölken under värmningen. Kanel, vanilj, kardemumma och/ eller socker är kryddor som går fint till semlan.

Hetvägg - ordet kommer från det tyska "heisse wecken" (ungefär heta kilar), en kvarleva från den tid när fastlagsbröden var formade som kilar eller kors.

Man, 192 cm, 49 år, Sundbyberg, singel ;)
Svar på tråden Det heter semla!