• mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • Svenskflicka
    EnAnonumius skrev 2013-02-12 17:32:32 följande:
    Jaha.. Ja jag litar ju mer på drönarna SAOL än en profftyckare.. ;)
  • Pimpinellan

Kalla det vad ni vill bara jag slipper äta eländet! Nåt som stör mer i så fall när vi ändå är inne på avdelning kak och bak är att kalla "lussekatter" utan saffran för lussekatt-det är en vanlig bulle då!

• ex ungue leonem
    Pimpinellan skrev 2013-02-12 19:18:49 följande:
    Kalla det vad ni vill bara jag slipper äta eländet! Nåt som stör mer i så fall när vi ändå är inne på avdelning kak och bak är att kalla "lussekatter" utan saffran för lussekatt-det är en vanlig bulle då!

Lussekatten är en vetebulle som ofta är gulfärgad av saffran.http://sv.wikipedia.org/wiki/Lussekatt
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Pimpinellan
    ex ungue leonem skrev 2013-02-12 19:21:23 följande:

Lussekatten är en vetebulle som ofta är gulfärgad av saffran.sv.wikipedia.org/wiki/Lussekatt

Ofta!? Nej,i min värld innehåller den alltid saffran,annars är den rakt av en bulle. Och ett nytt märkligt påfund för när jag vara barn och ung och aningens äldre fanns det aldrig såna där utan saffran. Då är det ju ingen mening med lussekatten heller! Tungan ute
  • ex ungue leonem
    Pimpinellan skrev 2013-02-12 19:24:13 följande:

Ofta!? Nej,i min värld innehåller den alltid saffran,annars är den rakt av en bulle. Och ett nytt märkligt påfund för när jag vara barn och ung och aningens äldre fanns det aldrig såna där utan saffran. Då är det ju ingen mening med lussekatten heller! Tungan ute

Din värld är tyvärr inte hela världenKyss
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • EnAnonumius
    Pimpinellan skrev 2013-02-12 19:24:13 följande:

Jasså? Hur gammal är du?

Bara för att DU inte varit med om det så är det inte samma som "nytt påfund".

Jag är 70-talist (född 70-blankt) så fanns det lussekatter både med och utan saffran. Saffran på 70-talet var dyrt. Mycket dyrare DÅ än vad det är i dag, även om det är fortfarande dyrare än guld per kilo i dagsläget ännu.
    När min mormor och morfar växte upp (30-talet) så var saffran något som bara mycket rika människor kunde skaffa in. Men om man skall gå på gällande prisindex så har saffran blivit billigare genom åren så är ju saffran inte något som "alla har råd" med.

Ja det är vanligt att man använder saffran i lussekatter, men det är inget "måste" för att det skall vara lussekatt. 
    Så det är knappast något "nytt påfund heller" bara för att DU inte var van vid det när du växte upp.
    Det är inget annat än en smaksak om man skall ha saffran eller inte i och inget annat.

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Pimpinellan
    Ingenstans där jag bott-och jag har bott "överallt" under mina 44 år- har det funnits nåt som kallats lussekatt och inte innehållit saffran förrän nu senaste åren här nere där vi bor nu. Aldrig hört talas om det innan,aldrig sett det,aldrig blitt bjuden på. Det är och kommer aldrig bli annat än en bulle om det saknar saffran,fråga vem som helst! Men precis allt ska kunna heta vad som helst numer även om det inte har med originalet att göra... Jag skulle inte kalla en semla en semla om den inte innehöll mandelmassa. Eller kanelbulle kanelbulle om den inte innehöll just kanel.

* som vanligt anklagad p F.l-går härifrån och ägnar mig åt nåt viktigare,här blir man ständigt påhoppad oavsett vad man än säger-hur neutralt det än är!*
  • PolyPond

Nej, det kan vi inte. Fastlagsbulle är en helt korrekt benämning.

• Anskuli
    mrsStatham skrev 2013-02-12 16:15:30 följande:
    5% i Finland har svenska som modersmål. Finns det verkligen någon som kan svenska i, låt oss säga Kuhmo?
    Beställ en semla i Korsnäs, där 98 % av invånarna har svenska som modersmål, och se vad du får. Kommer en enda kommun i Sverige förresten upp till en så hög andel svenskspråkiga invånare?

Jag håller med om att det inte heter dagistant eller lekledare. Det heter ju faktiskt barnträdgårdslärare! 
  • spermadonator
    PolyPond skrev 2013-02-12 20:02:26 följande:
    Nej, det kan vi inte. Fastlagsbulle är en helt korrekt benämning.
    Exakt.

Fastlagsbulle eller fettisdagsbulle är den korrekta benämningen. Hetvägg eller fetvägg heter det om man äter bakelsen med varm mjölk.

Semla är egentligen någonting helt annat.
Svar på tråden Det heter semla!