Pimpinellan skrev 2013-02-12 19:24:13 följande:
Ofta!? Nej,i min värld innehåller den alltid saffran,annars är den rakt av en bulle. Och ett nytt märkligt påfund för när jag vara barn och ung och aningens äldre fanns det aldrig såna där utan saffran. Då är det ju ingen mening med lussekatten heller!

Jasså? Hur gammal är du?
Bara för att DU inte varit med om det så är det inte samma som "nytt påfund".
Jag är 70-talist (född 70-blankt) så fanns det lussekatter både med och utan saffran. Saffran på 70-talet var dyrt. Mycket dyrare DÅ än vad det är i dag, även om det är fortfarande dyrare än guld per kilo i dagsläget ännu.
När min mormor och morfar växte upp (30-talet) så var saffran något som bara mycket rika människor kunde skaffa in. Men om man skall gå på gällande prisindex så har saffran blivit billigare genom åren så är ju saffran inte något som "alla har råd" med.
Ja det är vanligt att man använder saffran i lussekatter, men det är inget "måste" för att det skall vara lussekatt.
Så det är knappast något "nytt påfund heller" bara för att DU inte var van vid det när du växte upp.
Det är inget annat än en smaksak om man skall ha saffran eller inte i och inget annat.