• Anonym (snabba svar!!)

Sobril & alkohol

Jag ska på 40års fest, och tar Sobril dagilgen för min ångst/panikångest, då min läkare sagt att jag ska ta dom. Nu ska jag dricka några öl och jag undar om jag kan ta mina sobril som vanlig på morgonen och på eftermiddan,innan jag går på festen jag tar 10mg*3 dagligen. jag har läst på fass att det kan förstärka efeketen av alkoholen, men nått annat står ej, är det någon som har erfarenhet av sobril och öl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 18:48
    Jag dricker inte så mycket alkohol i vaniga fall, därför jag undrar

• Svar på tråden Sobril & alkohol
  • Anonym (snabba svar!!)
    Anonym skrev 2013-02-14 17:58:46 följande:
    Klarar du dig utan din dos en hel dag? Har man ätit benzo ett tag ska man trappa ned väldigt långsamt så att hoppa över en hel dag kan göra att du mår dåligt.. 

Man kan dricka på dessa om man dricker måttligt eftersom, precis som det står i FASS, så kan alkoholen förstärka effekten. Det som kan hända är att du blir väldigt berusad om du dricker för mycket.. Tar du din dos ganska tidigt på samma dag och sedan dricker ett par glas funkar det. 

Lita på mig, jag har ätit dessa i 16 år. Alla är ju olika lättpåverkade men drick lite och känn dig fram.   

Så man kan inte sluta andas?? Blir så rädd när dom skriver attan kan sluta andas å dö
  • Anonym (Lätt att döma!)
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 18:44:09 följande:
    Jag ska på 40års fest, och tar Sobril dagilgen för min ångst/panikångest, då min läkare sagt att jag ska ta dom. Nu ska jag dricka några öl och jag undar om jag kan ta mina sobril som vanlig på morgonen och på eftermiddan,innan jag går på festen jag tar 10mg*3 dagligen. jag har läst på fass att det kan förstärka efeketen av alkoholen, men nått annat står ej, är det någon som har erfarenhet av sobril och öl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 18:48
    Jag dricker inte så mycket alkohol i vaniga fall, därför jag undrar
    Tänk vilka idiotiska svar du fått!  Egentligen hade jag inte tänkt svara men kan inte låta bli! När jag var 22 år (idag 64) fick jag Stesolid till min fars begravning och var livrädd för att ta en lättöl. Inga problem över huvud taget och efter 42 år kan jag lova dig att ingenting kommer att hända om du bara tar det lite lugntt! Glöm alla dessa besserwissers som tror sig har läs på och inte har någon erfarenhet.
  • Miss Blue
    Anonym (Lätt att döma!) skrev 2013-02-14 19:07:50 följande:
    Tänk vilka idiotiska svar du fått!  Egentligen hade jag inte tänkt svara men kan inte låta bli! När jag var 22 år (idag 64) fick jag Stesolid till min fars begravning och var livrädd för att ta en lättöl. Inga problem över huvud taget och efter 42 år kan jag lova dig att ingenting kommer att hända om du bara tar det lite lugntt! Glöm alla dessa besserwissers som tror sig har läs på och inte har någon erfarenhet.
    Ingen erfarenhet? Hur kan du uttrycka dig så? Människor reagerar olika, det finns överhuvudtaget inga garantier för varken det ena eller det andra.
  • Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 18:47:59 följande:

Så man kan inte sluta andas?? Blir så rädd när dom skriver attan kan sluta andas å dö
    Då hade det ju stått i FASS att man absolut inte får dricka eller hur? Nu pratar vi inte om att skölja ner en hel karta med en kvarting vodka utan en dos du är van vid och ett par drinkar..
  • Anonym
    Miss Blue skrev 2013-02-14 18:47:52 följande:
    Om du väljer att låta bli dem hela dagen, finns risk att du mår dåligt. För att inte prata om dagen efter, lite abstinens och bakis. Nej, fy katten.
    Precis. Snacka om att det skulle kunna framkalla panikångest..
  • Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 17:15:12 följande:
    oj va många är otrevliga i denna tråd, men ni som kan å vet så mycket kan då svara på,om jag tar min sista sobril kl 20:00 i morgon fredag, å sen så tar jag ingen sobril alls på lördagen utan dricker lite öl eller vin vid 18:00, då har det ju gått mer än 20timmar sen jag tog min sista sobril, då borde det vel inte vara någon fara??.. Det som skrämmer mig är att några skriver att man kan dö. å det vill jag inte, en fråga om jag hade alkohol problem, om jag hade det skulle vel jag inte fråga denna fråga jag har i min tråd.
    Det är INGEN fara så länge du inte slänger i dig en näve sobril och sköljer ner det med en flaska vodka!
    Rekommendationen du fick var att sluta vara hysteriskt, sluta bekymra dig för det är då saker och ting kan gå fel om du bär på så pass stor oro i dig och bara slappna av, drick _sakta_ hoppa inte över din medicin i och med du behöver det och lyssna helt enkelt på din kropp.

Tänk även på att om du äter sobril regelbundet så har du jobbat upp ett fint beroende, du kommer få abstinens om du hoppar över medicinen, abstinens och fylla/baksmälla är inget jag skulle rekommendera.

• Anonym (snabba svar!!)
    Anonym skrev 2013-02-14 19:25:54 följande:
    Då hade det ju stått i FASS att man absolut inte får dricka eller hur? Nu pratar vi inte om att skölja ner en hel karta med en kvarting vodka utan en dos du är van vid och ett par drinkar..

tack jag vart lungnare nu. men jag kommer skippa sobrilen helt på lördag, å ta ifall jag behöver sista dosen kl 20i morgon kväll
  • Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 19:42:59 följande:

tack jag vart lungnare nu. men jag kommer skippa sobrilen helt på lördag, å ta ifall jag behöver sista dosen kl 20i morgon kväll
    Berätta gärna hur det gick. Kan ju säga att skulle jag göra så skulle jag bli så dålig att jag inte ens kom iväg..
  • Anonym (Lätt att döma!)
    Miss Blue skrev 2013-02-14 19:22:46 följande:
    Ingen erfarenhet? Hur kan du uttrycka dig så? Människor reagerar olika, det finns överhuvudtaget inga garantier för varken det ena eller det andra.

Exakt! Och ändå går alla till attack och fördömer och tror/vet att de kan allt!
  • Miss Blue
    Anonym skrev 2013-02-14 19:47:20 följande:
    Berätta gärna hur det gick. Kan ju säga att skulle jag göra så skulle jag bli så dålig att jag inte ens kom iväg..
    Samma här. Om man kan undvara medicinen en hel dag, då behöver men den inte!
Svar på tråden Sobril & alkohol