• LaFontaine

Varför smälter halloumin?

Ja, som rubriken säger, varför smälte min halloumi nu? Jag har stekt halloumi många gånger med gott resultat men nu valde den plötsligt att smälta som vilken ost som helst. Vad hände?

• Svar på tråden Varför smälter halloumin?
  • zumba

Vi har låg värme o grillpanna då funkar det kanon

• Palma

Mitt inlägg försvinner. Jag steker alltid på högsta värmen. Det ska fräsa när du lägger hallomin i oljan.

• LaFontaine

Jag undrar om inte min panna blivit lite skev i botten och värmer ojämnt. Kanske därför den i så fall blivit sval här och där. Nåväl, gott var det i alla fall!

• Vinterankan

Jag tror det beror på själva osten. Har köpt två bitar halloumi som smält (äter halloumi nästan varje vecka så det är väldigt liten andel) och då har de smält varje gång jag skivat från den biten. Och eftersom att jag inte har behandlat den osten på annat sätt en annars så måste ju felet ligga hos tillverkaren och inte hos mig.

• LaFontaine
    Vinterankan skrev 2013-02-13 04:41:16 följande:
    Jag tror det beror på själva osten. Har köpt två bitar halloumi som smält (äter halloumi nästan varje vecka så det är väldigt liten andel) och då har de smält varje gång jag skivat från den biten. Och eftersom att jag inte har behandlat den osten på annat sätt en annars så måste ju felet ligga hos tillverkaren och inte hos mig.
    Nej, jag gjorde precis som vanligt. Skillnaden är att jag i vanliga fall köper Icas eller Fontanas halloumi. Den här gången var båda slut varför jag istället köpte Zeta. Nåväl, det gick att äta i alla fall.
  • Fia 28

Sådär gör det även för mej, men endast med halloumi av ett visst märke. Pannan är absolut inte för sval.

• Vinterankan

Fast jag köper alltid av samma märke och det har hänt två gånger av typ 200 bitar med det märket (fontana). Tror alltså inte att det har med märket att göra utan att just den omgången ost blev så.

• Fia 28
    Vinterankan skrev 2013-02-13 15:55:25 följande:
    Fast jag köper alltid av samma märke och det har hänt två gånger av typ 200 bitar med det märket (fontana). Tror alltså inte att det har med märket att göra utan att just den omgången ost blev så.
    Det tror jag också. De gånger den har smält så har halloumin kännts vattnigare.
  • LaFontaine
    Fia 28 skrev 2013-02-13 16:01:44 följande:
    Det tror jag också. De gånger den har smält så har halloumin kännts vattnigare.
    Den här kändes fetare än vanligt också, det kanske har med saken att göra. 
  • Nervösanelly

Jag har precis stekt haloumi från Zeta och den smälte! Det är något med osten inte med värmen. jag har skrivit till zeta för att fråga...

• Tranis

Äter Halloumi många gånger i veckan och kommit till slutsatsen att Zetas Halloumi smakar absolut bäst, dock är den dyrast. Den är som bäst när den är riktigt mjuk. Den ska stekas längre på svag värme, då blir den inte hård ????

• Vinterankan

Jag tror nu att det är gammal halloumi som smälter. Köpte en halloumibit och åt en del som var som vanligt och sedan glömde jag bort den och när jag åt resten så smälte den i tillagningen. Så de andra två bitarna jag köpt som smält har säkert varit gamla redan i förpackningen.

• doen

Börja med hög värme och sänk sedan något när halloumin fått en fin stekyta.

Svar på tråden Varför smälter halloumin?