• Svar på tråden Dagens mammor blir äldre och fetare?
  • Vinterankan

    Ja alltså det finns väl inget samband mellan vikten och åldern utan det är dels att man är äldre vilket ger större risk och dels att man är tjockare vilket ger större risk. Finns också en undersökning som visar att färre barn får uppleva separationer vilket forskarna till stor del beror på att medelåldern för första barnet ökat då risken för separation var dubbelt så hög för de som fått barn innan 25 jämfört med de som fått efter 30. Men för att mer svara på din fråga. Äldre är man väl för att man ser det kloka i att ha en stabil ekonomi och ett stabilt förhållande innan man skaffar barn. Tjockare är för att hela befolkningen blir tjockare.

  • YTSHC
    Vinterankan skrev 2013-02-14 15:01:28 följande:
    Ja alltså det finns väl inget samband mellan vikten och åldern utan det är dels att man är äldre vilket ger större risk och dels att man är tjockare vilket ger större risk. Finns också en undersökning som visar att färre barn får uppleva separationer vilket forskarna till stor del beror på att medelåldern för första barnet ökat då risken för separation var dubbelt så hög för de som fått barn innan 25 jämfört med de som fått efter 30. Men för att mer svara på din fråga. Äldre är man väl för att man ser det kloka i att ha en stabil ekonomi och ett stabilt förhållande innan man skaffar barn. Tjockare är för att hela befolkningen blir tjockare.
    Men varför ska det ta sådan tid? Känns som att samhället är på väg åt fel håll då det tar längre tid för ungdomar att hitta arbete, längre tid för kvinnor få barn och längre tid att hitta en stabil livsstil.

    Tycker det är en skrämmande utveckling åt fel håll.
  • Vinterankan

    Det tar längre tid för att man utbildar sig och ofta så kanske man jobbar eller reser lite innan eller mitt i utbildningen. Om jag ser till mig själv och mina närmaste vänner så har vi alla varit 25-28 år innan vi tagit examen från universitetet. Vi har alla tagit uppehåll för att vara utomlands, en del har pluggat och andra har bara rest. Jag bytte studieinriktning också vilket gjorde att mina studier tog 6 år. Jag hade turen att hitta partner under studietiden och drömjobbet direkt och fick mitt första barn strax innan 30. Mina vänner har det tagit längre tid för att få det rätta jobbet och har då under lång tid fått jobba hårt och visa framfötterna för att stegvis kunna komma till drömjobbet. Har väl tagit i snitt ca 5 år där de ofta jobbar ca 50 timmar i veckan. Tid har inte funnits för att träffa någon partner heller även om de gjort några halvhjärtade försök. Men nu när de alla nått de positioner de kämpat så länge efter så är de redo att träffa någon och sedan skaffa barn. Jag tycker det är en positiv utveckling att kvinnor skaffar sig egna karriärer och är ekonomiskt oberoende mot sina män.

  • Vinterankan

    Sedan så blir det ju en bieffekt med att man är äldre när man får sitt första barn, men jag tycker ändå att det positiva med framgångsrika kvinnor överväger.

  • Ramborg
    YTSHC skrev 2013-02-14 19:59:10 följande:
    (...)

    Tycker det är en skrämmande utveckling åt fel håll.



    Varför tycker du det är en skrämmande utveckling?
    42.
  • YTSHC
    Ramborg skrev 2013-02-14 20:59:01 följande:



    Varför tycker du det är en skrämmande utveckling?
    För att det tar längre och längre tid för människor att bli vuxna och självständiga. Och i grund och botten tror jag det beror på att samhällsklimatet idag är så förbannat hårt och tufft, vilket i sin tur beror på att det finns så många människor som konkurrerar med varandra.

    Det har verkligen blivit så att bara de bästa får jobb. Vilket leder till att folk stabiliserar sig jättesent vilket leder till att mammor blir allt äldre.
  • Vinterankan

    Tror inte alls det handlar om att det tar längre tid att bli vuxna. När jag ser på min komposkrets så är det de som alltid varit mest mogna och vuxna som skaffat barn sist (jag var först strax innan 30) eller inte ännu fått barn. Det handlar snarare om att det nu inte bara är männen som utbildar sig och skaffar karriärer. De som är lite mer vuxna än mig har satsat väldigt hårt på studier och karriär ända sedan grundskolan och har inte riktigt haft tid att leta efter en man att skaffa barn med.

  • YTSHC
    Vinterankan skrev 2013-02-15 09:20:15 följande:
    Tror inte alls det handlar om att det tar längre tid att bli vuxna. När jag ser på min komposkrets så är det de som alltid varit mest mogna och vuxna som skaffat barn sist (jag var först strax innan 30) eller inte ännu fått barn. Det handlar snarare om att det nu inte bara är männen som utbildar sig och skaffar karriärer. De som är lite mer vuxna än mig har satsat väldigt hårt på studier och karriär ända sedan grundskolan och har inte riktigt haft tid att leta efter en man att skaffa barn med.
    Men är det verkligen bra, att i ett samhälle som blir tuffare och tuffare vänta längre och längre att skaffa barn? Risken är att barnen blir lidande i slutändan när mammorna blir 40-50 om ett par decennier för att det tar längre och längre tid att utbilda sig och skaffa sig ett stabilt jobb.

    Någonting klingar illa i mina öron om framtidstron.
  • Vinterankan

    Fast varför skulle folk behöva utbilda sig 10-20 år längre än vad man gör idag? Runt 30-35 så kommer nog de flesta vara färdigutbildade och fått en start på karriären även i framtiden.

  • LinneaJosie
    YTSHC skrev 2013-02-15 09:28:10 följande:
    Men är det verkligen bra, att i ett samhälle som blir tuffare och tuffare vänta längre och längre att skaffa barn? Risken är att barnen blir lidande i slutändan när mammorna blir 40-50 om ett par decennier för att det tar längre och längre tid att utbilda sig och skaffa sig ett stabilt jobb. Någonting klingar illa i mina öron om framtidstron.

    Äldre föräldrar behöver väl heller inte vara något negativt?
Svar på tråden Dagens mammor blir äldre och fetare?