• tuvali1

Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!

Hej,

Min son är precis 1,5  år. Han har gått på förskolan i en månad.
    "Problemet" är att han vaknar för dagen så orimligt (?) tidigt! Kl 05! 
    Jag lämnar honom på förskolan kl 07 och vill att han ska få så mycket sömn som möjligt för att orka med på förskolan. Han blir ju trött vid 10-11-tiden när han vaknar så himla tidigt!
    Jag försöker ju ligga kvar så länge som möjligt med honom i sängen så att han ska försöka sova. Det resulterar ju i att det blir stressigt när jag går upp och får ofta skippa min egen frukost. Han sover så ytligt från kl 4 ungefär. Så skulle jag gå ur sängen skulle han vakna.
    De sover inte förrän kl 12 på förskolan och då är han ju supertrött! 
    Är detta verkligen normalt? Varför sover han inte längre än till 05? Som vanligt är det ju så att man hör andras barn att de bara sover och sover och att de får typ väcka dem kl 7!
    Efter förskolan är han ofta trött och han lägger sig vid 19, då är han toktrött! Vi kan inte lägga honom senare i tron att han ska sova längre för då lär han bara bli ÖVERtrött innan han kommer i säng, eller ska man försöka hålla honom uppe och försöka bryta ett mönster?
    Hur har ni andra det med barn i 1,5 års åldern som går på förskolan? 
    Har ni några tips som vi kan försöka prova för att få honom att sova längre? Främst för att han ska få så mcket sömn det bara går för att orka en hel förmiddag innan sovdags på förskolan.

Pepp och tips mottages, tack!   

• Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!
  • hannis

Du får väl tycka att det är löjligt då. Själv tycker jag att det är på tok för kort natt en 2-åring att sova 21-05 som min son gjorde när jag lade honom 21. Han var då urtrött dagen efter och blev grinig och trött redan klockan 10. I månader var det samma sak. NEJ dygnsrytmen gick ej att rubba. Hade han sovit 21-07 hade det varit perfekt!

Din dotter somnar 22 och vaknar 8-9 på morgonen. Min son funkar inte så. Hur kan det vara så svårt att fatta???

• Happymom

Mirali,
    önskar du hade funnits i min närhet och kunnat försöka ändra på min dotters morgonrutiner. Vilket helvete du skulle fått och vad du skulle fått äta upp dina ord om "löjligt" Hahaha!

Som sagt, vi provade allt. Vi hade henne uppe till 24-01 på nätterna i flera veckor. Drog bort dagssömn o.s.v. Resultatet blev en unge som vaknade mellan 05.00-06.00 med nedbajsad blöja (oavsett när hon ätit kvällen innan) och därefter var klarvaken fram till 10.00. Försökte man ta bort den sömnen hade man i det närmaste ett kolik-barn. När hon började förskolan vid ett års ålder kunde vi naturligtvis inte ha henne upp hela nätterna, men det hade vi givit upp för länge sedan. Det var bara att gilla läget.

Nu när hon är 2,5 så har det funkat att dra ner på dagsömn och och lägga senare. (Mellan 21 och 22. Sover max 30 minuter på dagen). Hon vaknar ofta runt 06.30 ändå, men det händer att hon sover ända till 08.00. Det är riktigt skönt! Det allra bästa är väl att man kan sätta på TVn åt henne om hon vaknar tidigt och själv dra sig lite till. Det gick inte när hon var under 2 år.

Du verkar tro att du är vet att alla som har barn som vaknar tidigt på morgnarna gör fel, men tyvärr. Du har fel!

• salta katten

har inga tips, svarar på frågan i rubriken - ja jag har och har haft barn som vaknar kl 05. Det har varit/är deras dygnsrytm.

Mirali -> sova till 8 - 9 på morgonen? I mitt stora barns skola börjar de 8.10 varje morgon.
    Skulle jag inte ha skolbarn så skulle det betyda att jag är på jobbet vid 10 och då skulle det bli långa dagar för mig på jobbet innan jag kom hem igen.

När vi har varit i Asien så har vi efter lite "försöka hålla uppe på kvällen"-jobb lyckats få barnen att vara vakna till ca 21 och de har vaknat vid 7. Att de skulle sova som du skriver verkar konstigt eftersom de allra flesta får jet-lag och man försöker anpassa sig till där man är.  

• Liselurvan

Har inte läst hela tråden men en "normal" natt för små barn är väl 10-12 timmar så somnar han 19 kanske det är ganska normalt om han vaknar 05!? Men jag tror också att det ändrar sig fort! Nästa vecka kanske han sover till 7...

• hannis

Mirali: du tror inte att mörker och ljus påverkar även barns dygnsrytm? Det blir ju mörkt på kvällen och ljust på morgonen även i Asien...

• hannis

Vad var frågan? Varför vi inte åker till Asien för att ändra barnets dygnrytm? Trodde faktiskt du skämtade...

• hannis

I teorin så tror jag att de ändrade matvanorna samt ljuset/mörkret skulle göra att barnet ställde om sin dygnsrytm efter ett tag. Jag tror dock fortfarande att han skulle sova ungefär samma tider. Dvs åt vi middag kl sex och han somnade kl åtta så skulle han sannolikt vakna mellan fem och sex på morgonen oavsett vilken världsdel han befanns sig i.

Jag förstår förresten inte hur mitt svar ovan var irrelevant. Vårt barn började inte vakna tidigt nu under denna vintern. Han är snart 3 år nu och har vaknat tidigt sen han var ca 1 år. Alltså i nästan 2 år. Sommartid mörklägger vi självklart sovrummet helt eftersom han annars vaknar ännu tidigare...

Som bebis sov han längre på morgonen. Ofta till 8. Går liksom inte att jämföra bebisar med äldre barn.

• hannis

Jag försöker inte dumförklara dig. Jag försöker förklara för sig hur det är att ha ett morgonpiggt barn eftersom du inte verkar förstå det. Du har ju däremot sagt flera gånger att vi föräldrar som har morgonpigga barn är lite korkade...

Barn är olika. Vissa är morgontrötta och de sover tills man väcker de på morgonen alternativt tills de vaknar själva framåt förmiddagen.

Andra barn är morgonpigga. De vaknar tidigt oavsett vilken tid de somnar. Även dessa barn går säkert att flytta till Asien med och flytta om hela deras dygnsrytm. Min son skulle säkert fortfarande vakna tidigt dock. Han är ju fortfarande morgonpigg i den nya rytmen. Att hålla kvar den nya rytmen när man sedan åker till Sverige igen går ju såklart inte då vi i bår familj arbetar och sonen går på förskolan. Vi lever inte så lyxiga liv tyvärr...

Ett exempel från verkligheten:

I somras var vi på semester i ett sydeuropeiskt land med en annan familj under några veckor.

Vår 2,3-åring och deras 3-åring var båda vakna länge på kvällarna och lekte länge. Oftast till 23-24 på kvällarna.

Vår 2,5-åring vaknade runt 6 på morgonen lik förbannat och var sedan jättetrött på dagen.

Deras 3-åring vaknade mellan 9-10 på morgonen.

• Liten elak och intelligent

Problemet är väl att man förädlar trycka in honom i en sömnrytm som inte passar honom. Bara för att ni tycker attt lämplig sovatid är klockan tolv och att lunchen ska ätas klockan elva sp innebär ju inte det att hans klocka går så.....

• Skogshallon

Mina barn, som är 4 och 5 år, vaknar fortfarande vid 5 ibland men oftast sover de till 5.30-6. De lägger sig runt 7-8 på kvällarna. Det är deras rytm, de har alltid varit morgonpigga, bara att acceptera. Både jag och deras pappa var likadana som små.

• I969

Det är vanligt JUST i den åldern att vakna tidigt. Tyvärr kan man få dras med det tills dagsömnen går bort. Men just 5... Kanske en egen säng bredvid kunde vara något, så att ni inte väcker varandra på morgonen? har ni väl mörklagt? nu börjar det bli ljusare tider. Vi har en klocka som visar natt/dag och vi kliver inte upp förrän det är "morgon", är man vaken ligger man och gosar i mörkret, och ibland somnar man om Kanske har du redan svarat på detta TS, men hur länge sover barnet middag? Det kan vara lite lurigt att komma över de trötta eftermiddagarna/kvällarna, men med siktet inställt på att det bara är en period så kan man ha i åtanke att inte göra för svåra saker då, laga middagar och sånt, utan göra lugna saker med barnet, plocka i sig lite lätt mat medan man läser en bok, mysa lite och sedan tidigt(!!) i säng.

• Balahir

fram till att sonen blev 2 var ALLT efter kl 05 sovmorgon. men 9 gånger av 10 vaknade han 05-ish. nu gäller kl 6 (i vissa fall sover han till 07) och han blir tre i maj så hang in there!

• Happymom

Mirali,
    Åkte aldrig utomlands med min dotter innan hon fyllt 2 år, så jag vet inte vad som skulle hända. Min gissning är att hon inte skulle ha ändrat sin vanliga dygnsrym hemifrån när var så liten iaf. Efter några veckor skulle nog ljuset påverka. Dygnsrytmen styrs mycket av hormoner. Precis som att nattamning håller igång amningen bättre än vad amning dagtid gör.

Är det så svårt att förstå att det finns en inre klocka i människor?

Om en Björn inte får gå i ide inför vintern. Tror du han går i ide inför sommaren istället då?

Ditt argument om att resa till Asien håller liksom inte riktigt.

• Coxia

Här har vi en till 05 2-åring. Jag hoppas att omställningen av klockan ska hjälpa oss. 

• hannis

Mirali: Men nu måste du skoja??? Mellan stockholm och tokyo tex är det 8 h tidsskillnad. Om mitt barn vaknade kl 5 i tokyo och sen skulle behålla den tiden i sverige skulle det innebära kl 13 här i sverige. Är det en bra tid att vakna menar du? Jag tycker att tex 07 är en mer lämplig tid när man skall upp till jobb och förskola... Och jo, det är skillnad på att vakna 07 och 05...

• Mercurialis
    Mirali skrev 2013-02-21 08:21:14 följande:
    Ja det är klart att det är en rytm. Det tar förstås några dagar att ändra på den, kanske en vecka om den är djupt rotad. Men ni får mig aldrig att tro på att det skulle vara omöjligt. För mig är kl 5 mitt i natten. Det händer att dottern vaknar då för att nattamma. Men jag ser till att hon aldrig får för sig att det är morgon då. Eller att det skulle vara läggdags redan kl 19. För inte så länge sedan hade hon sin sista dagvila 18-19, för att sedan orka vara vaken några timmar till.
    Nej, alla barn funkar inte så. Mina barn somnade under flera månader i sträck inte förrän kl 21-21.30 på kvällen. Ändå vaknade de före kl 6 på morgonen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • eveliinasthlm

Hej! Jag har exakt samma problem som du tuvali1, hur gjorde du och hur länge tog det innan det löste sig? Såå tacksam för alla tips!! Mvh Eveliina

• Paola1215
    tuvali1 skrev 2013-02-14 11:30:20 följande:

Men om han sovit "klart" redan vid 05, då borde han ju vara utsövd? Annars har han ju inte sovit färdigt?! Han är ju trött redan halv elva... Då tar han ju inte sig den sömn han behöver? Fel rytm?

Skulle vi kunna vända detta så att han blir piggare på kvällarna, läggs senare och därmed sover längre? Ibland sägs det ju att övertrötta barn sover sämre...

Såg på babycenter.se att en 18 månaders behöver 14 Tim per dygn, varav 11 1/2 på natten och 2 1/2 på dagen!!?

Han får gärna vakna 05 om jag visste att han var pigg till nästa sovpass, men det är han ju inte. Igår somnade han i vagnen 10.30 när vi var ute och gick, ledig dag igår

Hej!

Jag tror också att för många barn räcker det att sova 10 timmar, så kanske han är utvilad kl 5. Detta betyder inte att för honom skulle det kanske passa bättre att sova middag tidigare än kl 12. Att man är utvilad efter 10 timmars sömn betyder inte att man inte behöver en vila några timmar efter, så om han vaknar 5 låter det helt rimligt att han vill sova igen 10/10:30. Det har ju gått 5 timmar sedan han vaknade, som det gör för barn som vaknar 7 och sover kl12. Sen är det vanligt att många barn vaknar tidigt. Det kanske skulle vara bättre för honom att dela upp sömnen annorlunda. Kan du kolla några dygn och se hur mycket sömn han egentligen behöver? Sen kan du göra ett schema. Olika barn behöver olika timmars sömn. Han kanske skulle kunna läggas vid 20/20:30, vaknar då 6/6:30 (förhoppningsvis), sover på förskolan kl 12 och jag skulle säga till dem att låta honom sova hur mycket han vill, alternativt att han sover en liten middag senare på eftermiddagen. Det är jobbigt när de går på förskolan för barnen måste anpassa sig till tider som kanske inte passar dem.Tips på morgonen för att han vänjer sig sova längre: mörkt i rummet, som att man inte alls ser att det är dag ute, låtsas sova, att han äter mycket på dagen. Jag tror som sagt att 10 timmars sömn låter helt ok, problemet är att han läggs för tidigt men jag förstår att det inte finns ett annat sätt om han går på förskolan, han kan ju inte sova mera på dagen.. Lycka till.
Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!