• miamaria76

    Insemination

    Hej alla ni lyckligt gravida. Det är snart dags att åka till danmark och jag undrar hur ni gjorde. Hur lång tid efter utslag för äl inseminerades ni? Svårt att veta när det är bäst att åka=)!

  • Svar på tråden Insemination
  • Novali
    miamaria76 skrev 2013-06-29 14:11:34 följande:
    Hej. Såhär skriver kliniken Gaia på sin hemsida "Hos vissa gynekologer i Sverige kan man få hjälp att kombinera ultraljudscanning av folliklar med s.k. ägglossningsspruta när man ska genomgå inseminationsbehandling. Sprutan innehåller ägglossningshormoner, och på så sätt kan man styra tidpunkten för ägglossning. Gynekologen mäter folliklarna och ger instruktioner om när det är dags att ta sprutan.
    Efter att hormonerna i sprutan har injicerats tar det ca 34-36 timmar innan äggblåsan spricker och ägget släpps. Viktigt att notera är dock att ägglossningssprutan inte kan kombineras med ägglossningstest, då ägglossningstesten ger utslag på det hormon som injicerats. Så snart sprutan är tagen visar ägglossningstesten alltså positivt. Det är också viktigt att du inte testar för tidigt med graviditetstest då du har använt dig av ägglossningsspruta, då graviditetstest kan ge falskt positiva resultat i upp till 10-12 dagar efter att sprutan har tagits"

    Dvs det blir lättare att tima när ägglossning sker.

    Jag har gjort tre försök och ska göra ett fjärde med spruta. Om inte det försöket fungerar så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra sen. Jag får prata med bm och se vad hon rekomenderar.
    Men visst jag håller med dig det är en del pengar som  rinner iväg. Å andra sidan så vet jag inte hur pass större chanserna är egentligen med IVF, är det bara en marginell skillnad så kanske det inte är någon ide att byta metod!?
       
    Jag förstår precis hur besviken du är, känner likadant. Så läser man om dom som lyckas på första försöket, vilket naturligtvis är jätteroligt för dom men samtidigt undrar man vad det är för fel på en själv=(!
    Tack för ditt svar! Det värmer att läsa att fler känner likadant, även om jag inte tycker någon av oss förtjänar det. Och visst blir man glad för de som lyckas på första försöket men samtidigt besviken... Känns orättvist, även om det inte är någons fel... Jag önskar bara att det inte hade kostat så mkt pengar. Isf hade man nog inte känt sig lika pressad. Tack vare kostnaden så känns det ändå som det är begränsat med försök man göra.... vilket sätter mer press :(
    Jag ska ner om 10 dagar ungefär, då gör jag tredje försöket. Hoppas på tredje gången gillt.... annars får jag nog också ta sprutan kanske... tack för din beskrivning förresten. Det hjälpte mig att bli lite klar ;)
  • boandersson
    miamaria76 skrev 2013-06-29 14:11:34 följande:
    Hej. Såhär skriver kliniken Gaia på sin hemsida "Hos vissa gynekologer i Sverige kan man få hjälp att kombinera ultraljudscanning av folliklar med s.k. ägglossningsspruta när man ska genomgå inseminationsbehandling. Sprutan innehåller ägglossningshormoner, och på så sätt kan man styra tidpunkten för ägglossning. Gynekologen mäter folliklarna och ger instruktioner om när det är dags att ta sprutan.
    Efter att hormonerna i sprutan har injicerats tar det ca 34-36 timmar innan äggblåsan spricker och ägget släpps. Viktigt att notera är dock att ägglossningssprutan inte kan kombineras med ägglossningstest, då ägglossningstesten ger utslag på det hormon som injicerats. Så snart sprutan är tagen visar ägglossningstesten alltså positivt. Det är också viktigt att du inte testar för tidigt med graviditetstest då du har använt dig av ägglossningsspruta, då graviditetstest kan ge falskt positiva resultat i upp till 10-12 dagar efter att sprutan har tagits"

    Dvs det blir lättare att tima när ägglossning sker.

    Jag har gjort tre försök och ska göra ett fjärde med spruta. Om inte det försöket fungerar så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra sen. Jag får prata med bm och se vad hon rekomenderar.
    Men visst jag håller med dig det är en del pengar som  rinner iväg. Å andra sidan så vet jag inte hur pass större chanserna är egentligen med IVF, är det bara en marginell skillnad så kanske det inte är någon ide att byta metod!?
       
    Jag förstår precis hur besviken du är, känner likadant. Så läser man om dom som lyckas på första försöket, vilket naturligtvis är jätteroligt för dom men samtidigt undrar man vad det är för fel på en själv=(!
    Några råd om hur man hittar en sådan gyn?
    Min gyn sa han är beredd på att skriva ut hormoner men tror han syftade på ägglossningsstimulerande (även om jag ägglossar normalt).
  • miamaria76
    boandersson skrev 2013-07-04 20:51:59 följande:
    Några råd om hur man hittar en sådan gyn?
    Min gyn sa han är beredd på att skriva ut hormoner men tror han syftade på ägglossningsstimulerande (även om jag ägglossar normalt).
    Ärligt talat, ingen aning=)!  Jag har själv inte börjat ringa runt än, tänkte vänta tills jag har semester. Dock tänkte jag börja på kvinnokliniken på sjukhuset och se vad de säger, de tog ju de prover som krävdes innan utan att gnissla.

    Är det någon som vet om ältest ger utslag efter ägget släppt?  Vad jag har läst mig till så släpper ägget ca 12 tim efter testen slutar ge utslag, kan detta stämma?
  • LängtansMirakel

    Någon här som har tips på en vänligt inställd gynekolog i Skåne (helst runt Helsingborg)?

    Jag har planerat att försöka bli gravid i slutet av 2013, alternativt början av 2014. Innan dess behövs ju vissa undersökningar göras och jag har inte hittat någon gynekolog än som verkar bra inför detta, tyvärr.

  • EzSYOnuKMH

    Funderat på heminsemination för att slippa pengastressen? Många brukar tycka att man slappnar av mer när stressen över ekonomin släpper, och om man inte har behov av någon särskild behandling så är det nästan lika stor chans som på sjukhus.

  • boandersson
    EzSYOnuKMH skrev 2013-07-06 19:00:27 följande:
    Funderat på heminsemination för att slippa pengastressen? Många brukar tycka att man slappnar av mer när stressen över ekonomin släpper, och om man inte har behov av någon särskild behandling så är det nästan lika stor chans som på sjukhus.
    Nä inte pga av pengar men av andra faktorer...
  • boandersson
    miamaria76 skrev 2013-07-04 21:20:59 följande:
    Ärligt talat, ingen aning=)!  Jag har själv inte börjat ringa runt än, tänkte vänta tills jag har semester. Dock tänkte jag börja på kvinnokliniken på sjukhuset och se vad de säger, de tog ju de prover som krävdes innan utan att gnissla.

    Är det någon som vet om ältest ger utslag efter ägget släppt?  Vad jag har läst mig till så släpper ägget ca 12 tim efter testen slutar ge utslag, kan detta stämma?
    Har aldrig fått utslag på ÄL stickor fast enligt gyn ägglossar jag..
  • Ensamåvilsen

    Jag gjorde alla tester som krävdes innan på kvinokliniken men när det kom till att kolla passage osv i äggledarna så blev svaret att det inte gör fertilitets undersökningar på ensamstående i sverige:=( Men men jag deppar inte än idag åker jag över till storken i köpenhamn för att kolla så gångarna är fria och betalar för det, förhoppningsvis ser allt bra ut och hoppas på nästa insenimations försök på Onsdag eller Torsdag denna vecka:=)

    Har ni andra gjort denna undersökning, genomspolning av äggledarna? Gjorde det ont?
    ha en bra dag    

  • boandersson
    Ensamåvilsen skrev 2013-07-08 08:29:58 följande:
    Jag gjorde alla tester som krävdes innan på kvinokliniken men när det kom till att kolla passage osv i äggledarna så blev svaret att det inte gör fertilitets undersökningar på ensamstående i sverige:=( Men men jag deppar inte än idag åker jag över till storken i köpenhamn för att kolla så gångarna är fria och betalar för det, förhoppningsvis ser allt bra ut och hoppas på nästa insenimations försök på Onsdag eller Torsdag denna vecka:=)

    Har ni andra gjort denna undersökning, genomspolning av äggledarna? Gjorde det ont?
    ha en bra dag    
    Ja Sverige är ju fortfarande så sjukt efter och diskriminerande på den frågan. Man blir faktiskt skamsen att vara från Sverige när man tänker på just den aspekten!
  • Ensamåvilsen

    Gjorde genomspolning av äggledarna i måndags på kliniken i Köpenhamn och passagen var det inga fel på:)! Skönt! Igår kväll visade ÄL testet positivt så nu har jag precis kommit tillbaka till Sverige och nu håller jag tummen i två veckor:))))). Var fler svenskar där idag, kul!

  • Novali
    miamaria76 skrev 2013-06-29 14:11:34 följande:
    Hej. Såhär skriver kliniken Gaia på sin hemsida "Hos vissa gynekologer i Sverige kan man få hjälp att kombinera ultraljudscanning av folliklar med s.k. ägglossningsspruta när man ska genomgå inseminationsbehandling. Sprutan innehåller ägglossningshormoner, och på så sätt kan man styra tidpunkten för ägglossning. Gynekologen mäter folliklarna och ger instruktioner om när det är dags att ta sprutan.
    Efter att hormonerna i sprutan har injicerats tar det ca 34-36 timmar innan äggblåsan spricker och ägget släpps. Viktigt att notera är dock att ägglossningssprutan inte kan kombineras med ägglossningstest, då ägglossningstesten ger utslag på det hormon som injicerats. Så snart sprutan är tagen visar ägglossningstesten alltså positivt. Det är också viktigt att du inte testar för tidigt med graviditetstest då du har använt dig av ägglossningsspruta, då graviditetstest kan ge falskt positiva resultat i upp till 10-12 dagar efter att sprutan har tagits"

    Dvs det blir lättare att tima när ägglossning sker.

    Jag har gjort tre försök och ska göra ett fjärde med spruta. Om inte det försöket fungerar så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra sen. Jag får prata med bm och se vad hon rekomenderar.
    Men visst jag håller med dig det är en del pengar som  rinner iväg. Å andra sidan så vet jag inte hur pass större chanserna är egentligen med IVF, är det bara en marginell skillnad så kanske det inte är någon ide att byta metod!?
       
    Jag förstår precis hur besviken du är, känner likadant. Så läser man om dom som lyckas på första försöket, vilket naturligtvis är jätteroligt för dom men samtidigt undrar man vad det är för fel på en själv=(!
    Hur har det gått för dig??? Jag gjorde ultraljud och tog ägglossningsspruta den här gången... och det funkade!!! Plussade i förgår!!! Var helt klart värt att betala lite mer... Kan inte fatta att det är sant?? Jag hoppas det fick för dig också!!!
    KRAM
  • LängtansMirakel

    Nja, har funderat lite på det (dock inte på grund av pengarna) men tycker art det känns väldigt osäkert så jag vågar inte.

    Med osäkert menar jag inte sjukdomar etc, utan det faktum att han när som helst kan komma och kräva att få vara delaktig i barnets (och därmed även mitt) liv och det vill jag inte.

    Jag väljer att skaffa barn ensam och då vill jag att det ska vara så också, skulle inte klara av att ha risken att behöva samarbeta med någon jag inte känner i 18 år, eller att lämna mitt barn till någon jag inte känner. Dessutom kan det rätt lätt bli strul under faderskapsutredning etc, om man behöver söka underhållsstöd och så.

    Däremot så övervägde jag det i och med att det bland annat innebär att jag har chans att få betydligt mer information, vilket jag ser som positivt och att det skulle vara billigare är ju ingen nackdel, även om det för mig inte är avgörande.

    För mig är dock nackdelarna med att sköta det privat större/fler än fördelarna.


    EzSYOnuKMH skrev 2013-07-06 19:00:27 följande:
    Funderat på heminsemination för att slippa pengastressen? Många brukar tycka att man slappnar av mer när stressen över ekonomin släpper, och om man inte har behov av någon särskild behandling så är det nästan lika stor chans som på sjukhus.

  • LängtansMirakel

    Vet du vilka gynekologer som Gaia syftar på, eller om de har en lista/tips man kan få del av?


    miamaria76 skrev 2013-06-29 14:11:34 följande:
    Hej. Såhär skriver kliniken Gaia på sin hemsida "Hos vissa gynekologer i Sverige kan man få hjälp att kombinera ultraljudscanning av folliklar med s.k. ägglossningsspruta när man ska genomgå inseminationsbehandling. Sprutan innehåller ägglossningshormoner, och på så sätt kan man styra tidpunkten för ägglossning. Gynekologen mäter folliklarna och ger instruktioner om när det är dags att ta sprutan.

    Efter att hormonerna i sprutan har injicerats tar det ca 34-36 timmar innan äggblåsan spricker och ägget släpps. Viktigt att notera är dock att ägglossningssprutan inte kan kombineras med ägglossningstest, då ägglossningstesten ger utslag på det hormon som injicerats. Så snart sprutan är tagen visar ägglossningstesten alltså positivt. Det är också viktigt att du inte testar för tidigt med graviditetstest då du har använt dig av ägglossningsspruta, då graviditetstest kan ge falskt positiva resultat i upp till 10-12 dagar efter att sprutan har tagits"

    Dvs det blir lättare att tima när ägglossning sker.

    Jag har gjort tre försök och ska göra ett fjärde med spruta. Om inte det försöket fungerar så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra sen. Jag får prata med bm och se vad hon rekomenderar.

    Men visst jag håller med dig det är en del pengar som  rinner iväg. Å andra sidan så vet jag inte hur pass större chanserna är egentligen med IVF, är det bara en marginell skillnad så kanske det inte är någon ide att byta metod!?

        Jag förstår precis hur besviken du är, känner likadant. Så läser man om dom som lyckas på första försöket, vilket naturligtvis är jätteroligt för dom men samtidigt undrar man vad det är för fel på en själv=(!

  • jemmpa

    jag har gjort heminsemination
    dock ej singel som dom flesta här verkar vara.
    lyckades på första försöket.
    ringde bara donatorn när jag hade ägglossning. så fick jag donationen..
    är nu i vecka 22

Svar på tråden Insemination