Inlägg från: Vilgot o Lillpyret |Visa alla inlägg
  • Vilgot o Lillpyret

Gravid i Göteborg 2013

Ja, verkligen! Jag blir så himla rastlös av att bara gå hemma, vet inte vad jag ska hitta på. 

Hur länge har ni varit gifta?

Vad gäller hostan så är det nog mest synd om dig, bebisen tycker säkert att det är skönt att skumpas omkring. Flört

Ja, kvaddlarna vill jag bestämt inte ha. Jag var lika säker på det sist. Jag avskyr getingar och getingstick så jag tycker inte att det känns särskilt lockande med dem då de tydligen ska kännas som just getingstick.

Sammandragningar har jag haft länge, de började innan vecka 20. Det var likadant sist. Men nu börjar de bli kraftigare och det har jag inte varit med om. Antar att det är förvärkar när det gör ont. Nu har min mage i alla fall lugnat ned sig och det är väldigt skönt, blev lite orolig där.  

• Vilgot o Lillpyret
    SusannneL skrev 2013-05-14 15:22:52 följande:
    Vilka är vi som är kvar i tråden?
    Vilka veckor är ni i nu?
    Någon som tränar under graviditeten?
    Jag är sugen på gravid vatten gympa.
    Men det kostar en del tror jag.. :/
    Var hos sjukgymnast som sa att det var jätte bra om jag började med det nu.

Själv är jag i v 27 + 5.
    Har inte direkt tränat,promenerat lite
    Jag är också kvar. 
    Jag går in i vecka 34 på torsdag.
    Nej, tyvärr ingen träning. Springer efter sonen men annars försöker jag vila så mycket som möjligt. Vattengympa tycker jag låter härligt men det kostar ju som sagt. Har du foglossning? Har hört att det ska vara väldigt bra med vattengympa just för att man blir så lätt och smidig under vatten, det blir inte lika ansträngande för fogarna att röra sig. 
  • Vilgot o Lillpyret

Ja, så är det verkligen. Utan vänner att umgås med blir man väldigt uttråkad. Dessutom är det bra med vänner som har barn i samma ålder, de förstår vad man går igenom och man kan ge varandra tips och råd.  

• Vilgot o Lillpyret
    EwMa skrev 2013-05-15 06:22:01 följande:
    Håller med. Man måste vara social nu när man är hemma känner jag. Innan var d inte så viktigt för då hade man ju jobbkamraterna och prata med. men nu är dom ju på jobbet medans man själv är hemma. Nån som har nåt bra förkylningstips nu när man är gravid? Jag håller på och få krupp här snart. Halsen börjar ge sig men då går det över till näsan istället och nässpray är ju inte nåt man kan använda när man är gravid har jag hört. Idag är det första familjegrupps träffen, ska bli spännande  

Du kan använda Nezeril nässpray för barn. Du får inte använda den under längre perioder men under en förkylning går det bra. Jag är själv förkyld nu och klarar mig inte utan den!
  • Vilgot o Lillpyret

Jag tycker också att det känns drygt. För ett par dagar sedan så kändes det som att det inte alls är lång tid kvar, i dag är det 49 dagar till BF. Men räknar man veckor så är det ju en evighet, 7 hela veckor kvar! Var på ultraljud i dag och allt såg fint ut. Moderkakan har flyttat upp sig och bebisen ligger med huvudet nedåt.

• Vilgot o Lillpyret
    EwMa skrev 2013-05-15 11:52:24 följande:
    åh det ska jag allt kolla..tycker mest synd om mannen som får stå ut med mitt snarkande :P

Jag använder det som är för barn från 2 år, det är en rosa/ vit behållare.
  • Vilgot o Lillpyret
    WeeBee skrev 2013-05-15 20:49:04 följande:
    Välkomna till er nya! Kul!

Ang. att jag är skeptiskt mot Epiduralen så handlar det om att jag tänker att den går in å stör ett naturligt förlopp...att värkar avtar å att det blir en ökad risk för komplikationer, utdraget förlopp osv. Dessutom behöver dom ofta gå in med värkstimulerande dropp...vilket känns ytterligare onaturligt.

Ang. Träning...jag tränar...så mycket jag hinner! Styrketräning. Sen cyklar jag gärna som transport eller tar promenader. Har alltid tränat mycket å tycker inte att graviditeten hindrat mig nått särskilt hittills. Är i v 31 nu.
    Jag frågade förrförra veckan barnmorskan som jag träffar på Aurora-mottagningen på vilket sätt epiduralen kan störa en förlossning (jag sa, som du, att jag hört att förlossningen tar längre tid och att det är högre risk för att man spricker, får ta till sugklocka osv). Hon tyckte att den verkade tvärtom. Då man får smärtlindring så slappnar man lättare av och har därför lättare för att öppna sig. Hon tyckte inte att den stör en förlossning på något sätt. Kan vara bra att höra olika sidor av det.
  • Vilgot o Lillpyret

Var hos MVC i dag och för en gångs skull kommer jag ihåg några utav värdena. Glad

Viktuppgång: +10 kg
    Järnvärde: 120
    Blodsockervärde: 4
    Bebis hjärtljud: 136 
    SF-mått: Minns inte siffran men jag ligger fortfarande en liten bit under genomsnittet, bebis beräknas väga cirka 3 kg vid födseln
    Bebis ligger nästan helt fixerad nu 

Det är inte konstigt att jag de senaste dagarna haft ilningar och hugg ner i ljumskar och underliv. Tidigare i kväll kändes det som att hela underlivet domnade bort, helskum känsla! Nu sitter jag och har ont i rygg och ned i ena sidan/ skinkan. Det märks att bebisen är tung och trycker lite varstans! 

Babyproffsens box har jag hämtat ut, den var jag inte alls nöjd med. Jag minns dock inte om jag hämtat ut den från apoteket. Får nästan kliva in i en butik och fråga! Boxen från Kronan ska jag med hålla utkik efter!

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013