• Roxy

Nekad ledighet för ultraljud

Pappan till bebisen i min mage har en chef som är helt rabiat. (Han får inte ledigt för en begravning till en nära vän, och) han får inte ledigt för vårt första ultraljud. Det handlar om 1,5 timmar på slutet av arbetsdagen!
    Jag blir så trött, jag kan gå på ultraljudet själv, det spelar ingen roll så sett, men jag tycker så synd om honom, hur ska det bli framöver? Kan facket hjälpa till tro? 

• Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud
  • SailorGirl

Jag hade nog pratat med facket, ja. När det gäller begravning är det bara närmast anhöriga som man har rätt att få ledigt för, vilket innebär barn, föräldrar och mor-/farföräldrar.

• Roxy
    SailorGirl skrev 2013-02-22 12:20:00 följande:
    Jag hade nog pratat med facket, ja. När det gäller begravning är det bara närmast anhöriga som man har rätt att få ledigt för, vilket innebär barn, föräldrar och mor-/farföräldrar.
    Tack :)
  • zumba

Inget av dom sakerna är något som arbetsgivaren måste ge ledigt för

• Maria 434
    Roxy skrev 2013-02-22 12:18:09 följande:
    Pappan till bebisen i min mage har en chef som är helt rabiat. (Han får inte ledigt för en begravning till en nära vän, och) han får inte ledigt för vårt första ultraljud. Det handlar om 1,5 timmar på slutet av arbetsdagen!
    Jag blir så trött, jag kan gå på ultraljudet själv, det spelar ingen roll så sett, men jag tycker så synd om honom, hur ska det bli framöver? Kan facket hjälpa till tro? 

En nära vän finns det inget som säger att du får ledigt för däremot maka/make/barn/föräldrar, det är inget unikt för just det företaget
  • UngSambo
    Maria 434 skrev 2013-02-22 14:04:15 följande:

En nära vän finns det inget som säger att du får ledigt för däremot maka/make/barn/föräldrar, det är inget unikt för just det företaget

Fast de flesta chefer brukar ju vara mänskliga....Min sambo fick ledigt för att följa med mig på min farmors begravning och han kände ju inte henne över huvud taget, hade träffat henne en gång liksom :)

• zumba

Ledig kan dom ju bevilja men nära anhörig får du fullt betalt vid begravning , men dom måste inte bevilja ledigt på icke nära anhörig

• Maria 434
    UngSambo skrev 2013-02-22 14:22:41 följande:

Fast de flesta chefer brukar ju vara mänskliga....Min sambo fick ledigt för att följa med mig på min farmors begravning och han kände ju inte henne över huvud taget, hade träffat henne en gång liksom :)

Njaej, det vet jag faktiskt inte om de flesta chefer brukar vara, och det handlar ju liksom inte om huruvida de är mänskliga eller ej tycker jag.
    Jag har ingen aning om vad de flesta chefer gör eftersom jag har inte haft så många chefer....
    jag tror att det varierar kraftigt från chef till chef och även från anställd till anställd  
  • UngSambo
    Maria 434 skrev 2013-02-22 14:27:08 följande:

Njaej, det vet jag faktiskt inte om de flesta chefer brukar vara, och det handlar ju liksom inte om huruvida de är mänskliga eller ej tycker jag.
    Jag har ingen aning om vad de flesta chefer gör eftersom jag har inte haft så många chefer....
    jag tror att det varierar kraftigt från chef till chef och även från anställd till anställd  
    Haha jag och mina nära och kära kanske har tur i så fall då :) När en nära anhörig dör får man i regel inte ledigt utan permission, alltså fullt betald ledighet som inte tas från semesterdagarna. Men vill man ta semester en dag för att gå på en begravning brukar det inte vara ett problem, så länge ersättare går att hitta, eller om man kan flexa igen det senare!
  • Leola

Vilken omänsklig chef! Ja jag tycker din kille borde ringa facket, sen om de kan hjälpa till eller inte vet jag inte, men han kanske kan "hota" chefen med att han kommer kontakta facket.

Min sambo hade inte godtagit att han inte fick ta ledigt för rutin-ultraljudet! Och inte jag heller för den delen..

Som en sista utväg kan din kille kanske dra till en lögn för att få komma iväg? Sjukskriva sig eller säga att han har ett läkarbesök (det är ju i princip ett läkarbesök så inte så mkt lögn där...)

Säg detta till din sambo för det är inte roligt om han missar ert RUL!!

• Leola

Och angående begravningen låter det helt sjukt också! Han kanske borde fundera på att byta jobb där han kan ha en bättre chef... Han borde i alla fall få ta ledigt utan betalt för att gå på sin väns begravning..

Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud