Inlägg från: Anonym (Lata Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym skrev 2013-02-22 15:59:01 följande:
    Jag är inte lat, men behöver komma tillbaka på banan efter lite för mycket fusk.

Mina regler är:

- Max 1-2 dl ris/pasta/potatis till varje måltid
    - Inget bröd, kakor eller snacks
    - Bara godis på helgen
    - Mer fett och protein

Träna mer. Jag har slarvat lite med träningen så nu ska jag göra 3-4 löppass i veckan (min 30 km).
    Hej! Wow, 3-4 löppass på min 30km i veckan, DET var imponerande!

Är det konditionen du vill få upp igen eller är det både det och tappa lite i vikt? Bara nyfiken
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (Också lat) skrev 2013-02-22 17:14:35 följande:
    Hej 

Jag vill vara med, jag är tyvärr också extremt lat och trots att jag upprepade gånger försöker ta tag i min vikt (vill gärna gå ner ca 5-8kg), så faller jag hela tiden tillbaka i gamla dåliga mönster.

Men att hålla sig till ett antal regler i 28 dagar, det ska jag klara, så mina regler är då:

Inget godis eller snask på jobbet

Inget fika på kvällen (utom te eller vatten)

Soppa till lunch minst 2 dagar i veckan helst tre

Endast vin på fredag eller lördag

Promenera 45min minst tre dagar i veckan (blir svårast)

Ja, vad är 28 dagar av ens liv liksom? Det kommer vi klara!

Håller med om att motionen är det svåraste, kanske går jag själv ut för hårt med att promenera varje dag.. Men jag får sparka mig själv i röven då, som sagt, det är ju bara 4 veckor!

Jag har nog ca 5-9 kg att bli av med.
    Anonym (lchf) skrev 2013-02-22 17:19:33 följande:
    Jag går redan på diet sedan tre veckor men motionen har jag inte fått in än. Så jag är också på! Matmässigt så är det lchf som gäller.

Träning: promenad 30 min varje dag + ett gympapass 

Grymt ju att du lyckats lägga om kosten! Välkommen, eftersom vi har som mål att gå varje dag får vi allt pucha varandra!
  • Anonym (Lata Anna)

Hej!

Känner mig taggad inför utmaningen! Igår blev det ganska mycket snacks och glass, men idag känner jag mig inte alls sugen.

Jag funderade lite på det där med att väga sig, är lite sugen på att bara väga mig i början ocj slutet. Då ligger inte fokus så . mycket på vikten, utan på att förändra själva livsstilen. Ska ni ha en speciell vägdag eller tänker ni väga varje dag?

Hoppas ni har en trevlig helg!

• Anonym (Lata Anna)

Jaha, imorgon gäller det! Ska väga in mig imorgon bitti och mäta lite. Igår blev det också en del gott, det här kommer nog bli en ganska stor omställning har jag en känsla av! Men jag tror också att jag kommer komma i ganska bra form på bara en månad

Anonym (o) skrev 2013-02-23 18:44:31 följande:
    Jag vill också hänga på!Precis så har jag också tänkt äta! men det svåraste är att skippa brödet på morgonen! vad ska du äta istället då?

Vad kul och välkommen! Berätta gärna om hur du tränar/motionerar om du tänkt göra det
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (Också lat) skrev 2013-02-24 13:22:49 följande:
    Japp jag är peppad! Ska fixa detta. Kanske kan det bli åtminstånde 3-4 kg ner på fyra veckor.

Har ätit lite onyttigt i helgen och ikväll ska jag till en kompis och kolla på Oskarsgalan så då blir det nog endel onyttigheter också. Men Imorgon gäller det! Ska också väga och mäta mig imorgon bitti.
    Ja, här kommer nog vågen och måttbandet visa mycket efter denna gottehelgen.... Tror jag medvetet ätit lite extra, eller så är det bara tristess eller stress. Men fy, jag längtar till imorgon, då ska jag dra på mig löparskorna det första jag gör och ut på promenad! Haha, får se hur sugen jag är imorgon när klockan ringer........

Ja, 3-4 kg borde vara rimligt att hoppas på

Hur ska man göra med vägningen? Ska man bara väga sig i slutet eller bör man väga sig varje vecka eller varje dag?
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-02-24 15:40:42 följande:

Tack! jag har bara möjlihget att träna pass max två ggr i veckan pga att jag har barn varannan vecka. Måste försöka få in mer vardagsmotion, det är nog mkt det som gör skillnand märkte jag förra gången jag gick ner i vikt. Jag har låtit mig förfalla nu några månader och trodde det skulle vara lätt att gå ner de 4-5kg jag gått upp eftersom jag bara vägt så mkt mer i någora månader. Men icke! har förvisso ätit "lördagsgodis" och det går nog inte... inte  i början iaf.

Min plan är att jag äter kolhydrater tex max 1 dl osötad musli och ett ägg på morgonen. sen resten av dagen lunch middag kött och grönsaker m sås. Mellanmål  frukt, apelsin är en favorit nu är alltid lite sugen/hungrig vid 19.30 och då tar jag lite kvarg, eller keso med bär.

Borde väl ha gått ner på detta? började efter nyår.    
    Att träna 2ggr i veckan är ju jättebra! Jag har knappt rört mig alls på evigheter. Visst, jag är ofta ute med barn, men de går ju inte så snabbt och så blir det mycket stå still på lekplatserna. Jag känner också att jag måste få in en rutin med vardagsmotion, så att ta en promenad varje dag minst 6 dagar/vecka blir min första veckoutmaning. Jag vet att jag skrev 45 min i TS men har nu ändrat det till ynka 30 min varje dag... Tänkte bättre att börja lugnt för att sedan bygga på. Det jobbigaste är nog ändå att faktiskt komma ut!

Hmm... har vikten stabiliserat sig under några månader så kan de nog vara svårare att bli av med, så är det på mig iallafall. Men har du haft koll på kosten sedan nyår så borde det ju släppa snart? Du kanske ska testa att göra något radikalt för kroppen? Att öka på vardagsmotionen som du nämnde kan ju vara just en sådan sak

Jag tycker ditt kostschema ser bra ut! Jag har knåpat ihop något under helgen här, får väl testa det de här 28 dagarna och utvärdera. Ung. såhär

06.45: 1 kopp hett vatten med 1-2 msk kokosfett alt. 1-2 msk linfröolja

7.00: Snabb promenad 30 min

09.00: Frukost + vitaminer

12.00: Lunch

15.00: Mellanmål 1 alt. kokosfett/linfröolja

17.00: Mellanmål 2 alt. kokosfett/linfröolja

19.00: Middag

21.00: Hett te

Tanken är väl att äta väldigt små mål men ofta (2-3 h) och att gå efter hungern som indikation på när energi bör fyllas på.

Eftersom jag nog inte kan sluta helt med snacks/godis så sätter jag intaget till 100g/vecka som jag ska försöka hålla till fre-sön. OM jag nu blir tokigt sugen! Hoppas slippa hamna i det där tänket då "f*n, nu åt jag en kaka och hela dagen är förstörd, lika bra att äta hela paketet då". Nu äter jag väl ca 1,5 kg godis/glass m.m. per helg, om inte mer... så något borde det ju göra!
  • Anonym (Lata Anna)
    Så sant, de första dagarna kommer man nog gå ner mycket. Jag får väl se hur det blir, kanske svårt att låta bli. Äh, jag ska försöka att inte göra så stor sak av det tror jag! Det blir vägning imorgon iallafall och i slutet, så får jag se hur det blir mitt emellan
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-02-24 17:36:16 följande:
    Tack!

Ja 30min promenad varje dag tror jag är jätteviktigt faktisk! inte minst för hjärtat skull.. har ett stillastittande arbete med. Helt rätt tänkt att det är bättre att börja med något som känns mer överskådligt som 30min promenad. Men vad innehåller dina lunch/mellanmål/ middag?

Jag har ocksåd det här farliga allt eller inget tänket! ställer till mycket. Åt godis igår men jag mådde så illa av det! tänkte hela tiden, är det det här jag längtar efter hela veckan, helt sjukt. Sitter nog mest i mitt huvud faktiskt att det SKA vara godis om helgerna annars är de ingen riktigt helg. Men jag fick en chock när jag vägde mig idag hos min mor så nu får det vara! ska bara klara att inte äta för mkt på min sons kalas i veckan.   
    Vilket bra inlägg! Ja, är det verkligen det där man längtar efter varje vecka, att bli uppsvälld, trött och illamående p.g.a. förmycket godis!? Tack, det ska jag skriva ner och sätta upp på kylen!

Ja, det känns som en bra början om man kan få in lite proemenader varje dag och få det som en rutin som inte känns allt för jobbigt! Ska ut och köpa mig ett par överdrags-joggingbyxor imorgon tänkte jag, skyller nog ofta på att det är så kallt ute och att jag inte har något "passande" att promenera i. Så sen finns inga ursäkter.

Jag tänkte dra ner på kolhydraterna. Utesluta bröd, ris, pasta och potatis och skära ner på frukt en aning. Så jag kommer äta som "vanligt" men lägga till lite mer grönsaker istället.

Vet du, jag tror att om du drar ner på portionerna så kommer din kropp snabbt vänja sig! Det är som att kroppen snabbt vänjer sig vid att vara hungrig på morgonen om man börjar äta frukost - eller tvärt om, slutar vara hungrig på morgonen för att man slutar äta frukost.

Det känns nästan lite nervöst nu! Men jag vill verkligen göra en förändring, jag skulle må så mycket bättre av det, både nu och i framtiden.

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-02-24 21:12:43 följande:
    Bra man kan vara till lite nytta hoppas verkligen jag kommer ihåg den där känslan om en vecka bara... hur det faktiskt inte var gott! jag kanske de tre första bitarna men sen äter jag ju bara för att det ska vara gjort typ. Sjukt! men att jag ändå gör om det... tokigt.

Tänkte jag ska unna min goda alternativ som inte ger sådana negativa effekter som bukfetma. Tex tapas, tänk vad gott med lite oliver, marinerade vitlökar, soltorkade tomater fetaost

Förlåt mitt tjat, men vad ska du äta till frukost imorgon då? det är där jag behöver flest tips   
    Det där lät ju skitgott! Tungan ute Man lär ju bli bra mätt på det också, ska jag komma ihåg till nästa helg!

Du, det där förstnämnda finns ju nedskrivet här nu så man kan påminna sig inför helgen

Jag har tagit fram blåbär från frysen och mannen fick köpa lättkvarg, så det är vad det blir till frukost imorgon. Och med lite blandade frön och kaffe med en mjölkskvätt!
Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!