Inlägg från: Anonym (Lata Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Anonym (o) skrev 2013-03-01 09:47:25 följande:
    61,4 kg idagFörvånad  skriver ner det för jag tror knappt det är sant.

Till er som har det stressigt, var inte för hårda mot er själva. Det primära är att ni försöker göra så gott ni kan och sen börja om.

Hoppas alla får en fin dag i solenSolig    
    FANTASTISKT!! Helt otroligt!
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 10:15:37 följande:
    Härligt!!

Här har det också hänt något på vågen. I morse stod den på 56.5 så ner 400 gram. Om det är vätskan som släpper eller träningen (eller båda) vet jag inte, men skönt var det i alla fall

Igår åt jag 5 kex med jordnötsmör till lunch. Det är min stora utmaning, att äta bra även när min man inte lagar mat till mig. I helgen åker han bort och jag ska laga mat till mig själv. Dottern får alltid bra mat men oftast gör jag för lite och då äter jag skräp i stället.
    Men jordnötssmör är väldigt bra för jag kände mig inte ens trött på träningen, vilket jag kan göra ibland om jag ätit dålligt.

Det är ju jättebra!! Med tanke på om du ska ha tant röd- vecka också!!

Förresten, har ni någon målvikt ni satsar på eller ni tänker bara köra på tills det "känns bra"?
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 10:17:37 följande:
    Det är bättre att äta kalorier från nyttigt fett från nötter, än från socker. Socker lagras i större utsträckning som fett, än vad fett gör. Så jag tycker du gjorde helt rätt val.
    Tack, det kändes inte lika farligt nu! Jag stod mig också ända till middagen igår som intogs kl 19.30! Det hade jag nog inte gjort om jag satt i mig choklad istället....

Jag fick mig en liten promenad tidigare idag i det härliga soliga vårvädret - till tandläkaren! Fick fruktansvärda ilningar i tänderna för ett tag sedan efter att ha använt en whitening-tandkräm vid tre tillfällen. Nu är det bara en hörntand som känns av. Min tandläkare knackade på tanden och kände efter så den inte var rörlig, och icke då. Han röntgade den också men allt såg fint ut. Så nu misstänker jag att det är bihålan på den sidan som spökar och ger ett lätt tryck över just den tanden (bihålorna går ner som en liten ficka just vid hörntänderna). Aja, känns skönt att inget var fel iallafall! Jag vet att jag har fina och bra tänder, inga lagningar heller men man blir ju orolig.

Sonen är ute på badhus med sin bästis och hennes mamma (hade gärna velat följa med!). Kanske dock inte så pigg på att visa mig i badkläder ännu.... Har bjudit dem på kanelbullefika sen, kanske inte så jättebra... men det är ju fredag Skäms. Har köpt chips och lite lösgodis till sonen inför ikväll (hans kompis kanske stannar här och ser på film/ spelar TV-spel) så jag får stålsätta mig. Egentligen handlar det väl om att jag måste lära mig att inte vräka i mig massa skit bara för "att man ska", ofta är jag inte speciellt sugen ens!

Så nu tar jag tillfället i akt och råpluggar vidare här (FSK stängt idag nämligen)!

Sorry för långt inlägg men önskar er alla en underbar soldag tillbaka Solig

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (Också lat) skrev 2013-03-01 18:01:05 följande:
    Lata Anna: Ajaj, jobbigt med tandont. Hoppas du slipper mer av det nu då. Skönt iaf att inte behöva laga.

Här visade vågen -1kg imorse och ligger nu på 59, yes! Antagligen bara vatten men känns ändå bra. Har inte hunnit med såmycket promenerande den här veckan eftersom jag har stressigt med labbande på jobbet. Men har iaf hållig mig borta från godis och det verkar ju ge resultat.

Hoppas ni alla får en bra helg!
    Åh grattis! Då är du under 60-strecket ju!!! Glad

Här blev det ju inte så bra igår, eller jag vet inte... Hamnade på krogen med en väninna jag inte träffat på länge och drack säkert 4 glas vin.. sedan åt jag en portion middagsmat kl 1-2 på natten när jag kom hem... med massor av sötpotaits! Haha, var invant tydligen att inte röra klyftpotatisen Så kanske inte blir någon viktnedgång alls här... Ändå känns min vinterjacka väldigt "lös", så får väl se på måndag.

Är inte så hungrig än, har tagit två resorb (inte sovit så mycket..) och LOKA, får se om det blir en pannkaka sen till frukost :-P
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 14:19:46 följande:
    Skönt att det inte var något värre. Tandvärk är inte att leka med, det tar ju över hela livet till slut.

Ang kalorier från olika typer av mat så finns det en bra (men lång och bitvis lite svår att förstå) dokumentär på Youtube som heter Sugar- the bitter truth som handlar om vad som händer i kroppen när vi äter olika typer av sockerarter.

En kille har gjort en kort och lite lättare variant av denna föreläsning som jag varmt rekommenderar:

" rel="nofollow" target="_blank">

Tack!

• Anonym (Lata Anna)

Fy f*n för mig alltså... blir så ledsen på mig själv Gråter

Igår var en katastrofdag matmässigt... Jag fattar inte att jag kan trycka i mig så mycket. Lite sömn och smått bakis (kanske p.g.a. lite sömn) ledde till att jag hade ett matmaraton hela dagen..... usch, minns knappt vad jag ätit... måste blivit minst 3 mackor, 6 pannkakor med sylt, köttrester, en hel djup tallrik klyftpotatis med beasås, 200g chips med dipp, 100g ostbågar, choklad (kanske 100g??), glass med chokladsås, hamburgare, en semla (!!!!!) och säkert mycket mer som jag "förträngt". Usch, mår nästan illa idag p.g.a. allt jag åt under gårdagen, känner mig helt uppsvälld.

Men det får fasiken bli nya tag nu! Jag får helt enkelt avstå utekvällar -sedan i framtiden får jag lära mig att inte bakisäta så, för det gör ju bara att man mår ännu sämre!! Kanske ska ha en vit månad (har absolut inga problem med alkohol anser jag, tar gärna ett glas vin hemma till maten ex, men har man en vit månad så är det ju lättare att säga nej till tjejkompisar som vill gå ut och parta).

Jag ser iallafall inte fram emot vägningen imorgon........ Tyst gissar på att jag GÅTT UPP - mycket!

Så, nu ska jag sätta fart här hemma och städa lite, sen blir det ut i sköna solen!! Nya tag!! Äpple Och detta ska jag skriva ner och försöka ta till mig nästa gång jag är bakis, kanske kan hjälpa.

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-03 18:23:07 följande:
    Men bra att du vågar vara ärlig och skriva ner det iaf. Sådana dagar har jag också haft. Ja alkohol är lurigt, man bli ju sugen på allt och man har inte samma spärrar ens dagen efter, eftersom man är så trött. Vit månad låter smart.

Helt rätt, nya friska tag imorgon gäller det
    Själv har jag varit på kalas och ätit tårta... och nu är jag bara sugen på mer!! men nu blir det kycklingwok och skärpning i morgon.
    Tack för peppningen! Jag kommer ändå väga mig imorgon, en vecka efter start. Har jag gått upp så har jag, inte mer man kan göra åt det än att ta åt sig av erfarenheten och satsa mer. För det tänker jag göra, har nog varit väldigt slapp denna vecka, inte ens gått en enda snabb promenad! Den här veckan blir det mer fokus på att faktiskt röra på mig lite varje dag och sen så maten givetvis -under helgen framförallt!
  • Anonym (Lata Anna)

Jag är mållös, vet faktiskt inte vad jag ska säga mer än JIPPI kanske?! Förvånad Eller så har gravitationen ändrat sig sedan invägningen...... 58,5!! Det är ju helt sjukt (från 60,9 i måndags) och lördagens vansinnesätning hela dagen! Var tvungen att även väga mig på badrumsvågen, men den visade ytterligare 1kg mindre (tycker inte den är pålitlig) men det är nog inget fel på min (garderobs)våg för den brukar visa 1kg mer. Jag måste ju ha gjort någon jätteförändring som jag själv inte tycks ha insett, undrar om det kan vara att jag undvikit pasta, ris och potatis (och bröd!), för jag äter nog ganska mycket av det annars. Jag har nog varit dålig på att "lägga till" annat istället (för vad äter man istället som inte redan då finns på tallriken??), utan jag har bara tagit bort halva tallriken med pasta och i.o.f. ätit lite mer sallad kanske... måste ju bero på det? Men jag har inte mått dåligt eller varit hungrig, då har jag ju ätit mellanmål. Min kropp kanske helt enkelt behövde den där överdrivna överätingen i lördags! Måste tänka på det den här veckan då, att kanske äta lite mer? Fast det mesta är nog vatten! Men jag tycker det är lite märkligt att den visade så mycket minus efter lördagen, jag var som en svullen ko igår!

Mickan76 skrev 2013-03-03 23:05:50 följande:
    Usch...som vanligt för mkt onyttighetet, varför blir det alltid så på helgerna?! Som om man inte har kraft att styra själv... Tårta, paj, godis, vin...
    Mickan, du är absolut inte ensam! Och jag kan nästan svära på att du inte ätit i närheten av så mycket skräp i helgen som jag gjorde....... Skärpning den här helgen som kommer!

Jag ska iallafall inte ut på krogen, tror det var där det sprack för mig.
    Nu måste jag planera veckans mat och sen blir det plugg! Och jag satsar stenhårt på en promenad idag!

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-04 08:35:06 följande:
    Ja lite överätning då och då kanske sätter fart härlig överraskning för dig jag vägde in på 61,9kg idag och det får jag vara nöjd med, med tanke på att jag åt tårta igår och inte kunnat träna. Nu kör vi så det ryker!
    Grattis, du har gått ner mycket den här veckan! Skrattande

haha kanske det Vissa hävdar ju att en ätardag sätter fart på ämnesomsättningen, men det är inte bra att vräka i sig så som jag gjorde och absolut inte den typen av skräp. Sedan funderar jag lite på vad jag hade vägt idag om jag inte ätit så mycket skit i lördags. Men jag är ändå mycket nöjd, detta hade jag verkligen inte förväntat mig!
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 07:49:11 följande:
    Körde två snabba pass lör+sön. Bara 25 min varje gång men riktigt riktigt hårt, sådär så man nästan inte kan gå på benen en halvtimme efterråt. Korta hårda pass är nog för mig, inte långa utdragna. Går mycket med barnvagnen nu, men det blir mer frisk luft och inte träning. Vågar inte väga mig än, tror att muskler omvandlas till fett just nu så vågen har jag ställt undan ett tag.
    Så duktigt! Jag tror också kortare pass är bättre! Du gör helt rätt i att lägga undan vågen tycker jag, träningen kommer nog göra stora underverk för din kropp även om det kanske inte syns på vågen
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 08:43:46 följande:
    Grattis, jag förstår att du blev lite förvånad, men du kickstartade nog kroppen lite. Men även om
    du går ner så är det inte bra att äta så där för tarmar och magen. Och det är rätt mycket salt
    i den typen av mat också.

Här stod vågen på 56.3 så 600 gram från förra veckan vilket jag är väldigt nöjd med. Nu är jag tillbaka inom mitt eget normal-intervall och mer än så kräver jag inte.

Maten i helgen: Lördag blev inte så bra. Vi gick på djurparken hela dagen och ingen av oss fick i oss ordentlig mat, jag åt en pizza på kvällen.  Igår blev det bättre och dagen avslutades med en helt fantastisk sushi

Träningen: Blev ingen organiserad träning (löpning) har sträckt mig i en vadmuskel Men det blev ju ändå 5 timmar på djurparken (ståendes-gåendes) och igår var jag ute och sparkade boll med lilltrollet i en timme, så lite fick jag röra på mig alla fall.

Nu tar jag nya tag och hoppas komma under 56 denna veckan. 3 träningspass är planerade och ett fjärde om jag får tid (vi är mitt uppe i en flytt).

Över ett halvtkilo är ju superbra eftersom du redan väger så lite! hoppas att din vad repar sig snart, ta det lugnt så det inte bli inflammerat!

Ja, nu satsar vi hårt den här veckan!!

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym skrev 2013-03-04 14:13:49 följande:
    1 kilo fett är ca 7000 kalorier så för att du ska ha gått ner så mycket på 1 vecka utan någon form av motion, plus allt det du åt i helgen så kan du ju själv räkna ut hur mycket du måste ha förbränt.. vilket inte är realistiskt eller uppnåeligt överhuvudtaget. Det är alltså inte fett du gått ner utan bara vatten som kroppen gjort av med. Ni kanske borde sluta ha sån viktbesatthet och mäta er istället?! Kanske läsa på lite om näringslära också och varför inte skaffa lite verklighetsuppfattning när ni ändå är i gång?
    Oj, vilken diskussion det blev!

För det första så skrev jag i det inlägget du citerade att min tappade vikt i veckan troligtvis mestadels är vatten.

För det andra så är det lite felaktigt som du påstår att endast se till energimängden från livsmedel/motion när man tittar på viktminskning och vill reducera fetthalten (eftersom du inte har en blekaste aning om vad jag stoppat i mig). Du kan inte räkna en kalori in = en kalori ut då man i en levande organism måste ta hänsyn till de otaliga kemiska processer som sker.

Jag kanske inte har läst så mycket renodlad näringslära, men en hel del fysik och kemi och något av det första man får lära sig är hur man ställer upp en energibalans över ett system, ett system som skulle kunna vara en mänsklig kropp. Då får du energibalansen:

Ackumulering= inflöde - utflöde + produktion

Du kan alltså inte räkna på en stationär energibalans där inflöde - utflöde=0. Alltså har matens sammansättning en betydelse och inte enbart kaloriinnehållet.

Om du inte vill ge konkreta råd istället med lite trevligare attityd så kan du ju starta en egen tråd?
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym skrev 2013-03-04 15:26:00 följande:
    Då vet du ju också att det inte funkar att hålla på som du gör, att hitta undanflykter för allt hela tiden. Bestäm dig och gör det istället för att ursäkta dig själv, du vet ju att det är detta du verkligen vill!

Jag säger sanningen, vill ni inte höra det så är det inte mitt problem, detta är dock ett öppet forum. 
    Du behöver inte skriva här mer om du bara vill bråka, vill be dig att lämna tråden tack.
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 15:31:07 följande:
    Äsch, strunta i henne. Hon vill bara sätta sig på andra.

Inte ska vi låta henne dra ner tråden Solig
    Nej, absolut inte!

Skulle kommentera ditt senaste inlägg, det motiverar mig också väldigt mycket att läsa om hur duktiga alla är
    Ska snart hämta barn och gå ut på promenad i fina solen!
    Anonym (Också lat) skrev 2013-03-04 15:29:34 följande:
    Vad tråkigt det blev nu då. Tyckte detta var en trevligt tråd.
    Ja, vi får fortsätta göra den trevlig {#emotions_dlg.flower} Hur går det för dig?

• Anonym (Lata Anna)

Usch, vilken idétorka jag har ang maten den här veckan (middagsmat)! Brukar göra en veckomeny varje vecka så man har någon hum om vad man ska laga, men tyckte inte de hade så mycket "erbjudanden" den här veckan. Gick runt som en virrig höna i affären och plockade lite ditt och datt bara. Haha, får väl se vad det blir av det.... ikväll blir det kokt kyckling iallafall, lite tråkigt men funkar alltid. Vad ska ni äta i veckan?

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!