• Trissönskan

LCHF fungerar det verkligen?

Funderar på att börja med LCHF. Av tre orsaker:

1) Jag är för fet. Det är tråkigt och fult och jag har börjat få lite ont i ett knä.

2) Jag ska gifta mig i sommar och vill se fin ut i klänningen.

3)   Jag vill bli gravid. Har 4 misslyckade IVF försök bakom mig det sista 1,5 åren. Nu ligger sista försöket på is. Bokstavligen.

Fästmannen kan också behöva lite putsning så vi har tänkt att starta nu tillsammans. Frågan är ju om detta kommer att fungera eller om det är en hypad lögn?

Vad säger ni? Några erfarenheter? Någon med samma orsaker som jag??  Skulle verkligen behöva lite pepp nu!           

• Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?
  • Gladskit
    Mama69 skrev 2013-02-27 13:44:08 följande:

Just 3000 var bara ett exemple
    Vad bra, jag tycker det känns väldigt mycket annars
    Men visst kan det vara bra att hålla lite koll på kalorierna, även om man egentligen inte ska behöva räkna på LCHF. 
  • Insanejane77

Angående kalorier så är det så att man kan äta runt 2000 kcal om dagen (och ibland mer) och ändå gå ner i vikt. Därför att det går åt mer energi för kroppen att förbränna fettet jämfört med vad det gör att förbränna kolhydrater. Det viktiga är inte antalet kalorier man äter utan antalet gram kolhydrater.

• friskluft

Ja, visst fungerar det om man vet vad man ger sig in på och klarar av att individanpassa sin kost.

Mina svärföräldrar hävdar att de äter LCHF och att de nu gått upp 7 respektive 11 kg under de 3 månader de varit igång.
    I mina ögon (och säkert många andras) äter man inte LCHF när man kombinerar ett högt fettintag med högt kolhydratintag. Bakar och äter "LCHF- vänligt" fikabröd dagligen, frossar i nötter och äter dessutom helt vanlig mat flera gånger i veckan. Och så säger de att LCHF inte fungerar för att de går upp i vikt...  

• friskluft

Kanske bör tillägga att jag åt enligt LCHF (fakir) för 2½ år sedan och då gick jag ner 8 kg på mindre än två veckor.
    Efter fyra månader hade jag tappat 31 kg.

Trots mina goda resultat viktmässigt kände jag att det var så väldigt svårt att fortsätta med LCHF.
    Vid situationer då jag umgicks med andra och det skulle ätas, fikas etc på uteställen tyckte jag att det var väldigt svårt att behöva fråga om precis alla ingredienser. Samma sak då jag blev bortbjuden på middag. Alltid detta tjat och frågande kring vad maten innehåller. Man uppfattas som dryg och någon som vill vara speciell när så inte är fallet. 
    De gånger jag inte frågade fick jag i mig livsmedel min kropp inte klarar av så väl vilket resulterade i veckolånga sidospår. Det var svårt att ta sig tillbaka på banan igen. Jag gjorde några försök men trillade dit så snart jag inte längre isolerade mig. Så när jag sedan gav upp gick jag upp alla tappade kilon igen, plus mer därtill.

Har man karaktär och styrkan att vara den där jobbiga i alla situationer som innefattar mat så kan man nog lyckas väl med LCHF. Jag hade inte det och kom inte hela vägen i mål. 

• felix le chat

Jag går inte ner fortare i vikt med lchf än med traditionell kaloriräkning.
    Har provat båda. 

• Anna med 3 trollungar

För dem som jojjjo bantat tidigare kan de ta ett tag innan man får bra resultat. Sen gäller de att lära känna sin kropp ordentligt och vart mättnadsgränsen är. Man kan överäta LCHF och inte få bra resultat eller helt enkelt gå upp i vikt.

Jag började med lchf mars 2011. Men då överåt jag. Gick inte ner ett gram, snarare gick jag upp. När 3dje barnet kommit bestämde jag mig på "riktigt" att nu ska de gå. Så istället för att äta stora portioner ökade jag mängden fett i maten så man kännde mättnaden tidigare. Fettet gör att man håller sig mätt längre. Efter att jag började med LCHF har jag fått massor av hälsovinster. Jag är ingen som rasar i vikt. De tar tid. Men jag mår så mycket bättre. Mina knän värker inte, jag nyser inte hela tiden. Blodsockret ligger perfekt. Jag sover bättre och är piggare under dagen.

De finns dem som rasar i vikt, och de finns dem som de tar längre tid för.

Jag följer en blogg som inspirerar mig mycket. www.56kilo.se och även www.lifezone.se

Lycka till

• Gladskit
    friskluft skrev 2013-02-27 20:00:32 följande:
    Ja, visst fungerar det om man vet vad man ger sig in på och klarar av att individanpassa sin kost.

Mina svärföräldrar hävdar att de äter LCHF och att de nu gått upp 7 respektive 11 kg under de 3 månader de varit igång.
    I mina ögon (och säkert många andras) äter man inte LCHF när man kombinerar ett högt fettintag med högt kolhydratintag. Bakar och äter "LCHF- vänligt" fikabröd dagligen, frossar i nötter och äter dessutom helt vanlig mat flera gånger i veckan. Och så säger de att LCHF inte fungerar för att de går upp i vikt...  

Usch vad frustrerande att se det, jag skulle ha jättesvårt att hålla mig från att komma med tips och hjälp men det är ju inte alltid folk lyssnar heller. Att kombinera fett OCH kolhydrater är ju det som man går upp i vikt från första början. Du kommer inte nå framgång med LCHF om du drar upp energiprocenten från fett och fortsätter att äta kolhydrater. Det är liksom det som är hela grejen.
  • Mrs Vader
    friskluft skrev 2013-02-27 20:07:54 följande:
    Kanske bör tillägga att jag åt enligt LCHF (fakir) för 2½ år sedan och då gick jag ner 8 kg på mindre än två veckor.
    Efter fyra månader hade jag tappat 31 kg.

Trots mina goda resultat viktmässigt kände jag att det var så väldigt svårt att fortsätta med LCHF.
    Vid situationer då jag umgicks med andra och det skulle ätas, fikas etc på uteställen tyckte jag att det var väldigt svårt att behöva fråga om precis alla ingredienser. Samma sak då jag blev bortbjuden på middag. Alltid detta tjat och frågande kring vad maten innehåller. Man uppfattas som dryg och någon som vill vara speciell när så inte är fallet. 
    De gånger jag inte frågade fick jag i mig livsmedel min kropp inte klarar av så väl vilket resulterade i veckolånga sidospår. Det var svårt att ta sig tillbaka på banan igen. Jag gjorde några försök men trillade dit så snart jag inte längre isolerade mig. Så när jag sedan gav upp gick jag upp alla tappade kilon igen, plus mer därtill.

Har man karaktär och styrkan att vara den där jobbiga i alla situationer som innefattar mat så kan man nog lyckas väl med LCHF. Jag hade inte det och kom inte hela vägen i mål. 
    Jo det där känner jag igen. Man blir den "jobbiga". Det kan resultera i att man blir osocial.
    Sen har ju folk svårt att respektera att man säger nej till saker också och är inte sena med att påpeka att lchf är farligt för hjärtat osv.. Men fikabröd är bra för hjärtat då?
  • Gladskit

Fast att det skulle vara så jobbigt socialt har jag aldrig upplevt, vad olika det kan vara! Eller så är det jag som umgås med folk som faktiskt också börjat inse att socker inte är sådär jättebra
    Att fika på stan är inga problem för jag har inget sug efter saker längre utan jag äter ju för att jag är hungrig. Därför går det bra att bara ta en kopp the, sen får andra proppa i sig precis vad de vill. Ser man till att äta ett mellis (babybel-ost, lite nötter, en avocado exempelvis) innan så att man verkligen är mätt så blir det ännu enklare.

Folk får tycka vad de vill, min hälsa är prio ett för mig. Sen kan jag välja att äta sånt som egentligen inte är LCHF, vid särskilda tillfällen. Men då är det mitt beslut. Vet jag att vi är bortbjudna på helgen och jag vill kunna äta det som bjuds (inom rimliga ramar, inte så att jag moffar i mig vad som helst) så ser jag till att hålla mig hyfsat strikt under veckan så att det finns utrymme för lite mer kolhydrater under helgen.

• Insanejane77
    Mrs Vader skrev 2013-02-28 08:52:40 följande:
    Jo det där känner jag igen. Man blir den "jobbiga". Det kan resultera i att man blir osocial.
    Sen har ju folk svårt att respektera att man säger nej till saker också och är inte sena med att påpeka att lchf är farligt för hjärtat osv.. Men fikabröd är bra för hjärtat då?
    *skrattar* Just det där känner jag igen så väl! Folk tjatar om att man går upp i vikt så fort man slutar med "dieten" som dom kallar det. Men det är ju en kost, en livsstil, jag ska ju inte sluta med det så jag ser inte problemet?! Och de eviga olyckskorparna beter sig som att stackars mig som blivit lurad in på att äta fler än ett ägg om dagen, jag kommer ju dö inom bara ett par år, förstår jag inte det!? Och tääänk på alla hjärt och kärlsjukdomar och bla bla bla. Jag kan bara säga, att det ska bli mig ett rent nöje att överbevisa dom! Solig
    Ska sno din replik om fikabrödet, helt underbar! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?