friskluft skrev 2013-02-27 20:07:54 följande:
Kanske bör tillägga att jag åt enligt LCHF (fakir) för 2½ år sedan och då gick jag ner 8 kg på mindre än två veckor.
Efter fyra månader hade jag tappat 31 kg.
Trots mina goda resultat viktmässigt kände jag att det var så väldigt svårt att fortsätta med LCHF.
Vid situationer då jag umgicks med andra och det skulle ätas, fikas etc på uteställen tyckte jag att det var väldigt svårt att behöva fråga om precis alla ingredienser. Samma sak då jag blev bortbjuden på middag. Alltid detta tjat och frågande kring vad maten innehåller. Man uppfattas som dryg och någon som vill vara speciell när så inte är fallet.
De gånger jag inte frågade fick jag i mig livsmedel min kropp inte klarar av så väl vilket resulterade i veckolånga sidospår. Det var svårt att ta sig tillbaka på banan igen. Jag gjorde några försök men trillade dit så snart jag inte längre isolerade mig. Så när jag sedan gav upp gick jag upp alla tappade kilon igen, plus mer därtill.
Har man karaktär och styrkan att vara den där jobbiga i alla situationer som innefattar mat så kan man nog lyckas väl med LCHF. Jag hade inte det och kom inte hela vägen i mål.
Jo det där känner jag igen. Man blir den "jobbiga". Det kan resultera i att man blir osocial.
Sen har ju folk svårt att respektera att man säger nej till saker också och är inte sena med att påpeka att lchf är farligt för hjärtat osv.. Men fikabröd är bra för hjärtat då?