• Trissönskan

LCHF fungerar det verkligen?

Funderar på att börja med LCHF. Av tre orsaker:

1) Jag är för fet. Det är tråkigt och fult och jag har börjat få lite ont i ett knä.

2) Jag ska gifta mig i sommar och vill se fin ut i klänningen.

3)   Jag vill bli gravid. Har 4 misslyckade IVF försök bakom mig det sista 1,5 åren. Nu ligger sista försöket på is. Bokstavligen.

Fästmannen kan också behöva lite putsning så vi har tänkt att starta nu tillsammans. Frågan är ju om detta kommer att fungera eller om det är en hypad lögn?

Vad säger ni? Några erfarenheter? Någon med samma orsaker som jag??  Skulle verkligen behöva lite pepp nu!           

• Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?
  • Anna med 3 trollungar

Virriga vera:
    Ok. När då har denju inte med de och göra. Och LCHF är ju inte för alla heller. De är ju en livsstil och alla livsstilar passar inte alla. Huvudsaken är ju att man mår bra.

Idag hade jag vägning och 0,5kg ner. Könns helt ok. 6,5kg titalt nu

• Prissans

Jag har precis börjat med lchf kost. Har varit en sådan där överätare, sockerletare under många många år. Har ätit mig till enorma magproblem. Jag har inte jättemkt övervikt o det gör det nästan svårare, för folk förstår inte att hetsätningen är ett sådant stort problem för mig. Kanske kan jag vara med här o få lite peppning av er? :) Har ätit typ lchf förr o mått jättebra, jag vet att det är uteslutning av kolhydrater som krävs för att jag verkligen ska må bra. Tex Hur gör jag nu i början för att övervinna det där hemska sötsuget? Tips?

Fake it until you make it!
  • Gladskit
    Prissans skrev 2013-03-08 06:51:00 följande:
    Jag har precis börjat med lchf kost. Har varit en sådan där överätare, sockerletare under många många år. Har ätit mig till enorma magproblem. Jag har inte jättemkt övervikt o det gör det nästan svårare, för folk förstår inte att hetsätningen är ett sådant stort problem för mig. Kanske kan jag vara med här o få lite peppning av er? :) Har ätit typ lchf förr o mått jättebra, jag vet att det är uteslutning av kolhydrater som krävs för att jag verkligen ska må bra. Tex Hur gör jag nu i början för att övervinna det där hemska sötsuget? Tips?

Jag har varit precis som du och det enda som funkade var att bryta helt. Nolla alla synliga kolhydrater (pasta, ris, potatis, bröd, frukt osv) så att man hamnar kring 20g kolhydrat per dag. Och sen intala sig att det handlar om dagar, högst en vecka, innan man blir av med suget och fokusera på hur bra man kommer må då!

Vissa klarar lightläsk eller tuggummi med lakritssmak tex. om man har mycket sug. Andra fixar det inte alls. Så man får pröva sig fram och lära sig vad man triggas av. 
  • missan75
    Prissans skrev 2013-03-08 06:51:00 följande:

Jag tyckte jag kände redan dag ett hur suget försvann, tidigare haf jag kunnat trycka i mig massa mackor på kvällen, har liksom fått sitta på händerna för att inte göra det. Den känslan försvann på en gång och då tillåter jag mig en frukt per dag också. Jag vet att det inte är brukligt inom LCHF men så äter jag inte så strikt heller och det funkar för mig.
  • Anna med 3 trollungar

Prissans:
    Jag städade i mängder såfort jag fick sug. Så rent hem som jag hade i början har jag aldrig haft. Att dricka vatten kan också hjälpa. Man får försöka hitta sitt sätt.
    Rensa ut i skafferi och kyl hemma så man inte har fy saker tillgängligt gör de svårare att falla tillbaka.

Jag kan nu äta ex 2 rutor 70 eller 86% choklad utan att "behöva" mer. De räcker så till kaffet så är jag nöjd.
    Innan kunde jag äta en hel chokladkaka.

• Lenche

Jag åt lchf ett par månader för jag ville bli av med några kilon och mitt sockerbegär. Det funkade bra. Jag mådde jättebra men fick kramper i benen och väldigt hemsk andedräkt. Jag slutade med lchf efter ett tag, jag tyckte det var onödigt av mig att äta så. Jag är smal av naturen och har inga sjukdomar så det blev lite overkill att låta bli bröd och sötsaker jämt och ständigt. Nackdelarna med lchf för mig var att det var jobbigt varje gång jag skulle äta ute eller hemma hos någon annan, jag gillar inte att behöva fråga om maten och vara till besvär, min andedräkt, kramperna i benen och att det var tråkigt att inte kunna äta sötsaker.

• Insanejane77

Innan jag började med lchf så gick jag en kur på två veckor med modifast. DÄR hade jag sug vill jag lova! Men jag gick inte ner tillräckligt och mådde uruselt så jag bröt det. Sen läste jag på om lchf och började med det ganska omgående. Så mitt sug var aldrig så fruktansvärt när jag väl börjat med lchf. Jag var kanske lite extra hungrig i nästan en vecka men sockersuget och "måste ha"-känslan försvann rätt fort. Och bättre och bättre blir det ju längre jag kör lchf känner jag. Glad

Andedräkten är en klar nackdel ja! Fast jag ska investera i SB12 och se om det kanske kan hjälpa mig. Kramper i benen hade jag mycket innan jag började med lchf och då började jag med att äta tillskott av magnesium, gjorde susen!
    Det är besvärligt när man är bortbjuden för man kan inte med att krångla för mycket. Jag är bortbjuden i kväll och sa nu redan innan att jag inte kommer äta och att dom inte ska ta illa upp men jag tar med mig en liten matlåda. Känner mig ohyfsad däremot, skamsen. Men så får det bli, hälsa går före skam! Drömmer Hoppas att omgivningen snart vänjer sig att man äter lchf så man åtminstone slipper förklara sig.
    Dagens gå-bort-mat blir en bit färdiggrillad kyckling, broccoli med vitlökssmör och salt och champinjonsås med grädde i. Mums!

• Nushape
    missan75 skrev 2013-03-07 20:43:06 följande:
    @Nushape, för att den är god.
    Det är godis och chips också. ;)
  • missan75
    Nushape skrev 2013-03-08 12:45:23 följande:

Det tycker kanske du, jag personligen har aldrig varit en storätare av vare sig chips eller godis. Tycker du för övrigt att godis och chips är helt jämförbart med frukt?

Nu funkar detta för mig. Jag mår bra av detta, har slutat småäta som jag alltid gjorde innan. Vilket var målet och förmodligen är orsaken till de 7 kilon jag vill bli av med. Så om jag äter en frukt per dag så känns det lite som att det faktiskt kvittar. Frukten triggar inte i gång mitt sötsug som bröd och tex. pasta gör.
  • Faile
    Nushape skrev 2013-03-08 12:45:23 följande:
    Att jämföra en frukt om dagen med godis och chips är ju bara fjantigt. Och varför ens ifrågasätta vad någon annan äter på det sättet?
    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?