• Trissönskan

LCHF fungerar det verkligen?

Funderar på att börja med LCHF. Av tre orsaker:

1) Jag är för fet. Det är tråkigt och fult och jag har börjat få lite ont i ett knä.

2) Jag ska gifta mig i sommar och vill se fin ut i klänningen.

3)   Jag vill bli gravid. Har 4 misslyckade IVF försök bakom mig det sista 1,5 åren. Nu ligger sista försöket på is. Bokstavligen.

Fästmannen kan också behöva lite putsning så vi har tänkt att starta nu tillsammans. Frågan är ju om detta kommer att fungera eller om det är en hypad lögn?

Vad säger ni? Några erfarenheter? Någon med samma orsaker som jag??  Skulle verkligen behöva lite pepp nu!           

• Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?
  • Anna med 3 trollungar

Lenche:
    Andedräkten kan bli så när man hamnar i ketos. ( fettförbränning ) Kramp i benen kan hjälpas med att salta extra på maten eller äta mer kalcium. Och dricka mycket vatten.

• Prissans

Tack tjejer! Bara att kämpa vidare som jag gör då :)

Fake it until you make it!
  • kokos

Någon som vill hjälpa mig på traven? Tänkte köra med LCHF från imorgon 18/3. Vad är det viktigaste att tänka på? Ska man hålla sig till tre huvudmål och två mellanmål?

• Faile
    kokos skrev 2013-03-17 13:32:54 följande:
    Någon som vill hjälpa mig på traven? Tänkte köra med LCHF från imorgon 18/3. Vad är det viktigaste att tänka på? Ska man hålla sig till tre huvudmål och två mellanmål?
    Ät när du är hungrig. Kan bli rätt ofta och mycket i början, men det ger sig efter ett tag när kroppen anpassat sig till nya kosten.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anna med 3 trollungar

Man behöver inte äta mellanmål när man äter lchf. Ju oftare du äter ju långsammare går du ner. Kroppen behöver inte mat så ofta som alla påstår. Kroppen hinner inte med fettflrbränning om den ständigt får mat i magen. Öka fettet och ät mer sällan. Så händer de grejer på cm och vågen

• hammarhajen
    Lenche skrev 2013-03-08 10:07:39 följande:
    Jag åt lchf ett par månader för jag ville bli av med några kilon och mitt sockerbegär. Det funkade bra. Jag mådde jättebra men fick kramper i benen och väldigt hemsk andedräkt.

Det låter inte som att din kropp mådde så jättebra faktiskt...
  • Faile
    hammarhajen skrev 2013-03-19 07:16:13 följande:

Det låter inte som att din kropp mådde så jättebra faktiskt...

Andedräkten får man i början när man hamnar i ketos, samma som med shakedieter bla och är helt normalt. Kramp i benen är ganska vanligt i början hos lchf:are och beror på magnesiumbrist då de flesta i början äter väldigt mycket mejerier. 

Inga konstigheter

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Trissönskan

Illa illa!

Nu har jag ätit ganska strikt LCHF i flera veckor. Det började faktiskt ganska bra. Det blev inget direkt "ras" men viktkurvan gick i alla fall nedåt. Totalt gick jag ner ca 5 kg med LCHFmaten och jag var stolt som en tupp.

Jag var till och med så duktig att jag överlevde påsken helt socker- och kolhydratfri! Det var svårt, men det gick. Det enda "avsteg" jag gjorde (om man ens kan kalla det det) var några extra glas vin och ca 1 liter colazero som påskmustsubstitut fördelat över hela påskhelgen.    

I måndags ställde jag mig på vågen (brukar väga mig ca 2 ggr/v) för att njuta frukten av min avhållsamhet.

+1,6 kg!!! Vad i hel'''te?  Det var något fel tänkte jag, märkligt.  Vägde mig igen idag för att kolla. YTTERLIGARE 1,7 kg!!

Nu vill jag bara lägga mig ner och gråta. Hur fasen kan jag ha gått upp nästan 4 kg?! Det är ju hela mitt slit! Jag är därmed tillbaka nästan där jag startade. Efter mycket googlande förstår jag att man kan gå upp mycket vatten om man fuskar och de som gått upp så mycket som jag har haft en goffahelg med kakor, godis mm.
    Det har ju inte jag! Vad kan det bero på. Dessutom över 2 veckor till mensen så det kan inte ha att göra med hormonerna...

HJÄLP! Någon som känner igen detta??           

• Insanejane77
    Trissönskan skrev 2013-04-03 09:34:54 följande:
    Illa illa!

Nu har jag ätit ganska strikt LCHF i flera veckor. Det började faktiskt ganska bra. Det blev inget direkt "ras" men viktkurvan gick i alla fall nedåt. Totalt gick jag ner ca 5 kg med LCHFmaten och jag var stolt som en tupp.

Jag var till och med så duktig att jag överlevde påsken helt socker- och kolhydratfri! Det var svårt, men det gick. Det enda "avsteg" jag gjorde (om man ens kan kalla det det) var några extra glas vin och ca 1 liter colazero som påskmustsubstitut fördelat över hela påskhelgen.    

I måndags ställde jag mig på vågen (brukar väga mig ca 2 ggr/v) för att njuta frukten av min avhållsamhet.

+1,6 kg!!! Vad i hel'''te?  Det var något fel tänkte jag, märkligt.  Vägde mig igen idag för att kolla. YTTERLIGARE 1,7 kg!!

Nu vill jag bara lägga mig ner och gråta. Hur fasen kan jag ha gått upp nästan 4 kg?! Det är ju hela mitt slit! Jag är därmed tillbaka nästan där jag startade. Efter mycket googlande förstår jag att man kan gå upp mycket vatten om man fuskar och de som gått upp så mycket som jag har haft en goffahelg med kakor, godis mm.
    Det har ju inte jag! Vad kan det bero på. Dessutom över 2 veckor till mensen så det kan inte ha att göra med hormonerna...

HJÄLP! Någon som känner igen detta??           
    Det var duktigt gjort av dig att klara sötsuget i påsk! Heja heja! Jag vet inte varför du plötsligt gick upp i vikt, men kan säga att det händer mig med ibland fast jag sköter mig och äter rätt. Det brukar sitta i ca 1,5-2 veckor och sen tappar jag det igen, oftast med marginal. Ibland infaller det i samband med mens/ägglossning men ibland händer det bara ändå. Så klart blir man ju jättesur då om man äter lchf för att tappa vikt. Jag kan tänka att kroppen kanske inte "vill" tappa vikt utan kompenserar med vätskevikt, och fortsätter man bara så kommer kroppen till slut släppa på dom kilona också. Det är enda förklaringen jag har är jag rädd.
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Anna med 3 trollungar

Vin hämmar fettförbränning. Cola innehåller sötningsmedel, samlar vätska.
    Så de du gått upp är inte fett utan vätska. Detta kommer försvinna ganska lätt när du återgår till att bli strikt. Tänk på att dricka extra vatten ( inte mineralvatten, då de innehåller salter )

Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?