Trissönskan skrev 2013-04-03 09:34:54 följande:
Illa illa!
Nu har jag ätit ganska strikt LCHF i flera veckor. Det började faktiskt ganska bra. Det blev inget direkt "ras" men viktkurvan gick i alla fall nedåt. Totalt gick jag ner ca 5 kg med LCHFmaten och jag var stolt som en tupp.
Jag var till och med så duktig att jag överlevde påsken helt socker- och kolhydratfri! Det var svårt, men det gick. Det enda "avsteg" jag gjorde (om man ens kan kalla det det) var några extra glas vin och ca 1 liter colazero som påskmustsubstitut fördelat över hela påskhelgen.
I måndags ställde jag mig på vågen (brukar väga mig ca 2 ggr/v) för att njuta frukten av min avhållsamhet.
+1,6 kg!!! Vad i hel'''te? Det var något fel tänkte jag, märkligt. Vägde mig igen idag för att kolla. YTTERLIGARE 1,7 kg!!
Nu vill jag bara lägga mig ner och gråta. Hur fasen kan jag ha gått upp nästan 4 kg?! Det är ju hela mitt slit! Jag är därmed tillbaka nästan där jag startade. Efter mycket googlande förstår jag att man kan gå upp mycket vatten om man fuskar och de som gått upp så mycket som jag har haft en goffahelg med kakor, godis mm.
Det har ju inte jag! Vad kan det bero på. Dessutom över 2 veckor till mensen så det kan inte ha att göra med hormonerna...
HJÄLP! Någon som känner igen detta??
Det var duktigt gjort av dig att klara sötsuget i påsk! Heja heja! Jag vet inte varför du plötsligt gick upp i vikt, men kan säga att det händer mig med ibland fast jag sköter mig och äter rätt. Det brukar sitta i ca 1,5-2 veckor och sen tappar jag det igen, oftast med marginal. Ibland infaller det i samband med mens/ägglossning men ibland händer det bara ändå. Så klart blir man ju jättesur då om man äter lchf för att tappa vikt. Jag kan tänka att kroppen kanske inte "vill" tappa vikt utan kompenserar med vätskevikt, och fortsätter man bara så kommer kroppen till slut släppa på dom kilona också. Det är enda förklaringen jag har är jag rädd.
Lycka till!