• Trissönskan

LCHF fungerar det verkligen?

Funderar på att börja med LCHF. Av tre orsaker:

1) Jag är för fet. Det är tråkigt och fult och jag har börjat få lite ont i ett knä.

2) Jag ska gifta mig i sommar och vill se fin ut i klänningen.

3)   Jag vill bli gravid. Har 4 misslyckade IVF försök bakom mig det sista 1,5 åren. Nu ligger sista försöket på is. Bokstavligen.

Fästmannen kan också behöva lite putsning så vi har tänkt att starta nu tillsammans. Frågan är ju om detta kommer att fungera eller om det är en hypad lögn?

Vad säger ni? Några erfarenheter? Någon med samma orsaker som jag??  Skulle verkligen behöva lite pepp nu!           

• Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?
  • tilj75

Jag har ätit LCHF i omgångar och går ner i vikt och mår bra av det. Nu är jag gravid och när jag blev gravid så slutade jag äta LCHF, gick upp massor i vikt och fick gravdiabetes. För två månader sen så började jag med LCHF igen, har inte gått upp mer i vikt och har sluppit insulin och sprutor och barnet är inte stort på kurvan (som mina tidigare "sockerbarn" varit). Visst är det jobbigt ibland, man blir ju lite extra sugen ibland, men jag har massor av saker som jag kan äta som stillar suget.
    Jag tror att det är viktigt att ha folk omkring sig som vet hur det är när man behöver tips eller när det blir extra jobbigt eller man helt enkelt bara behöver pepp, antingen på nätet eller IRL.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Gladskit
    tilj75 skrev 2013-02-28 09:38:53 följande:
    Jag tror att det är viktigt att ha folk omkring sig som vet hur det är när man behöver tips eller när det blir extra jobbigt eller man helt enkelt bara behöver pepp, antingen på nätet eller IRL.
    Det tror jag också!!
  • Mrs Vader
    Insanejane77 skrev 2013-02-28 09:26:30 följande:
    *skrattar* Just det där känner jag igen så väl! Folk tjatar om att man går upp i vikt så fort man slutar med "dieten" som dom kallar det. Men det är ju en kost, en livsstil, jag ska ju inte sluta med det så jag ser inte problemet?! Och de eviga olyckskorparna beter sig som att stackars mig som blivit lurad in på att äta fler än ett ägg om dagen, jag kommer ju dö inom bara ett par år, förstår jag inte det!? Och tääänk på alla hjärt och kärlsjukdomar och bla bla bla. Jag kan bara säga, att det ska bli mig ett rent nöje att överbevisa dom! Solig
    Ska sno din replik om fikabrödet, helt underbar! {#emotions_dlg.flower}
    Eller hur! Det är ingen tillfällig diet. Jag brukar säga att den ersätter tallriksmodellen. Om folk bara kunde sluta lägga sig i.
    På dem bara! Demon
  • Faile
    Insanejane77 skrev 2013-02-28 09:26:30 följande:
    *skrattar* Just det där känner jag igen så väl! Folk tjatar om att man går upp i vikt så fort man slutar med "dieten" som dom kallar det. Men det är ju en kost, en livsstil, jag ska ju inte sluta med det så jag ser inte problemet?! Och de eviga olyckskorparna beter sig som att stackars mig som blivit lurad in på att äta fler än ett ägg om dagen, jag kommer ju dö inom bara ett par år, förstår jag inte det!? Och tääänk på alla hjärt och kärlsjukdomar och bla bla bla. Jag kan bara säga, att det ska bli mig ett rent nöje att överbevisa dom! Solig
    Ska sno din replik om fikabrödet, helt underbar! {#emotions_dlg.flower}

Lustigt det där, för meningen med alla dieter är ju att de ska gå att hålla. Ingen tjatar väl på viktväktare om när de ska börja äta "normalt" igen?!
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Insanejane77
    Faile skrev 2013-03-01 22:56:27 följande:

Lustigt det där, för meningen med alla dieter är ju att de ska gå att hålla. Ingen tjatar väl på viktväktare om när de ska börja äta "normalt" igen?!
    Precis! Folk är så dumma. Om dom har frågor så ställ dom då men sluta komma med domedagsprofetior liksom.Skrattande
  • Trissönskan

Det känns fortfarande konstigt och förbjudet att hälla vispgrädde i korvgrytan när man som jag varit inbiten kalorijägare.

Idag är det dag 3 med lchf och jag kom på att jag skulle väga in mig för att få en referenspunkt. Det visade sig att jag gått ner nästan ett kilo! Jeeez! Då känner man sig peppad (även om det säkert bara är vatten).

Det som oroar mig lite är att så många verkar tappa hår av lchf?! Jag och sambon ska gifta oss i början av juli och jag är livrädd att vi ska tappa håret tills dess! Jag har visserligen lite att ta av, men jag vill ju inte ha en tunnhårig karl på bröllopsbilderna när han har sånt fint hår annars!

Har ni märkt av håravfall? Hur vanligt är det egentligen?    

• XcsM

Testa För vissa verkar det ju funka skitbra, för mig funkade det jättedåligt. Visserligen gick jag ner en del i vikt men jag började må som stryk.

Nu under graviditeten har jag däremot kört en liten egen variant där jag käkar kolhydrater fram till lunch men sen låter bli och det har funkat fint  

• Mrs Vader
    Trissönskan skrev 2013-03-06 11:41:11 följande:
    Det känns fortfarande konstigt och förbjudet att hälla vispgrädde i korvgrytan när man som jag varit inbiten kalorijägare.

Idag är det dag 3 med lchf och jag kom på att jag skulle väga in mig för att få en referenspunkt. Det visade sig att jag gått ner nästan ett kilo! Jeeez! Då känner man sig peppad (även om det säkert bara är vatten).

Det som oroar mig lite är att så många verkar tappa hår av lchf?! Jag och sambon ska gifta oss i början av juli och jag är livrädd att vi ska tappa håret tills dess! Jag har visserligen lite att ta av, men jag vill ju inte ha en tunnhårig karl på bröllopsbilderna när han har sånt fint hår annars!

Har ni märkt av håravfall? Hur vanligt är det egentligen?    
    Jag har inte märkt av att håret ramlar av iaf. =)
  • Mrs Vader
    XcsM skrev 2013-03-06 11:44:50 följande:
    Testa För vissa verkar det ju funka skitbra, för mig funkade det jättedåligt. Visserligen gick jag ner en del i vikt men jag började må som stryk.

Nu under graviditeten har jag däremot kört en liten egen variant där jag käkar kolhydrater fram till lunch men sen låter bli och det har funkat fint  
    Hur länge höll du på då? En del har övergångsbesvär som brukar gå över efter några veckor.
Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?