• Solkattan

vitaminer mm !

Ni andra här inne... Vilka vitaminer o andra tillskott tar ni för att boosta fertiliteten.. ? Vilka mängder o märken tar ni ? Själv har jag sen tre veckor tillbaks tagit: B12 (nån med RDI på flera tusen) D vitamin (RDI på 500 tar två ) Zink selen (kombinerad tablett även lite c och e vitamin ) runt 100 på RDI tar en. Magnesium tar en. Omega-3 tar morgon o kväll. Är visst rpc resistent så undviker k vitamin. Nåt mer som boostar fertiliteten som ni andra tar ??

• Svar på tråden vitaminer mm !
  • AsterA

Jag tar en multivitamintablett som är anpassad för gravida och ammande. Men den innehåller K-vitamin. Vad betyder rpc resistent?

• Pimpinellan

Folsyra förstås -sen 7 år,omega 3 även om jag inte tror på den fertilitetsmässigt,c-vitamin för att jag inte äter frukt och sen d-vitamin som jag faktiskt tror på,speciellt med tanke på mina m.f och sen munkpeppar som i.o.f.s inte är vare sig vitamin eller mineral,men ger tydlig och bra äl och senaste 4 månaderna regelbunden mens. Och r.r så exakt vad som ger vad är svårt att säga. Överlag ger inte en massa vitaminer bättre fertilitet,det kan t.o.m försvåra,men vissa kan nog hjälpa som t.e.x d-vitamin. Har provat järn,zink,magnesium och inte märkt nåt positivt av dem på nåt enda sätt.

• Pimpinellan

Glömde e-vitamin! Kan hjälpa mot m.f och ger bättre hy som bieffekt. Samma gäller Efamol som jag också tar för slemhinnan.

• Solkattan

Pimpinellan : intressant... Vilka är det som kan försvåra.. ? Vad skiljer folsyra o bvitamin åt ... ? Astera: Rpc resistens gör att man har lite högre risk för blodpropp.

• AsterA

Jahaaa! Heter inte det APC resistens? Aktiverad protein resistens. Eller är detta något annat som ger ökad risk för proppar?

• Singoallaa

Jag äter och hat ätit Strong start for Women. Innehåller allt en graviditet behöver!

• Solkattan

AsterA: du har helt rätt.. apc ska det stå. Får en släng av dyslexi ibland... O så hjälper inte telefonen alltid till o rättar när man skriver galet... :)

• AsterA
    Solkattan skrev 2013-02-27 22:48:55 följande:
    AsterA: du har helt rätt.. apc ska det stå. Får en släng av dyslexi ibland... O så hjälper inte telefonen alltid till o rättar när man skriver galet... :)

Haha! Så kan det bli. Jag blev mest förvånad och tänkte om det fanns en till sorts resisitens som orsakade proppar. Jag har också APC-resistens. Visste inte att K-vitamin inte är bra då. Undrar överhuvudtaget vad som är bäst, multivitamintablett som jag äter eller flera olika. Jag tänkte att det är enklare att bara ta en tablett. Men man kanske inte får den dosen av vitaminerna som man vill/bör ha?

• Solkattan

AsterA: Jag läste på följande på nån site:
    Hur behandlas APC-resistens?

Förekomst av APC-resistens behandlas inte, såvida inte en blodpropp har bildats. Blodproppen behandlas med blodförtunnande medel. Man behandlar med ett ämne som motverkar vitamin K, ett vitamin som är nödvändigt för blodets koagulation. Behandlingen sträcker sig oftast över 3-6 månader, men har man haft flera blodproppar kan behandlingen bli livslång.

Därav att jag drar slutsatsen att undvika vitamin K. Även vet jag att jag har högt HB så jag hoppar över järntillskott.

Jättesvårt det där med en tablett eller flera olika! Just nu har det blivit att jag köpt på mig en burk.. en sen till.. o så en till...

Det positiva som jag har märkt av att äta allt är att mina eksem runt ögonen läkt..! Vet dock inte VAD som hjälpt..

• Pimpinellan
    Solkattan skrev 2013-02-27 16:46:00 följande:
    Pimpinellan : intressant... Vilka är det som kan försvåra.. ? Vad skiljer folsyra o bvitamin åt ... ? Astera: Rpc resistens gör att man har lite högre risk för blodpropp.

Nej,jag har aldrig förstått det där med att det kan bli svårare,men det påstås så på fertilitetsguiden. Folsyra är ju enbart till för att minska risken för fosterskador,det är ju en specifik b-vitamin. B-komplex kan möjligen hjälpa i vissa fall har de märkt,men då får man nog leva på bra dålig mat tror jag.

Jag har alltid haft superbra järnvärde så jag vet knappt om jag måste ta det som gravid. Legat över 150 t.o.m och varit blodgivare! E-vitamin och omega är bra för huden,kanske det som hjälpt eksemen. Fett inifrån hjälper lika bra som fett utifrån om inte bättre.
Svar på tråden vitaminer mm !