• scaras

Sent tal..? 1½åring.

Är väl inte orolig direkt, men har funderat lite..

på det där med talet och hur den utvecklingen ser ut.

På 1års kontrollen på BVC verkade sköterskan häpen över att dottern då inte sagt något ord än och nu snart 17 mån gammal så får man allt ha rätt bra fantasi för att kunna höra ett tack emellanåt, där,  mamma och något litet pappa emellanåt.
    Sköterskan sa då att vi måste prata med henne och visa på vad saker o ting heter.. och jag tycker vi pratar mest hela tiden med henne, förklarar vad vi gör och varför man gör si och så, pratar om vad saker är för något och vad man har dom till ocv, alltså pratar som i samtal.. har aldrig suttit i timtal o pekat på lampan och
    sagt L A A A M P A!!! Är det var man ska behöva göra eller?

Hon förstår mycket av vad vi säger, tar instruktioner som att gå och lämna denna till.., hämta den gula klossen är du snäll, lägg tillbaka den där i lådan osv så hon har ju språket, men när ska det komma ut liksom?
    Hon började nyligen på dagis och sen dess har hon börjat "babbla" en hel del mer än tidigare.. man ser att hon tränar på olika ljud och så. Hon kan dilla på hur länge som helst men man fattar ju noll av vad hon försöker säga.

Hur gamla var era barn när de började kunna göra sig mer förstådda genom språket? Finns det några tips på hur man kan hjälpa henne att hitta orden när hon faktiskt verkar vilja prata? 

• Svar på tråden Sent tal..? 1½åring.
  • k girl

Visst visade din son att han kunde, Flickan och kråkan? Drar mig till minnes någon anekdot på bussen son du berättat om, där han kommenterat det han såg.

Allmänt reflekterande:

Min son både jollrade och de första orden kom rätt tidigt, han sade mamma redan vid 9-10 månader. Han hade också någon tvåordsmening (pappa här!). Efter 18 månader stannade utvecklingen av och det kom bara enstaka nya ord.

Nu har han börjat härma, som han inte gjort tidigare, och är i en intensiv utvecklingsfas. Vad hans försening beror på vet inte logopeden - det kan helt enkelt vara en omognad i hans hjärnas sätt att hantera språket. Dock är hans munmotorik otränad och han har en uttalsförsening också.

• xMariax

Jag var lite orolig över min sons språk (15 mån nu), vid ett år så sa han kanske 3-5 ord.. Eller ja, mumlade fram ljud som lät som ord iaf. Nu däremot så lär han sig jätteofrt och är uppe i 20-25 ord redan! Det berodde på nappen. Vi har börjat ta den ifrån honom på dagtid nu och han lär sig jättefort..

• k girl

Att ha 3-5 ord vid ett års ålder är fullt normalt och t om ganska mycket för en generell ettåring. Napp försenar INTE språkutvecklingen, men kan orsaka vissa uttalsfel om den används för extensivt.

• Flickan och kråkan
    k girl skrev 2013-03-10 11:29:48 följande:
    Visst visade din son att han kunde, Flickan och kråkan? Drar mig till minnes någon anekdot på bussen son du berättat om, där han kommenterat det han såg.

Allmänt reflekterande:

Min son både jollrade och de första orden kom rätt tidigt, han sade mamma redan vid 9-10 månader. Han hade också någon tvåordsmening (pappa här!). Efter 18 månader stannade utvecklingen av och det kom bara enstaka nya ord.

Nu har han börjat härma, som han inte gjort tidigare, och är i en intensiv utvecklingsfas. Vad hans försening beror på vet inte logopeden - det kan helt enkelt vara en omognad i hans hjärnas sätt att hantera språket. Dock är hans munmotorik otränad och han har en uttalsförsening också.
    Ja, men då var han 2,5 år. Han var väldigt fåordig generellt länge men när de få orden började komma så kändes språket relativt avancerat trots att han var rätt tyst. Fåordig rent talmässigt, men "svåra" ord. För hans del har "problematiken" varit rätt uppenbar - uttal och flyt i talet - så vi har inte varit oroliga över hans språk som helhet. Han var sen med att dricka ur sugrör också och har fortfarande rätt öppna vokalljud, så det har med munmotoriken att göra. Samtidigt som de inte hittat någon direkt uppenbar munmotorisk svårighet. Just nu försöker vi jobba med att automatisera de bakre ljuden....."S"-ljudet är svårare, inte heller logopeden hade något riktigt bra att komma med där.
  • DexX

Min dotter sa inte många ord, men hon gjorde sig förstod och förklara via kroppsspråk och genom att peka osv. Men efter jullovet när hon va 2 år och 3 månader släppte spärren och nu dryga 2 månader senare snackar hon på som bara den! Från att säga typ mamma pappa titta där katt och nått få djurläte till att prata meningar på 1 månad typ .

• k girl

Tack för ditt svar, Flickan och kråkan! Att du skrev om din son var faktiskt en av anledningarna till att jag började vara på bvc om en logopedremiss.

Min son har ju inte härmat och hade i princip bara onomatopoetiska uttryck vid två års ålder.

• xMariax
    k girl skrev 2013-03-10 11:40:54 följande:
    Att ha 3-5 ord vid ett års ålder är fullt normalt och t om ganska mycket för en generell ettåring. Napp försenar INTE språkutvecklingen, men kan orsaka vissa uttalsfel om den används för extensivt.
    BVC och min och sambons föräldrar klagade på att han var sen. BVC misstänkte att det kunde bero på nappen så vi började ta den ifrån honom och efter det började han säga mycket mer ord.
  • Felicia111

min dotter pratar i små meningar nu och är 20 månader pratat smått sedan innan 1 år.

• k girl
    xMariax skrev 2013-03-10 12:38:31 följande:
    BVC och min och sambons föräldrar klagade på att han var sen. BVC misstänkte att det kunde bero på nappen så vi började ta den ifrån honom och efter det började han säga mycket mer ord.
    Jag tycker att det är jättemärkligt att ert BVC tycker att er son var sen om han hade 3-5 ord när han fyllde ett. Han är ju tvärtom rätt tidig, det första ordet kommer normalt när de är runt året. Somliga ettåringar förstår 3-5 ord och är fortfarande inom normalspannet! Kolla till exempel på länkarna jag postade här ovan, eller http://www.cplol.eu/files/poster/cplol_prev_poster_se.pdf. Där finns fina genomgångar av vad som räknas som normal språkutveckling. Tycker att det vore olyckligt om du skrämmer andra för att du tror att din son var språkligt sen. Det var han inte.

Och nappanvändning hämmar inte språkutvecklingen mellan 0-3 år. Tror till och med att det stod i senaste numret av Vi Föräldrar, där går de igenom en del myter om språkutveckling. Din son skulle sannolikt ha haft samma utveckling oavsett nappanvändning. Det är liksom inte så enkelt som att barn har avvikande språklig utveckling och sen får en icke-avvikande språklig utveckling inom loppet av några veckor för att man tar bort nappen; det är inte sånt det handlar om.  
Svar på tråden Sent tal..? 1½åring.