• scaras

Sent tal..? 1½åring.

Är väl inte orolig direkt, men har funderat lite..

på det där med talet och hur den utvecklingen ser ut.

På 1års kontrollen på BVC verkade sköterskan häpen över att dottern då inte sagt något ord än och nu snart 17 mån gammal så får man allt ha rätt bra fantasi för att kunna höra ett tack emellanåt, där,  mamma och något litet pappa emellanåt.
    Sköterskan sa då att vi måste prata med henne och visa på vad saker o ting heter.. och jag tycker vi pratar mest hela tiden med henne, förklarar vad vi gör och varför man gör si och så, pratar om vad saker är för något och vad man har dom till ocv, alltså pratar som i samtal.. har aldrig suttit i timtal o pekat på lampan och
    sagt L A A A M P A!!! Är det var man ska behöva göra eller?

Hon förstår mycket av vad vi säger, tar instruktioner som att gå och lämna denna till.., hämta den gula klossen är du snäll, lägg tillbaka den där i lådan osv så hon har ju språket, men när ska det komma ut liksom?
    Hon började nyligen på dagis och sen dess har hon börjat "babbla" en hel del mer än tidigare.. man ser att hon tränar på olika ljud och så. Hon kan dilla på hur länge som helst men man fattar ju noll av vad hon försöker säga.

Hur gamla var era barn när de började kunna göra sig mer förstådda genom språket? Finns det några tips på hur man kan hjälpa henne att hitta orden när hon faktiskt verkar vilja prata? 

• Svar på tråden Sent tal..? 1½åring.
  • Dr Mupp
    xMariax skrev 2013-03-10 12:38:31 följande:
    BVC och min och sambons föräldrar klagade på att han var sen. BVC misstänkte att det kunde bero på nappen så vi började ta den ifrån honom och efter det började han säga mycket mer ord.
    Låter som ett märkligt BVC eftersom det är helt normalt till och med åt det tidiga att kunna så pass många ord vid ett års ålder. Här gör de inte ens nån språkkoll innan 18 månader.

Att BVC skyller på föräldrarna vid språkstörning är dock aldeless för vanligt. De ville ju ha det till att sonen inte talade vid 3 års ålder för att vi läste för lite till honom och pratade för lite med honom.  Detta då efter att logopeden konstaterat att han har en språkstörning som beror på munmotoriken. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Eilem

När min son var på 1årskontrollen så sa han mamma och titta. På bvc brydde sig inte de om det. De sa att det kommer, han fokuserar på att lära sig gå. Nu är han 20 månader och lärde sig gå för 4-5 månader sedan. Hans ord kommer lite mer och mer. Jag frågade bvc hur mkt de ska kunna prata och hon sa att vid 3 års ålder ser man hur mkt de pratar. 3 ords meningar ska det väl vara. Men att de inte kräver det. Utan man ser på barnet i allmänhet hur de förstår ord. Sonen förstår typ allt men pratar mest gagga goja. Så du behöver inte oroa dig. Prata normalt till ditt barn så kommer det när hon har tid. Alla barn är olika!

• k girl
    Dr Mupp skrev 2013-03-10 16:34:01 följande:
    Låter som ett märkligt BVC eftersom det är helt normalt till och med åt det tidiga att kunna så pass många ord vid ett års ålder. Här gör de inte ens nån språkkoll innan 18 månader.

Att BVC skyller på föräldrarna vid språkstörning är dock aldeless för vanligt. De ville ju ha det till att sonen inte talade vid 3 års ålder för att vi läste för lite till honom och pratade för lite med honom.  Detta då efter att logopeden konstaterat att han har en språkstörning som beror på munmotoriken. 

Det kan jag skriva under på... Och inte bara bvc, utan folk i omgivningen också. "För lite stimulans". Fast för vår del handlade det mest om att han inte började på förskola förrän han var över 2,5.

Å andra sidan är det detta "det kommer, jag känner en som inte pratade förrän... och då pratade han perfekta meningar!" osv. Jag betvivlar faktiskt inte att det kommer igång och hade gjort det utan extra stöd - det gjorde det ju för min man - men å andra sidan har vi besparat sonen en massa lidande i och med att han kunnat kommunicera med tecken med både oss och andra barn.   
  • scaras

Tack för att ni skriver så mycket, jätteintressant att läsa! Solig

• xMariax

Jag har inte ''kollat upp det'' eller något utan berättar bara hur bvc och våra släktingar reagerat och sagt till oss.. Det var ju pga dem som vi över huvud taget funderade på saken.. Jag berättar inte detta för att skrämma upp någon. Förlåt ifall någon blev uppskrämd.

Vi fick ofta höra kommentarer som ''Ja han säger ju inte så mycket, men det är inte så konstigt. Han är ju ändå pojke och pojkar är ju långsammare!''.. Tyckte det lät konstigt att han ''borde'' kunna säga mer.. Däremot så är det inga tydliga ord utan mer mummel. Tex gung gung=Gunga acka=Flaska..

Angående BVC så verkar inte dem som jobbar här kunna sin sak.. Först och främst detta med språk och napp, men också innan fick vi berättat för oss att vi SKA ge sonen mat/gröt från 4-5 månader (inte att han kan få börja smaka).

• k girl
    xMariax skrev 2013-03-10 23:02:33 följande:
    Jag har inte ''kollat upp det'' eller något utan berättar bara hur bvc och våra släktingar reagerat och sagt till oss.. Det var ju pga dem som vi över huvud taget funderade på saken.. Jag berättar inte detta för att skrämma upp någon. Förlåt ifall någon blev uppskrämd.

Vi fick ofta höra kommentarer som ''Ja han säger ju inte så mycket, men det är inte så konstigt. Han är ju ändå pojke och pojkar är ju långsammare!''.. Tyckte det lät konstigt att han ''borde'' kunna säga mer.. Däremot så är det inga tydliga ord utan mer mummel. Tex gung gung=Gunga acka=Flaska..

Angående BVC så verkar inte dem som jobbar här kunna sin sak.. Först och främst detta med språk och napp, men också innan fick vi berättat för oss att vi SKA ge sonen mat/gröt från 4-5 månader (inte att han kan få börja smaka).

Jag blir så ledsen när jag hör om sådan okunskap och vad det för med sig. Så himla tråkigt för er! Nej, känn er stolta över att er son är rätt tidig i sin språkutveckling i stället och vänd dövörat till om folk tycker att han pratar lite.
  • angeni

Här har båda varit väldigt fåordiga tills två års ålder då det känns som någon magisk spärr släppt och de älskar att prova nya ord och prata.
    Några tips har jag inte då barnet verkar förstå språket. Det kanske bara är nervöst för att prova, det kommer nog snart:)

• ondar

Min son är 27månader och säger på sin höjd fem olika ord, främst öra och titta men har ordförståelsen. Jag läser, pratar (såklart) och sjunger dagligen med honom och ser det mest som att det kommer när det kommer. Bvc har aldrig reagerat eller nämnt att han är sen vilket han ju är om man går efter normen. Nu ska han dock utredas pga andra saker och då kommer nog talet tas upp med så får vi se om någon åtgärd behövs eller om det bara är mer tid som saknas :)

• Aaglars
    k girl skrev 2013-03-09 13:34:35 följande:
    Man gör visst språkutredningar på barn under tre, och det är bättre att fånga förseningar tidigare än efter treårskontrollen.

Och det är inte heller så att man inte behöver oroa sig om förståelsen finns.

Vid 1,5 års ålder bör man kontakta logoped om varken orden finns eller förståelsen verkar finnas. Om er dotter inte har 7-8 ord vid 1,5-årskontrollen, se till att få göra ett återbesök vid två år. Om hon vid två år inte talar i tvåordsmeningar ska ni ha logopedremiss.

Vår son, snart 3,5, visade sig ha en expressiv språkstörning och vi använder tecken o språktränar med honom. Han har gjort stora framsteg och använde häromdagen sin första fyraordsmening! Vi sökte hjälp när han var 2,5 och inte använde tvåordsmeningar. Hans pappa var också sen.
  • Mellanmjölkens land

Dottern börjar kunna göra sig förstådd nu även om utomstående fortfarande inte har en chans. Det är mest 1ordsmeningar som gäller men även några enstaka 2-3ordsmeningar. Många ljud saknas fortfarande med resultat att många ord låter likadant även om de betyder olika. Ordförrådet ligger på kanske 30-50 ord. Hon fyller 2 om 3v.

• Jennys Bageri

Jag har en kille på nu 1 år och snart nio månader. Han har end. ett ord och det är "mamma" allt annat tycker han är totalt ointressant tydligen. Hörde några små tendenser till ett "pappa" för snart tre månader sedan men det föll ut i sanden. Sen för nån vecka sedan kom ett "bu" också visade han en bild på en lastbil i en buk. Tänkte att han försöker nog säga buss. Hans storebror som nu är tre år lite drygt va också lite småseg vad gäller talet tyckte vi men han hade mer vid den här åldern att komma med. Han hade några påhittade ord, enedl försökte han häma osv. Men nu står det still med minstingen. Är dock inte det minsta orolig,, det kommer inom sin tid. Han förstår sååå mycket, och fungerar på alla sätt och vis med oss i vardagen. Har lite andra ljud för sig istället för ljust ord, och alla här hemma förstår honom super bra. Grabbarnas storasyster som nu ska fylla fem va så olik dem, hon kom på sitt första ord vid tio månader.. Aktiv till tusen och ostoppbar på alla sätt och vis, sen bara sprutade hon ut nya ord och påhittade som vi knappt fattade nåt av i början. Sjöng gjorde hon på vi två års ålder "bäbä litalita lamm" *hehe*
    Hon härmade ju djur också väldigt snabbt. Det har jag aldrig hört min minsting göra!
    Kan inte för hundra gubbar förstå hur minstaste grabben skulle kunna sitta och sjunga nu i sommar när han ska fylla två.

Det är ju så olika!! 

• Mumin80

Stora dottern har varit sen med språket från start, det var nog första orostecknet för oss. Hon har också utvecklats stötvis, pratade typ inget till 1,5 års ålder, sen ökade ordförrådet mycket till extra tvåårsuppföljningen på bvc, så hon kom upp till miniminivån för åldern ungefär. Sen stannade det av igen. Nästa språng kom vid 2, 5-3 årsåldern, efter att vi redan kontaktat bvc och fått remiss vidare. Nu, strax över tre, har hon ett ganska stort ordförråd, men pratar otydligt och med väldigt enkel grammatik. I hennes fall verkar det dock mera handla om svårigheter att förstå hur man växelverkar med andra, snarare än motoriska problem. Så just nu har vi lagt ner logopedbesöken (har dock fått en del tips och hjälp), och ska påbörja en autismutredning på bup. Men i ert fall verkar ju övrigt normalt, som att förstå och följa instruktioner, det gör vår dotter fortfarande knappt alls. Så i ert fall kan det nog räcka med att vänta och se, kanske göra en extra bvckoll vid 2 för att se om språket kommit igång då. Lilla tjejen 13 månader kan tre ord, mamma och pappa ibland väldigt otydligt, å så "kram!" som hon säger ofta, följt av ett par små armar runt ens knän

• k girl

Haha, så gosigt! Min yngsta sade "titta", "hejhej" och "dä" vid 13 månader. :)

• syntharen

Min son fyller 3 om 1 månad och han har egentligen först börjat prata ordentligt sedan 6 månader tillbaka. När han var 1,5 sa han nästan inga ord som vi kunde förstå, knappt mamma och pappa. Och han är helt normal. Däremot kan han mycket annat som kanske andra inte kan i hans ålder. Så länge det finns en ordförståelse så är det nog inget att oroa sig för.

• Apolline

Vår ena 1,5-åring säger (skriker) KA! KA! som betyder katt, karta, kaka, GA! GA! som betyder napp, mat, Tage, och GACKA! GACKA! som betyder täcke, macka och nalle. Han har börjat säga KAGA! också, men oklart vad han menar. Han säger inga andra ord alls, bara lite hummanden. Hans tvillingbror säger inte ens ka eller ga, han bara skrattar.

• scaras

Hej igen!
    Tack för alla svar och råd. Alltid lika kul, och nyttigt att läsa hur   olika åra barn är.

Dottern har nog haft ont i magen ett bra tag vilket hämmat språket lite.. misstänkt mjölkallergi Rynkar på näsan. (Vilket det nu ändå inte är efter massa tester, men det är en annan historia) men iaf nu när hon fått må helt bra ett tag har det här grejer med språket kan jag lova, hon härmar o härmar o jobbar o övar och har man bara lite fantasi så kan man nog påstå att hon pratar en hel del nu. Skrattande Titta, där, tutte, toki-rorri (räserbilen), bi-bil, boppa-hoppa..
    Härligt!

• annie 19

min son son blev 4år     6:te juni och han kan och han kan fortfarande inte tala : ( :( 

vi pratar så många olika språk det är därför.... han är förvirrad med alla språken och vet inte vilken han ska välja , jag mamman ( svenska, franska och afrikansk och pappan tyska ------>bor i tyskland nu

• jordgubbe0812
    annie 19 skrev 2013-06-14 23:00:44 följande:
    min son son blev 4år     6:te juni och han kan och han kan fortfarande inte tala : ( :( 

vi pratar så många olika språk det är därför.... han är förvirrad med alla språken och vet inte vilken han ska välja , jag mamman ( svenska, franska och afrikansk och pappan tyska ------>bor i tyskland nu
    Vad räknar du som "inte kunna tala". Om han har 4 olika språk runt sig så kan det väl tänkas ta längre tid att få rätt på de olika språken när det gäller t.ex skillnad i grammatik och satsmelodi. Däremot lär problemet inte vara antalet språk om han verkligen inte kan prata alls.

Får ni någon hjälp?
    Går det att minska ned antalet språk om ni nu tror det är orsaken till problemet?
    Kompletterar ni med TAKK/teckenstöd. Då kan ju du och pappan använda samma tecken oberoende av språk?
    Hur mycket förstår han?
Svar på tråden Sent tal..? 1½åring.