• pangis

Många barn

Hej! Jag är en flerbarnsmamma som söker andra flerbarnsmamma. Jag väntar mitt 8de barn i slutet av året. Skule vara kul å få kontakt med er som har 5-6 eller fler barn, De är inte ofta man kommer i kontakt med någon som min situation. Hör av er.

• Svar på tråden Många barn
  • hysteria

Men ett story boende kostar ju en del, hur snålt tänker du? Overaller från ge-kås eller makaroner och korv fyra dagar i veckan? Det krävs väl nästan att den som jobbar tjänar rätt bra. Är du hemma helt utan nån inkomst?

• lövet2
    hysteria skrev 2013-03-12 11:38:09 följande:
    Men ett story boende kostar ju en del, hur snålt tänker du? Overaller från ge-kås eller makaroner och korv fyra dagar i veckan? Det krävs väl nästan att den som jobbar tjänar rätt bra. Är du hemma helt utan nån inkomst?
    Villa i en mindre ort i Norrbotten kostar inte särskilt mycket. Det är liksom uppvärmningen som kostar. Här i trakterna får du ett skapligt nytt hus i den här storleken för mellan 200.000 och 800.000 kr beroende på hur marknaden ser ut just för tillfället.

Vinteroverall köper man på våren när de reas ut, och så ärver förstås syskonen efter varandra. Vi har haft sådan tur också att barnen har kusiner i rätt åldrar, så kläderna har ärvts åt flera olika håll. En riktigt bra overall gick från en kusin till vår yngste son, till kusinens lillasyster och sedan till vår yngsta dotter. Nästa steg blev att skänka den till Röda Korset.

Mat äter vi högsta kvalitet av. Köper en halv gris från slakteriet, en älg från någon jägare i släkten, en ren från någon av de samer vi känner osv. 150 kg potatis tar vi upp själva från en odling på hösten. Tja, så där ungefär. Det vi verkligen sparat pengar på är att vi aldrig köpt hämtmat som pizza eller ätit på någon grill. Det har varit en sådan där ouppnåelig lyx.

Maken har en ordinär byggnadsarbetarlön. Själv har jag varit hemma helt utan inkomst tills den yngsta började skolan. Numera jobbar jag deltid.
  • hysteria

Det låter ju som en ok levnadsstandard, men har man råd att låda barnen spela fotboll/hockey/ gympa osv? Kan man åka till Liseberg, Lekland mm, utan att spara ett halvt liv?

• lövet2
    hysteria skrev 2013-03-12 11:52:53 följande:
    Det låter ju som en ok levnadsstandard, men har man råd att låda barnen spela fotboll/hockey/ gympa osv? Kan man åka till Liseberg, Lekland mm, utan att spara ett halvt liv?
    Vi bor så bra till att vi inte behövt fundera så mycket över den saken. 100 mil till Gröna Lund, 150 mil till Liseberg. Långt till närmaste Lekland, och det fanns överhuvudtaget ingenting sådant inom räckhåll när de äldsta var små. Inte så många fritidsaktiviteter att välja på, och de flesta är gratis. 8-åringen går i barnkör (gratis) och Svenska Kyrkans miniorer (gratis). Hennes storebror spelar fotboll (300 kr/år).

En del kanske tycker att vi bor dåligt till, men ungarna kan åka skidor och skridskor hela vintern om de vill, det är gångavstånd till älven om de vill fiska osv.
  • hysteria

Så lösningen är att flytta till Norrland om man vill ha många barn :) synd att jag hatar snö

• pangis

Hej bu å bä! Kul att du hoppar in här. Ja visst är de underbart med många barn. Man får så mycket av dom allt från skratt till roliga kommentarer till gråt mm. Lövet 2 ja de var ut spritt jag har mina lite tättare.

• Bu o Bä

Mina är också ganska utspridda i åldrarna, pojke 18, flicka snart 16, flicka 13(i dec), pojke 7 och så lillasyster fem veckor. Alla har samma pappa. Och vi trodde nog att det inte skulle bli flera efter den sista pga en mycket jobbig förlossning, men med tiden har jag "glömt" hur den var och vi ville så gärna ha ett till barn, så vi gjorde slag i saken och det blev min absolut bästa förlossning Och lillasyster är så älskad av alla sina större syskon.
    Pangis vilka åldrar har du på din barnaskara?

• pangis

Mina barn är pojke 20 flicka 16 på lördag flicka 12 pojke 10 flicka 9 pojke 7 pojke 2. Min flicka blir oxå 13 i dec. De blir nog sista här med, Är ju inte 25 längre.

• Sommar08

Hej vi år också många :) flicka 12, flicka 9, pojke 4 , pojke 4, pojke 4, flicka 4, Vi bor i södra Sverige och köper även vi overaller på rean på våren alt i augusti Vi bor billigt och stort 7 1/2 rok och det vi sparar mest på är att planera. Genom att planers middagen så kan jag åka och storhandla för hela månaden för 2000 kr dår det ofta varor som vi måste ha som mjölk bröd mm som går upp till 1200-1500 kr beroende på månad sen resten upp till 2000-2500 kr handlar jag sånt som är billigt just den månaden förra mån tex var det billigt med fläskkarre i hel bit på Ica för 29 kr kg så passade på att köpa en hel del att ha i frysen perfekt både att ugns steka, skiva och grilla/steka eller grytbitar. Genom matpriskollen kan jag hitta billiga klipp tex willys sålde kyckling file 2 kg för 59 kr då köpte vi många paket ;) hade för någon månad sedan ok med hjälp av rabatt kuponger så köper vi sällan sämre märken. Varje månad gör vi en mat lista utifrån våran frys och blir bra och närings riktig mat och så kompletterar vi handlingen med det dom behövs bara för varje rätt. Vi äter alltid ute minst en gång per mån. Då barnenfortfsrande är små då går det på ca 300-400 kr blir nog värre till tonåren phu :) Med detta inlägg menar jag att många barn är inte alltid lika med dåligt med pengar

• Sommar08

Skall tillägga att vi har ytterligare någon tusen lapp för löpande mat tex grönsaker och mjölk som vara kan handlas en vecka åt gången.

Svar på tråden Många barn