• Mor till Ella

Hur mycket kläder har du till ditt barn?

Hur många uppsättningar kläder har du till ditt/dina barn.

Mina döttrar har hur mycket kläder som helst.

Jag har ca 80 uppsättningar var till mina barn.

Finklänningar&strumpbyxor
    Klänningar & strumpbyxor/leggings 
    Tunika & leggings
    Tröja & kjol & strumpbyxor/leggings
    Tröja och jeans
    Mjukis set

Jag skulle ju kunna låta bli att tvätta i 80 dagar men skulle inte vilja ta hand om det tvättberget. Mina barn kan inte ha samma kläder mer än 1 dag. Jag tvättar ca 10 maskiner tvätt i veckan men ändå är det fullt av tvätt i tvättstugan. Jag hinner inte med hur gör ni?        

• Svar på tråden Hur mycket kläder har du till ditt barn?
  • kaffeamanda

Inte alls mycket. Föröker tänka på miljön så för minstingen blir det nästan bara ärvda. Sjuåringen får välja själv i affären varje vår och höst så att det blir saker som hon verkligen vill använda. Då brukar det bli till sommaren två klänningar, två shorts, två byxor, 7 t-shirts, två tröjor, en jacka + skalbyxor, 10 trosor och på sommaren 5 par strumpor.

• Hannah76

Jag ser inte anledning till att man räknar sina barns kläder? Jag har noll koll på det. Jag köper kläder och kläder tas bort, varför hålla reda på antal??

• S vali s

Jag förmodar att vår sjuåring har rätt mycke kläder, vi kan med lätthet skippa det där med att tvätta i tre-fyra veckor vilket är himla skönt, ibland har man helt enkelt inte tid eller väljer att lägga den tid man har på annat än att fixa med tvätten  
    Behövs det så mycke kläder ? Förmodligen inte men hon gillar kläder   

Den late får brått när det blir kväll
  • Christi38

Jag tror många (ja med) tycker det är roligt att handla kläder till barnen och att det därför blir mer än nödvändigt helt klart :) Speciellt pyjamasar och mysisar gillar jag handla till dom, finns massor hemma! ;)

När det gäller tvätt av kläderna. Jag tvättar allt nytt innan det används första gången. Sen när det gäller tröjor nu vintertid, iaf till dagiskillen, så tar jag mer bort fläckar för hand än tvättar gång på gång! Inte nyttigt varken för plagget eller miljön. Byxor lika så, jag skrubbar bort en liten fläck om det inte hunnit torka så kan byxorna användas en dag till. De blir ju inte så smutsiga och inte svettiga heller på en 16 månaders.

Lillkillens kläder behöver tvättas och bytas flera gånger om dagen för han är en liten kräksbebis i perioder...

.

• mclo

Viseversa: har en sjuk son som dreglar konstant och kläder blir sjöblöta efter 1-2 timmar

• sasso78
    mclo skrev 2013-03-13 11:35:48 följande:
    Viseversa: har en sjuk son som dreglar konstant och kläder blir sjöblöta efter 1-2 timmar
    Dregel hakklapp.   Sen går det ju att torka kläderna ockåså och använda dem en gång till, om det bara är dregel på dem.  Kläder slits ju så mycket om man ska hålla på att tvätta hela tiden....

• Höghus

Mina ungar har enorma mängder kläder. Jag har inte den blekaste hur mycket det egentligen är. Men de har var sin garderob knökfull med grejer. Vi skulle säkert klara oss en månad minst utan att tvätta och då byter vi kläder  varje dag...

• Liselurvan
    Hannah76 skrev 2013-03-13 09:09:19 följande:
    Jag ser inte anledning till att man räknar sina barns kläder? Jag har noll koll på det. Jag köper kläder och kläder tas bort, varför hålla reda på antal??

• Carolina01

Jag köper mycket kläder till min son, har dock aldrig räknat:)... Men skulle klara oss ett par veckor utan att tvätta iaf, då byter vi kläder minst en gång om dagen... Sonen är 2,5 år så han smutsar ner sig mycket:)... Har mycket mer kläder än vad han behöver, men jag älskar att köpa fina barnkläder:)!

• Litet My
    Makrame skrev 2013-03-13 07:05:55 följande:
    10 maskiner i veckan? Tycker inte man ska tvätta sånt som inte är smutsigt. Enstaka fläckar kan man ta bort utan att tvätta hela plagget. Nu är jag miljö-nörd och har inte 80 uppsättningar, utan alldeles lagom med kläder!

Håller med

Vi har också "lagom" med kläder, har dock inte räknat antal, känns ganska meningslöst att göra. Skulle gissa att vi klarar oss 2 veckor utan att tvätta. (utom sonen som för dagen lyckats att äga enbart 5 par strumpor trots att han fick 10 par häromånaden)  
Svar på tråden Hur mycket kläder har du till ditt barn?