• Mor till Ella

Hur mycket kläder har du till ditt barn?

Hur många uppsättningar kläder har du till ditt/dina barn.

Mina döttrar har hur mycket kläder som helst.

Jag har ca 80 uppsättningar var till mina barn.

Finklänningar&strumpbyxor
    Klänningar & strumpbyxor/leggings 
    Tunika & leggings
    Tröja & kjol & strumpbyxor/leggings
    Tröja och jeans
    Mjukis set

Jag skulle ju kunna låta bli att tvätta i 80 dagar men skulle inte vilja ta hand om det tvättberget. Mina barn kan inte ha samma kläder mer än 1 dag. Jag tvättar ca 10 maskiner tvätt i veckan men ändå är det fullt av tvätt i tvättstugan. Jag hinner inte med hur gör ni?        

• Svar på tråden Hur mycket kläder har du till ditt barn?
  • S vali s
    Baktakt skrev 2013-03-15 13:13:51 följande:
    Ca 10 uppsättningar kläder, plus 2-3 uppsättningar finkläder, vilket mest är i nästa storlek och därmed kommer att användas till vardags.

Om jag ser att kläderna riskerar att inte räcka innan nästa tvättid (tvättar med 6-10 dagars mellanrum) så går jag och shoppar det som behövs. Det sker ju oftast när man nyligen fått sortera ut något som varit för litet, så det är ju inte som att det händer oväntat och man måste rusa ut i panik.

Blir lika förvånad varje gång jag ser folk sälja kläder på Tradera som använts max 1-2 gånger, om alls. Kan inte låta bli att undra
    vad de jobbar med för att ha råd om de har ovanligt många och givmilda vänner/släktingar med "fel" smak (som inte undrar varför deras kläder aldrig används) när de dyker upp på Lyxfällan

Jag är undersköterska, min man it-arkitekt/sportkommentator.
    Ja vi har en hel del givmilda släktingar/vänner som mer än gärna köper kläder till vår dotter, en del plagg gillar hon, en del inte - handlar inte så mycke om givarens smak som om vår dotters
    Lyxfällan ? Ingen större risk för vår del, vi köper inte mer kläder än vi anser oss ha råd med

Man kanske måste titta lite utanför sin egen lilla bubbla och inse att även om man själv inte har en ekonomi som mäktar med klädinköp för 1-2000:-/ mån så kan andra ha det utan att för den sakens skull förköpa sig eller sätta sig i skuld. 
    Världen är trots allt lite större än just den man själv lever i      
    Den late får brått när det blir kväll
  • Annsiss

Nog skulle jag har råd med kläder för 1000 kr i mån men det vore ju vansinne, varför ska jag samla kläder på hög som inte används och tar plats dessutom. Använder hellre pengar till annat, känner också stark motvilja till onödigt konsumerande. Min dotter 2 år fick denna vinter en "finklänning" att ha vid jul, kalas och liknande, den kommer ändå vara utväxt till nästa år, den kommer väl att ha använts 4 ggr, kostade ca 400 kr- så med tanke på priset per gång är det ju vansinne, tänk om jag köpt två.

• dicny

Alldels för många, vågar inte räkna! Men här går det åt en hel del kläder också. Dottern som går på förskola har en hel hög med slit och släng kläder som hon kan ha på förskolan eller om hon är sjuk och sen en nästan lika stor hög som hon ska ha när hon är hemma eller när vi går på kalas el liknande. Sonen har inte riktigt lika många kläder än, men när han kommer upp i förskoleåldern misstänker jag att det kommer se likadant ut för honom. Skyller allt på Lindex som har så fina kläder. Kanske ska vara tacksam för att de beslöt sig för att inte öppna en affär i min hemkommun? Flört

• dicny
    Annsofie82 skrev 2013-03-14 09:35:35 följande:
    Ett litet OT tips; Bh-påsar är klockrena till små strumpor! Jag har två st. En till smutsiga strumpor och en till rena. När den smutsiga är "full" åker den in i tvättmaskinen vidare in i torktumlaren. Ut kommer en påse full med strumpor som är redo att paras ihop :) Skulle någon vara omaka så kommer den oftast med nästa rena påse!
    Vad smart! Det ska jag också börja med!
  • Mrs Green

Jag ogillar verkligen att ha kläder som knappt används så jag ser till att hon inte har mer än kanske 10 ombyten i taget. Men jag måste erkänna att jag blir glad när något är urvuxet eller trasigt så jag får en anledning att köpa nytt

• beccagranen

Känns som att dom har väldigt mycket, men inte så mycket om jag jämför med andra här ;) femåringen här väl ca: 30tal t-tshirts, 20 långärmade, 10-15 par byxor, ca 10 tjockare tröjor några uppsättningar med fleece/ underställ, ca 3-4 uppsättningar med ytterkläder etc. Mycket berör på att jag dels gillar att shoppa, men kläderna är i två storleksgrupper, 116 börjar bli lite kort och 122 för långt, jobbigt det där.

• beccagranen
    Ca 10 uppsättningar kläder, plus 2-3 uppsättningar finkläder, vilket mest är i nästa storlek och därmed kommer att användas till vardags. Om jag ser att kläderna riskerar att inte räcka innan nästa tvättid (tvättar med 6-10 dagars mellanrum) så går jag och shoppar det som behövs. Det sker ju oftast när man nyligen fått sortera ut något som varit för litet, så det är ju inte som att det händer oväntat och man måste rusa ut i panik. Blir lika förvånad varje gång jag ser folk sälja kläder på Tradera som använts max 1-2 gånger, om alls. Kan inte låta bli att undra vad de jobbar med för att ha råd om de har ovanligt många och givmilda vänner/släktingar med "fel" smak (som inte undrar varför deras kläder aldrig används) när de dyker upp på Lyxfällan

Ca 10 uppsättningar kläder, plus 2-3 uppsättningar finkläder, vilket mest är i nästa storlek och därmed kommer att användas till vardags. Om jag ser att kläderna riskerar att inte räcka innan nästa tvättid (tvättar med 6-10 dagars mellanrum) så går jag och shoppar det som behövs. Det sker ju oftast när man nyligen fått sortera ut något som varit för litet, så det är ju inte som att det händer oväntat och man måste rusa ut i panik. Blir lika förvånad varje gång jag ser folk sälja kläder på Tradera som använts max 1-2 gånger, om alls. Kan inte låta bli att undra vad de jobbar med för att ha råd om de har ovanligt många och givmilda vänner/släktingar med "fel" smak (som inte undrar varför deras kläder aldrig används) när de dyker upp på Lyxfällan

Haha, nu säljer jag inte på tradera, då kläderna går vidare till syskonbarn. Men jag kommer ofta på att vissa plagg knappt använts. Vi är vanliga knegare, men jag har ofta turen med mig att kunna fynda, och släkten är stor.så till kalas och jul här det blivit mycket kläder. Vissa plagg är mindre funktionella, obekväm etc att ha på dagis, andra är finkläder och mycket glöms bort i mängden. Trotts ett intresse för kläder och det köps mycket så uppgår inte några hemskt summor, så det är inget som påverkar vår ekonomi
  • mammalovis

Jag tycker också att det är kul med nya kläder till tösen, men handlar mest på reorna för att det inte ska bli så dyrt som ensamstående. Sedan har vi fått en lika mycket begagnat plus att jag fyndar på barnklädesmarknader. Hennes kläder får precis plats i byrån till skötbordet, men då används storlek 86 och 92 parallellt så det blir ju mer kläder på så vis.

Jag skulle gissa att hon har ca 15-20 t-shirts/bodies,15 byxor, 5 långärmade tunna tröjor och lika många tjocka per storlek hemma plus uppåt 20 par strumpor plus några ombyten på förskolan. Så det är ingen kris om jag missat att tvätta en vecka. Då jag är lat med att leta fläckar på kvällen får hon rena kläder varje morgon.

Med bebisen upptäckte vi att med 10 bodies och en kräkis fick vi tvätta varannan dag i början, så nu har jag börjat fylla på storlek 50 (oavsett om det kommer användas eller ej) medan vi nog klarar oss i 56 för att inte tala om 62 och 68 där vi ärvde massor ... Men det är ju trots allt kul med lite nytt också!

• AAS10

Ett tips är för er som hatar och sortera strumpor är och köpa en och samma färg till varje barn, jag tex hemma har ett mönster gubben har helsvarta strumpor och pojken har blå med döskallar på och svarta om det absolut inte matchar med färger, vilket gör att sorteringen går så mycket smidigare.....

• MONSTER

Hmm har inte räknat men har kanske 20-30 par tröjor, 10 par byxor och sedan ganska mkt underkläder.
    Har inte så mkt. Tvättar en gång i veckan och då ca 5 maskiner på en gång. Räcker alldeles utmärkt. De har kläderna en dag bara. Ibland går det åt mer då den minsta ibland fortfarande kissar på sig. 

• underverket 06

Min son på 4,5 år har följande:
     ca 25 långaärmade tröjor,  ca 25 T- shirts, ca 10 par jeans, 2 fin byxor, ca 10 par mjukisbyxor,3 par långa skjortor, 3 par korta skjortor,  ca 15 par kalsonger, ca 15 par strumpor, 3 skaljackor, 3 par överdragsbyxor, två set med fodrade galonisar och jacka, 2 par vanliga galonisar, 2 par galonjackor, 3 windfleece, 1 lurvfleece, 2 tunna fleece,  4 andra fleece, 6-7 tjockare bomullströjor med och utan huva. Det känns som har lite väl mycket, speciellt en massa fleece tröjor. Jag köper en hel del på loppis och begagnat och köper mest annars på Rea eller när Lindex har tag 3 betala för 2 typ. Vi kör minste en maskin om dagen. Min son har sina kläder en dag, sedan åker de i tvätten.

• Mor till Ella

Hur mycket pengar ca lägger ni på kläder till era barn i månaden? Jag lägger nog ca 1500 - 2000kr i månaden beror lite på vilken månad och om någon behöver något speciellt.

• Nyfiken gul
    Mor till Ella skrev 2013-04-20 17:17:48 följande:
    Hur mycket pengar ca lägger ni på kläder till era barn i månaden? Jag lägger nog ca 1500 - 2000kr i månaden beror lite på vilken månad och om någon behöver något speciellt.
    max 500 kr  i månaden såvida det inte behövs något särskilt.   Den här månaden införskaffades ett nytt regnställ då det gamla gick sönder.  

Men annars är väl strumpor och kalsonger alltid något som köps i princip varje månad.  Eftersom det också har en förmåga att försvinna på tex dagis, utflykter osv.  

i övrigt handlar jag aldrig om det inte verkligen behövs. Jag älskar att handla till barnen men jag handlar aldrig för handlandets skull.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Duckan

Vi köper inte något varje månad ens. Antar att vi lägger några tusenlappar per år.

• Mumin80

Ingen aning hur många plagg. 3 lådor fulla i en ikea malm-byrå till ettåringen, fyra lådor till treåringen. Så räknar jag

Köper mycket begagnat och på rea och har fått mycket, så den ekonomiska investeringen har inte varit gigantisk.  

Svar på tråden Hur mycket kläder har du till ditt barn?