• mammasusan

Pergotime start mars 2013.

Hoppar in här om det är ok. Jag är född -81 är gift & har två underbara barn födda -06 & -09, hoppas få till ett tredje mirakel via magen den här gången. Vi har gjort en lång resa bland utredningar, ivf'er, mf, adoptioner......11år utan skydd, 15st tidiga mf under åren -05 till -13 nu hoppas vi på att Dr Ludmila ska kunna hjälpa oss så vi slipper fler mf.....Jag har inga problem med äl, men får pergo för att förhoppningsvis hjälpa till på traven efter alla år. I slutet av februari i år var jag till Dr Ludmila & fick en penicillinkur m.m mot en dunderinfektion....sedan skulle mina problem med mf vara lösta enligt Ludmila....Enligt Ludmila har mina slemhinnor varit så dåliga att ägget inte har kunnat fästa ordentligt, vilket låter logiskt då jag bara fått tidiga mf. Vi få väl se hoppet är då tillbaka hos oss båda. Jag åt min första pergokur i april, blev gravid men fick ännu ett mf före v.7. Började på min andra pergokur nu den 13/9 & är på dag 10 idag. Mådde ordentligt illa den här gången av pillerna men det gav sig efter sista tabletten, däremot är värmevallningarna kvar, vilket de var flera veckor efter första kuren. Vilken dag börjar ni med ältester? Har ni fått instruktion om att testa morgon & kväll?

• mammasusan
    Busungarna skrev 2013-09-18 12:40:37 följande:
    Jag hoppar in här och skriver några rader om det går bra för er tjejer?! Skrev en egen tråd men inte fått något svar så tänkte fråga er experter. Vi har också testat Pergotime nu i hopp om att vi ska bli gravida. Tog första kuren 31juli-4aug. Fick mensen den 3 sep, alltså BIM+2. Men det konstiga är att den inte slutat än.. har småblödigt hela tiden och det är den 18e idag. Sen jag åt tabletterna har jag mått illa och haft mensvärk nästan varje dag och den senaste veckan har dessutom hud och hår varit fetare samt så svettas jag mer. Ringde gyn förra måndagen för att höra och hon sa "du är gravid, man kan blöda ändå", jag fick komma in på vul i torsdags men hon kunde inte se något foster och slemhinnan va för tunn för att tyda på graviditet. Ett test visade också negativt. Jag är helt förvirrad. :/ Va tror ni?? Är det bara biverkningar? Jag har inte hört talas om nån som mått såhär.

Kan ju vara ett mf också, även om det inte är så vanligt att man blöder så länge vid tidigt mf. Eller en biverkning, kroppen kan ju få alla möjliga biverkningar av hormoner. Hoppas du får svar från din gyn så du slipper grubbla.
  • mammasusan
    LillaJagMaria skrev 2013-09-18 13:59:13 följande:
     Välkommen hit! Hoppas verkligen ni får ert mirakel snart! Det är ni värda efter allt ni gått igen!  Jag är själv på dag 9 idag och har ätit pergotime dag 4-8, jag brukar börja testa med ägglossningstest dag 12 och sen fortsätta till de ger utslag, brukar vara på dag 16-17. Får se om det är samma denna månad. Har hört att det är bäst att testa på morgonen men vet inte om det stämmer.

tack ja på något vis ska vi då få till en trea! Jag åt pergo på dag 5-9, gör det någon skillnad att börja dag 4 el 5? Vid första pergokuren fick jag max dag 16 med CB fertilitetsmonitor, spännande att se hur det blir den här gången. Då blev stickans teststreck så starkt att kontrollstrecket knappt syntes aldrig fått ett så starkt resultat vid äl förut. Roligt att vi ligger ganska lika i fas en dag skiljer ju inget . Har du några barn sen innan? Har ni försökt länge?
  • mammasusan
    LillaJagMaria skrev 2013-09-18 14:40:25 följande:
    Jag vet inte vad det gör för skillnad om man äter pergotime på olika dagar, påverkar kanske cykeln längd. Har hört att olika läkare skriver ut olika så det har nog ingen större betydelse.  Hoppas du får lika tydliga resultat denna månad vid ÄL och att det tar sig och framför allt att den lille stannar kvar sen i nio månader!! Håller alla tummarna! Ja det är ju lite kul att vi ligger så nära varandra då kan vi verkligen följas åt :)   Nej vi har ingen barn sen innan, har försökt i snart två år. Sökte hjälp för snart ett år sedan. Vi står i kö till IVF så om lite mindre än tre månader blir det IVF om det inte tagit sig innan dess.....

Då hoppas jag att ni slipper ivf! Alla påverkas ju iof olika av alla hormoner, men jag hade verkligen velat ha mer info innan vi gjorde vår ivf förutom den rosenskimrande informationsvideon vi fick se (2004), då hade vi aldrig gjort våra landstingssponsrade försök oavsett eventuell garanti på att lyckas.
  • mammasusan
    Mael skrev 2013-09-18 20:02:30 följande:

Jag vet att Ludmilla har hjälpt många men man ska samtidigt ta det hon säger med en nypa salt. Hon feldiagnostiserade både mig och min sambo och dunderkuren mot bakterier ger hon till alla som går till henne. Hon tar dessutom inte ens blodprover innan hon skriver ut pergotime. Iaf inte på mig och de jag pratat med. Och när jag fick missfall igen så blev hon mindre engagerad. Sa ofta att det satt i huvudet. Jag vill absolut inte låta negativ eller ta bort ditt hopp om henne men jag tycker man ska veta det hon gör fel också. Man får alltid bara höra att folk höjer henne till skyarna. Jag är bara så oerhört besviken. Jag hoppas att din erfarenhet blir bättre och att ni slipper mer missfall.
    Jag är iaf mer än 100% säker på att jag hade en infektion i underlivet mådde inte alls bra & är som en ny människa sedan dess. På vilket vis blev ni feldiagnostiserade?
  • mammasusan

Vilka blodprover skulle behövas innan? Jag & maken har gjort både barnlöshetsutredning & tre mf utredningar med många prover tagna. Jag har regelbunden mens & äl får pergotime som extra hjälp, får väl se om vi får turen att behålla en graviditet någon gång

• mammasusan
    Mael skrev 2013-09-18 23:12:13 följande:
    ja jag säger absolut inte att du inte blev hjälpt. Jag försöker inte heller trampa dig på tårna på något sätt. Men flera som jag känner har fått fel "diagnos" av henne. Hon sa till mig att jag hade en fin ägglossning och inga tecken alls på pco. Hon sa till min sambo att hans spermaprov var jätte jättebra. Detta var precis i början av vår utredning så jag visste inte så mycket. Men hon kan ju för det första inte veta att jag har en fin ägglossning utan prov. Hon tog inte ett enda blodprov på mig. När vi bytte till Härnösand efter att Ludmilla sa att det satt i huvudet på mig så fick vi veta att jag har pco och ingen ägglossning plus att ingen av min sambos prover har varit bra och har nog aldrig någonsin varit bra heller. Och att säga till tjejer att det sitter i huvudet är fruktansvärt. Man känner nog med skuld som det är. Sedan är det klart att hennes dunderkur hjälper om man har bakterier men det är väldigt märkligt att alla får exakt samma diagnos av henne. Efter mitt andra missfall så sa hon "ring om du blir gravid, hejdå". Jag tyckte väldigt väldigt bra om henne men nu är jag bara väldigt besviken och känner mig dessutom lurad.

Vad tråkigt du trampar mig inte på tårna, ber m ursäkt om du upplevde det så. Men ville förklara mig hur det låg till för vår del. Vi vet att makens simmare inte är helt ok, men vi lyckas ju ändå bli gravida så oron kring den biten har jag släppt lite grann. Min ägglossning är kontrollerad flera ggr genom åren så jag vet (känner dessutom) att jag har äl regelbundet. Hon sa till mig också att slappna av, tro mig jag vet att det inte spelar någon roll. Och alla blir inte gravida & får barn efter att man har adopterat, då hade de blivit det iaf utan adoption. Nåja får väl se om jag har turen att bli gravid även den här omgången & hur långt det isf går, kommer inte att nöja mig utan hjälp om jag så ska behöva söka mig utomlands.
  • mammasusan
    Mael skrev 2013-09-19 11:31:30 följande:
    Bra att du inte tog det så :). Jag tycker bara att det är så tråkigt att man inte blir tagen på allvar alla gånger. Det är ju det största i livet. Jag hoppas verkligen att ni får rätt hjälp! Vi får försöka peppa varandra i tråden och inge ge upp :)

Instämmer att det ska vara så svårt för svensk sjukvård att prioritera fertilitetsproblem, man behöver inte åka långt bort för att de ska ha mer kunskaper än i Sverige, Danmark är ett exempel.
  • mammasusan

Mina ältester imorse dag 11....borde bli max runt dag 16....spännande att se vad kvällens ältest visar

• mammasusan
    lillaskräp skrev 2013-09-19 14:52:31 följande:
    Har någon lust att titta på mina ägglossningstest? De är från söndag till och med idag från vänster till höger. Femte från vänster är ju starkast men fortfarande inte lika stark som de ska vara vid ägglossning.. Därefter känns det som att de blir svagare igen. Tror ni att jag har haft LH-höjning redan men missat den trots att jag testade två gånger i måndags då de starkaste kom? Jag är på CD 14 idag, första kuren Pergotime. Hade känningar i magen tidigare i veckan men inte så mycket nu..

När brukar du ha äl? pergo kan förskjuta den några dgr. Använder du FL appen? Den fungerade då jag la upp min bild idag..
Svar på tråden Pergotime start mars 2013.