• Anonym (TS)

Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?

Jag hade ingen aning om det. Har aldrig läst om det eller hört talas om det. Försäkringskassan har inte sagt någonting. Sonen föddes i februari. Nu i mars, fem dagar före det skulle ha betalats ut, fick jag brev om att eftersom barnets pappa bor utomlands får min son inget barnbidrag. Min son är född, bosatt och folkbokförd i Sverige (och lika så är jag), men pappan bor utomlands. Jag tycker det är jättekonstigt. Överallt läser man att ALLA barn i Sverige har rätt till barnbidrag. Inte visste jag att barnbidraget i själva verket var ett pappabidrag, endast för barn vars pappor är folkbokförda i Sverige. Jag tycker det är diskriminerade.
    Någon annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?
  • Anonym

Nej det där stämmer inte. Och är han född i mars, så får du inte bb förrän i april.

• asta66

Jag tog för givet att det var var barnet var skrivet. Hur löser du det ?

• Anonym

Barnbidrag

Din familj har rätt till barnbidrag från Sverige om den ena föräldern arbetar i ett annat EU-land medan den andra föräldern arbetar och bor kvar med barnet i Sverige.

Om föräldern som bor kvar i Sverige inte arbetar, har familjen i första hand rätt till barnbidrag eller motsvarande bidrag och övriga familjeförmåner från det land där den andra föräldern arbetar.

• Whitetrash86
    Anonym skrev 2013-03-22 16:38:15 följande:
    Nej det där stämmer inte. Och är han född i mars, så får du inte bb förrän i april.
    Står ju tydligt att barnet är född i februari. Och att bb borde kommit nu i mars...
  • spirituality

Mina barns pappa bor utomlands. Har aldrig haft några problem med barnbidragen.

Kan det vara så att de ska kolla upp att du/ni inte får barnbidrag från pappans land?

Barnbidragen betalas f.ö. ut den 20e varje månad.  

• Anonym
    Barnbidrag

Din familj har rätt till barnbidrag från Sverige om den ena
    föräldern arbetar i ett EU/EES­land eller i Schweiz medan
    den andra föräldern arbetar och bor kvar med barnet i
    Sverige.
    Om föräldern som bor kvar i Sverige inte arbetar, har
    fa­miljen i första hand rätt till barnbidrag eller motsvarande
    bidrag och övriga familjeförmåner från det land där den
    andra föräldern arbetar.
  • Jättekul

Vilket land bor pappan i? Är barnet född i Sverige? Är du skriven här tillsammans med barnet?

• Jättekul
    Jättekul skrev 2013-03-22 17:01:59 följande:
    Vilket land bor pappan i? Är barnet född i Sverige? Är du skriven här tillsammans med barnet?
    Ja, jag såg nu att barnet är född, bosatt och folkbokförd i Sverige samt att du bor här också.

Återstår vilket land pappan bor i? 
  • Anonym (TS)
    Jättekul skrev 2013-03-22 17:01:59 följande:
    USA.
    Som jag skrev i TS är både jag och barnet födda, bosatta och folkbokförda här i Sverige.
    Vi fick brev från försäkringskassan för ett par dagar sedan om att man inte får barnbidrag om pappan är bosatt utomlands och givetvis sattes inga pengar in.
  • Jättekul
    Anonym skrev 2013-03-22 16:44:17 följande:
    Barnbidrag

Din familj har rätt till barnbidrag från Sverige om den ena
    föräldern arbetar i ett EU/EES­land eller i Schweiz medan
    den andra föräldern arbetar och bor kvar med barnet i
    Sverige.
    Om föräldern som bor kvar i Sverige inte arbetar, har
    fa­miljen i första hand rätt till barnbidrag eller motsvarande
    bidrag och övriga familjeförmåner från det land där den
    andra föräldern arbetar.
    Ok, där är svaret.
Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?