• Anonym (TS)

Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?

Jag hade ingen aning om det. Har aldrig läst om det eller hört talas om det. Försäkringskassan har inte sagt någonting. Sonen föddes i februari. Nu i mars, fem dagar före det skulle ha betalats ut, fick jag brev om att eftersom barnets pappa bor utomlands får min son inget barnbidrag. Min son är född, bosatt och folkbokförd i Sverige (och lika så är jag), men pappan bor utomlands. Jag tycker det är jättekonstigt. Överallt läser man att ALLA barn i Sverige har rätt till barnbidrag. Inte visste jag att barnbidraget i själva verket var ett pappabidrag, endast för barn vars pappor är folkbokförda i Sverige. Jag tycker det är diskriminerade.
    Någon annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?
  • MrsHughes

@ Sykepleie igen

Om du arbetar i Sverige är det ju helt korrekt att barnbidrag betalas ut härifrån. Om du och barnet är bosatta här och du arbetar här är Sverige primärland och barnbidraget betalas ut från Sverige. Vad pappan får i Frankrike vet jag inte. Kanske någon förmån som inte har någon motsvarighet i Sverige och därmed ska betalas ut i Frankrike.

• Sykepleie

Jo, jag arbetade i Sverige då och var student tidigare. Men nu jobbar jag i Norge och av någon anledning så dimper det ner barnbidrag från Sverige ändå fast jag bor och arbetar och Norge och sonen bor i Frankrike. Och ja, jag har påtalat det för fk flera flera gånger... Men de pengar åker rakt in på ett bra ränte konto så när FK vill ha tillbaka de så får de det...

• Jättekul
    Sykepleie skrev 2013-03-23 18:29:00 följande:
    Jo, jag arbetade i Sverige då och var student tidigare. Men nu jobbar jag i Norge och av någon anledning så dimper det ner barnbidrag från Sverige ändå fast jag bor och arbetar och Norge och sonen bor i Frankrike. Och ja, jag har påtalat det för fk flera flera gånger... Men de pengar åker rakt in på ett bra ränte konto så när FK vill ha tillbaka de så får de det...
    Fast det kan inte stämma att du ska få två barnbidrag.
  • Sykepleie

Pappan får barnbidrag från Frankrike. Dock har aldrig min son fått dubbel barnbidrag utan de mesta har sparats

• Sykepleie

Jättekul: Jag får inte två barnbidrag.

• Sykepleie

Jättekul: Jag får av någon anledning fortfarande barnbidraget för min son från Sverige, trots att jag bor och arbetar i Norge (är skriven här) och min son bor i Frankrike. Får inget barnbidrag för sonen från Norge, det får jag endast för mina små tjejer Så två barnbidrag får jag inte och har aldrig fått.

• MrsHughes

Ja, det är nog bra att vara beredd på ett återkrav.... Men det låter som en komplicerad situation för kassan att reda ut

• Anonym
    Annamaria44 skrev 2013-03-22 23:17:56 följande:

Nu skriver väl ts att hon är född här och barnet oxå. Så varför skulle något annat land betala barnbidrag? Har hon nyss flyttat tillbaka till Sverige. Har inte sett att det stått?
    Ts bor och har alltid bott i sverige. Det står någonstans i ett inlägg av ts
  • Jättekul
    Sykepleie skrev 2013-03-23 18:32:02 följande:
    Jättekul: Jag får av någon anledning fortfarande barnbidraget för min son från Sverige, trots att jag bor och arbetar i Norge (är skriven här) och min son bor i Frankrike. Får inget barnbidrag för sonen från Norge, det får jag endast för mina små tjejer Så två barnbidrag får jag inte och har aldrig fått.
    Ok, tyckte du skrev att ditt x fick för sonen och du också i olika länder. Missuppfattade
  • MrsHughes

Som jag förstår Sykepleies situation så betalas det ut två barnbidrag för barnet. Och det låter inte rätt. Framförallt låter det helfel att barnbidrag betalas ut från Sverige eftersom Sverige överhuvudtaget inte är inblandat längre. Ingen bor i Sverige. Varken föräldrar eller barn.

Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?