• Anonym (TS)

Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?

Jag hade ingen aning om det. Har aldrig läst om det eller hört talas om det. Försäkringskassan har inte sagt någonting. Sonen föddes i februari. Nu i mars, fem dagar före det skulle ha betalats ut, fick jag brev om att eftersom barnets pappa bor utomlands får min son inget barnbidrag. Min son är född, bosatt och folkbokförd i Sverige (och lika så är jag), men pappan bor utomlands. Jag tycker det är jättekonstigt. Överallt läser man att ALLA barn i Sverige har rätt till barnbidrag. Inte visste jag att barnbidraget i själva verket var ett pappabidrag, endast för barn vars pappor är folkbokförda i Sverige. Jag tycker det är diskriminerade.
    Någon annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?
  • Jättekul

Det fanns väl en anledning till att TS åkte hit och födde barnet. Kostar en hel del att föda barn i USA om man är oförsäkrad.

• L i n n

Mina barns pappa bor INTE i Sverige och har bara varit här en gång under hela sitt liv och jag får barnbidrag ?-)

• Jättekul
    L i n n skrev 2013-03-22 17:59:57 följande:
    Mina barns pappa bor INTE i Sverige och har bara varit här en gång under hela sitt liv och jag får barnbidrag ?-)
    Jag antar att din mamma är seperared från honom?

Läs tråden snälla 
  • Hannah76
    L i n n skrev 2013-03-22 17:59:57 följande:

Men du arbetar, eller har arbetat?
  • lillamillan

Kopierat från försäkringskassans hemsida:
    Vem får barnbidrag?

Barn som bor i Sverige har rätt till barnbidrag. Det betalas ut från och med månaden efter barnets födelse, eller senare till exempel om barnet flyttar till Sverige. Barnbidraget är skattefritt och betalas ut till och med det kvartal då barnet fyller 16 år. Du får det senast den 20:e varje månad.

Föräldrar som har gemensam rättslig vårdnad om sitt barn kan välja vem som ska få barnbidraget. Om ni inte väljer betalas pengarna ut till mamman. Är bägge föräldrarna av samma kön betalas det ut till den äldsta av föräldrarna.

Om ni som är föräldrar inte bor ihop, men har barnet hos er ungefär halva tiden var kan ni dela på barnbidraget. Ni måste ha gemensam rättslig vårdnad om barnet och vara överens om att ni ska dela på bidraget. Delat barnbidrag är 525 kronor per månad och barn.

• spirituality

Det enklaste är om du ringer till försäkringskassan och går igenom det här med dem. Kundtjänst har öppet på helgerna med, så ring redan imorgon. Förhoppningsvis har det bara blivit något missförstånd.

• Anonym

Läs svaren på första sidan så får ni svat på ts fråga.

• ummabdilleh

barnnet far visst barnbidrag om pappan inte bor i sverige...det fick vi!!

• Jättekul
    Anonym skrev 2013-03-22 18:19:07 följande:
    Läs svaren på första sidan så får ni svat på ts fråga.
  • Anonym (TS)
    Hannah76 skrev 2013-03-22 17:54:10 följande:
    Ts bodde du i usa innan barnet föddes?
    Har du arbetat i Sverige nånting?
    Planerar du att stanna i Sverige?  
    Jag har aldrig bott i USA. Jag har bara varit där på semester en gång.
    Jag har bara arbetat i Sverige.
    Nej, så som man behandlas här är det väl lika bra att packa ihop och flytta dit istället.
Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?