• Anonym (TS)

Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?

Jag hade ingen aning om det. Har aldrig läst om det eller hört talas om det. Försäkringskassan har inte sagt någonting. Sonen föddes i februari. Nu i mars, fem dagar före det skulle ha betalats ut, fick jag brev om att eftersom barnets pappa bor utomlands får min son inget barnbidrag. Min son är född, bosatt och folkbokförd i Sverige (och lika så är jag), men pappan bor utomlands. Jag tycker det är jättekonstigt. Överallt läser man att ALLA barn i Sverige har rätt till barnbidrag. Inte visste jag att barnbidraget i själva verket var ett pappabidrag, endast för barn vars pappor är folkbokförda i Sverige. Jag tycker det är diskriminerade.
    Någon annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?
  • Jellybeanbaby

Det där stämmer inte alls. Jag känner flera kvinnor med pappa till barnet i annat land och de får barnbidrag.

• Anonym (utredning)

De är väl bara inte säkra än utan behöver mer information ang er familjesituation, och gör väl en utredning ang vilket av länderna som ska betala barnbidrag antagligen.

Vi hade liknande men inom EU, Försäkringskassan ville se att det inte blev dubbelt betalt och behövde konferera med det andra landet.

• Anonym (utredning)
    Annamaria44 skrev 2013-03-22 22:25:48 följande:

Man tycker ju det. Väldigt konstigt att hon fick ett sådant brev. Allas barn som är folkbokförda i sverige får barnbidrag. Det har inget med pappan att göra. Något kanske inte stämmer med ts information.
    Nej alla barn som är folkbokförda i landet får inte barnbidrag. Inte om det finns risk att barnen får från ett annat land samtidigt, det måste utredas.
  • Annamaria44
    Anonym (utredning) skrev 2013-03-22 23:03:21 följande:
    Nej alla barn som är folkbokförda i landet får inte barnbidrag. Inte om det finns risk att barnen får från ett annat land samtidigt, det måste utredas.

Nu skriver väl ts att hon är född här och barnet oxå. Så varför skulle något annat land betala barnbidrag? Har hon nyss flyttat tillbaka till Sverige. Har inte sett att det stått?
  • Annamaria44
    Anonym (utredning) skrev 2013-03-22 23:03:21 följande:

Nu skriver väl ts att hon är född här och barnet oxå. Så varför skulle något annat land betala barnbidrag? Har hon nyss flyttat tillbaka till Sverige. Har inte sett att det stått?
  • Anonym (US)

Hej TS!

Min man var skriven i USA under vårt barns första två år i livet.
    Jag och barnet var i Sverige och mitt barn fick barnbidrag under denna tiden.

Detta var iofs nåra år sedan men tror inte de ändrat något sedan dess. 

• MrsHughes

Är du vårdnadshavare för barnet? Finns det någon anledning för Försäkringskassan att tro att du och/eller barnet inte är bosatta i Sverige? Att pappan är bosatt i USA påverkar inte rätten till barnbidrag för ett barn bosatt i Sverige. De regler som har hänvisats till gäller bara inom EU/EES och Schweiz.

Vad, exakt står det i beslutet? Titta under "Försäkringskassans motivering".

• Jättekul
    Annamaria44 skrev 2013-03-22 23:17:20 följande:

Därför att hon är tillsammans med pappan till barnet som bor i USA.
  • Anonym (Abc)

Min bästa vän har en amerikansk man men har flyttat hit med barnen, de är födda i USA. Har inte hört något från henne om att hon inte skulle få något barnbidrag. Hon är mest bara chockad över alla föräldrapenningdagar som hon får för barnen och att hon bara kan få en massa pengar så lätt. Hon har visserligen aldrig sagt något om barnbidraget men jag antar att det ligger med i de pengar hon får. Fast nu har yngsta barnet blivit gammalt nog att gå på dagis så hon kan jobba, det var därför hon flyttade hem. Klarade inte av hemmafrulivet som hon blev tvingad till pga dagisavgifterna.

• Jättekul
    Anonym (Abc) skrev 2013-03-23 08:32:09 följande:
    Min bästa vän har en amerikansk man men har flyttat hit med barnen, de är födda i USA. Har inte hört något från henne om att hon inte skulle få något barnbidrag. Hon är mest bara chockad över alla föräldrapenningdagar som hon får för barnen och att hon bara kan få en massa pengar så lätt. Hon har visserligen aldrig sagt något om barnbidraget men jag antar att det ligger med i de pengar hon får. Fast nu har yngsta barnet blivit gammalt nog att gå på dagis så hon kan jobba, det var därför hon flyttade hem. Klarade inte av hemmafrulivet som hon blev tvingad till pga dagisavgifterna.
    Då blir hon lika chockad när hon får lönebeskedet och ser hur mycket skatt som är dragen.
Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?