• Tik Tak

Arvsynden ett

Falskt kyrkligt påfund som inte finns nämnt i bibeln.

• Svar på tråden Arvsynden ett
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-30 17:20:43 följande:
    Du får hålla till godo med din evolution, den ifrågasätter jag inte att du tror på.

Att du kommer att ifrågasätta din död är enbart en tanka å att du ifrågasätter allt, bara för ifrågasättandets skull :)
    Att ifrågasätta allt är det bästa man kan göra, men det kanske du inte håller med om? Hade man inte ifrågasatt allt, hur hade vårt samhälle sett ut? Till att börja med hade inte kristendomen funnits, eller hur? Men tycker du att det hade varit ok att sluta ifrågasätta när kristendomen föddes så vi hade stannat i utvecklingen nåt århundrade efter år 0?

Sannolikt att du inte hade levt idag då en gång.
  • JoBa
    Jamo skrev 2013-03-30 14:16:21 följande:
    Jag är helt säker på att jag kommer dö, kremeras och där är det slut :)

Att du kommer att dö kan du nog vara säker på. Det är nog det enda vi kan vara helt säkra på. Varför är du säker på att du kommer att kremeras?
  • Jamo
    JoBa skrev 2013-03-30 21:29:08 följande:

Att du kommer att dö kan du nog vara säker på. Det är nog det enda vi kan vara helt säkra på. Varför är du säker på att du kommer att kremeras?
    För att jag litar på min släkt och dom vet om att jag vill kremeras. Säker kan jag inte vara men sannolikheten är mycket mycket hög :)
  • Jamo

Du blev himla tyst efter mitt senaste svar Lampstället. Ligger det kanske nåt i det jag skrev?

• Rikard
    Jamo skrev 2013-03-31 10:59:44 följande:
    Du blev himla tyst efter mitt senaste svar Lampstället. Ligger det kanske nåt i det jag skrev?
    Optimist!
    Lampstället har ännu aldrig lyssnat på ett argument.
    Däremot har hon flera gånger avslutat diskussioner när hon inte längre klarar av motargumenten.
    Antingen tystnar hon då helt, eller så kommer hon med något av sina favoritinlägg.
    Exempel på dessa är.
    Global uppvärmning.
    Att evolutionen inte kan förklara livets startskott.
    Bibelcitat som går ut på att oförutsedda saker kommer att hända och att "som man sår får man skörda".

En annan favorit är att hon anklagar sin meningsmotståndare att vara oseriös och att hon inte svarar för att meningsmotståndaren egentligen inte vill veta svaret.

Vi får se vad det blir denna gång.
  • Rikard
    Lampstället skrev 2013-03-29 22:53:33 följande:
    Nej, med det verkar inte som att du ser att våra svårigheter är vi själva orsak till.
    Inte alls, men jag behöver inte hänvisa till Bibeln för att fatta det.
    Dina bibelord är inte några djupsinnigheter utan ganska banala självklarheter.
    Det behövs ingen gud för att komma fram till detta.
  • Lampstället
    Rikard skrev 2013-03-31 16:53:58 följande:
    Inte alls, men jag behöver inte hänvisa till Bibeln för att fatta det.
    Dina bibelord är inte några djupsinnigheter utan ganska banala självklarheter.
    Det behövs ingen gud för att komma fram till detta.
    Vad då hänvisa till Bibeln, du tror inte varfär tjattrar du då som en litet barn.
    Jag bara visade hur verkligheten är.

• Lampstället
    Jamo skrev 2013-03-30 21:24:13 följande:
    Att ifrågasätta allt är det bästa man kan göra, men det kanske du inte håller med om? Hade man inte ifrågasatt allt, hur hade vårt samhälle sett ut? Till att börja med hade inte kristendomen funnits, eller hur? Men tycker du att det hade varit ok att sluta ifrågasätta när kristendomen föddes så vi hade stannat i utvecklingen nåt århundrade efter år 0?

Sannolikt att du inte hade levt idag då en gång.
    Hade jag inte levt så vad hade det gjort, men nu gör jag det och gör det bästa med livet varje dag så länge det beror på mig.
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-31 17:53:58 följande:
    Hade jag inte levt så vad hade det gjort, men nu gör jag det och gör det bästa med livet varje dag så länge det beror på mig.
    Så kan du även svara på det jag skrev om att ifrågasätta allt? Ser du nåt fel i det? Hade inte kristna ifrågasatt saker så hade inte din sekt existerat.
  • Lampstället
    Jamo skrev 2013-03-31 21:14:54 följande:
    Så kan du även svara på det jag skrev om att ifrågasätta allt? Ser du nåt fel i det? Hade inte kristna ifrågasatt saker så hade inte din sekt existerat.
    Ifrågasätter du att din att din mamma är din mamma?
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-31 22:43:46 följande:
    Ifrågasätter du att din att din mamma är din mamma?
    Nej, men det kan man lätt bevisa vet du. Många av sakerna du inte ifrågasätter går ens inte bevisa. Det blir lite skillnad då.

Så låt höra dina svar nu om det jag skrev om ifrågasättande. Testa att svara utan att ställa motfråga, vore intressant hur DU ser på det och inte din bibel.
  • Lampstället
    Jamo skrev 2013-03-31 22:53:59 följande:
    Nej, men det kan man lätt bevisa vet du. Många av sakerna du inte ifrågasätter går ens inte bevisa. Det blir lite skillnad då.

Så låt höra dina svar nu om det jag skrev om ifrågasättande. Testa att svara utan att ställa motfråga, vore intressant hur DU ser på det och inte din bibel.
    Jag är ingen filosof.
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-31 23:11:26 följande:
    Jag är ingen filosof.
    Men du kan väl tänka själv? Tycker du det är rätt att ifrågasätta tex. religiös tro?
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-31 23:11:26 följande:
    Jag är ingen filosof.
    Sen har du la försökt filosofera i en hel hög andra trådar? Är det så att jag hittade en vinkel där din bibel inte kunde ge svar eftersom jag frågade vad DU tyckte och inte vad som stod i bibeln?
  • Lampstället
    Jamo skrev 2013-03-31 23:13:27 följande:
    Men du kan väl tänka själv? Tycker du det är rätt att ifrågasätta tex. religiös tro?
    Jag ifrågasätter aldrig, det som är fel visar sig förr eller senare, gå där och ifrågasätta allt är bara depraverade,
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-31 23:18:17 följande:
    Jag ifrågasätter aldrig, det som är fel visar sig förr eller senare, gå där och ifrågasätta allt är bara depraverade,
    Om man inte ifrågasätter, hur visar det sig att det är fel? Ifrågasätter du inte kommer du (precis som du gör) försöka smälta in de nya bevisen i den redan existerande formen. Allt som motsäger gud/gudar försöker du bara omforma så det passar in i din tro.
  • Lampstället
    Jamo skrev 2013-03-31 23:24:50 följande:
    Om man inte ifrågasätter, hur visar det sig att det är fel? Ifrågasätter du inte kommer du (precis som du gör) försöka smälta in de nya bevisen i den redan existerande formen. Allt som motsäger gud/gudar försöker du bara omforma så det passar in i din tro.
    Lev du ditt liv så lever jag mitt i kunskap med att vi är illa ute genom den globala växthuseffekten, ifrågasätt den gärna och försök att ignorerar den, det var den vi talade om.

Varför snöar du in på gudar, de existerar inte enligt dig och inget då att hoppas på.
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-31 23:48:44 följande:
    Lev du ditt liv så lever jag mitt i kunskap med att vi är illa ute genom den globala växthuseffekten, ifrågasätt den gärna och försök att ignorerar den, det var den vi talade om.

Varför snöar du in på gudar, de existerar inte enligt dig och inget då att hoppas på.
    Har jag på nåt sätt sagt att jag inte tror på växthuseffekten? Skillnaden mellan oss är nog att vi antagligen ser olika på orsaken till den. Och som Michael310 säger, vad har växthuseffekten med det hela att göra?

Och inget att hoppas på? Jodå, jag har massor att hoppas på. Men jag hoppas på att de sakerna ska hända under min livstid. Jag har massor att leva för just nu, under min tid i livet.
  • themia
    Lampstället skrev 2013-03-23 21:22:48 följande:
    Nu valde Gud Jesus och han var villig.
    Sedan förstår jag att du ifrågasätter det, men du får leva med det
    Du är väldigt pigg på att påstå..
    Var finns belägget för att gud valde Jesus? Alltså direkt uttalande från gud, inte att människor påstår att så är fallet.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Arvsynden ett