• Tik Tak

Arvsynden ett

Falskt kyrkligt påfund som inte finns nämnt i bibeln.

• Svar på tråden Arvsynden ett
  • Lampstället
    Rikard skrev 2013-03-29 22:44:19 följande:
    Vadå trams?
    Du har postat exakt samma inlägg om och om igen.
    Ofta flera gånger i veckan.
    Nekar du till det?
    Nej, med det verkar inte som att du ser att våra svårigheter är vi själva orsak till.
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-29 22:51:59 följande:
    Då ser framtiden inte så ljus ut i växthuseffektens spår.
    Det beror på vad människan gör, finns ju inget annat levande väsen som kan göra nåt.
  • Simon 681
    Jamo skrev 2013-03-29 22:32:24 följande:
    Varför låter han barn dö i cancer, svält, smutsigt vatten, vid förlossning, av parasiter, värme mm? Han är allmäktig, han hade kunnat låta dom leva men väljer att inte göra det, det är empatilöshet vilket är grunden hos en psykopat.

Min tolkning av Guds svar:

Jag är alfa och omega, alltings början och slut. Jag är gott och ont. Jag är universums gud. Det är jag som är den spirande kärleken, det är jag som är blomman som bryter igenom asfalten. Det är jag som knuffar de gråtande barnen in i gaskammaren. Alla spelar en roll i den gudomliga pjäsen och ingen kan gissa sig till min motivering.

Tro

Eller dö.

Take it.

Or leave it,     
  • Lampstället
    Jamo skrev 2013-03-29 22:53:47 följande:
    Det beror på vad människan gör, finns ju inget annat levande väsen som kan göra nåt.
    Så då går det snabbt mot vår eget fixade kollektiva självmord.
  • Jamo
    Lampstället skrev 2013-03-29 22:59:55 följande:
    Så då går det snabbt mot vår eget fixade kollektiva självmord.
    Vet inte om vi kommer dö ut pga. nåt vi gjort, men att jorden kommer gå under vet vi alla. Antagligen är människan död långt före det eftersom rymden har en vana att i stort sett utrota allt levande här. Men fortfarande inget gudomligt.
  • Lampstället
    Jamo skrev 2013-03-29 23:07:17 följande:
    Vet inte om vi kommer dö ut pga. nåt vi gjort, men att jorden kommer gå under vet vi alla. Antagligen är människan död långt före det eftersom rymden har en vana att i stort sett utrota allt levande här. Men fortfarande inget gudomligt.
    Förneka du Gud, det är ju din sak.
    Vår undergång är inte gudomlig, den är vår skuld, men ni verkar ju skylla den på Gud, även om ni menar att Han inte finns.
    Så var nöjd och ta det som fås.
  • Simon 681
    Lampstället skrev 2013-03-29 23:17:37 följande:
    Förneka du Gud, det är ju din sak.
    Vår undergång är inte gudomlig, den är vår skuld, men ni verkar ju skylla den på Gud, även om ni menar att Han inte finns.
    Så var nöjd och ta det som fås.

Det måste väl per definition vara skaparens fel. Allt det skapade är skapat av skaparen?
  • chewielusen
    Rikard skrev 2013-03-29 22:37:39 följande:
    Hela detta med ett människooffer visar väl att guden är spritt språngande.
    Låt mig förstå dig rätt. Du tycker det är galenskap med ett människooffer. (I och för sig var det ju Gud själv som led för vår skull, men nu ska vi inte gå in på det.) Är du pliktetiker?
  • Lampstället
    Simon 681 skrev 2013-03-29 23:20:08 följande:

Det måste väl per definition vara skaparens fel. Allt det skapade är skapat av skaparen?
    Simon 681 skrev 2013-03-29 23:20:08 följande:

Men gör vi som Skaparen sa att vi skulle sköta jorden.

Det är dumt att ge Gud skulden för något som han inte gjort.

Gud skapade människan för att leva för evigt, men på grund av Adams synd började människor att dö.

Människan valde själv att leva oberoende av Gud. Och Gud tog sin skyddande hand ifrån henne.

Alla människor lever bara några få år, ofta med sjukdomar och krämpor, och sedan dör vi.
    Och vi dör, på grund av människans ondska.

Innan vi blev avlad, existerade vi inte, och när vi dör slutar vi också att existera.

Om vi lever 15 år eller 80 år, har inte så stor betydelse, efter det att vi har dött, eftersom vi då inte längre existerar.

Men Gud har fortfarande kvar sitt ursprungliga uppsåt med människan, att ge henne ett evigt liv.

Så trots människans ondska, har Gud, genom Jesus Kristus, gjort det möjligt för oss alla, att vinna evigt liv. "Den som tror på Sonen, han har evigt liv; men den som icke hörsammar Sonen, han ska inte få se livet, utan Guds vrede förbliver över honom." -Johannes 3: 36

Så de som inte drar nytta av den möjlighet som Gud ger oss, kommer att bli kvar i det syndiga tillstånd som Adam försatt oss i, och kommer inte att få ett evigt liv.

• chewielusen
    Jamo skrev 2013-03-29 22:32:24 följande:
    Varför låter han barn dö i cancer, svält, smutsigt vatten, vid förlossning, av parasiter, värme mm? Han är allmäktig, han hade kunnat låta dom leva men väljer att inte göra det, det är empatilöshet vilket är grunden hos en psykopat.
    Vårt jordiska liv slutar alltid med döden. Livet är också alltid förenat med svårigheter. Men Gud gav oss en egen vilja. På gott och ont. Vi lider i detta liv. Men detta liv är kort. Medan frälsningen är evig. Lyckan som väntar oss är ofantligt stor i jämförelse med smärtan vi får uppleva nu.
Svar på tråden Arvsynden ett