• Tik Tak

Arvsynden ett

Falskt kyrkligt påfund som inte finns nämnt i bibeln.

• Svar på tråden Arvsynden ett
  • Tow2Mater
    Michael 310 skrev 2013-03-24 08:47:29 följande:

Hur förklarar Bibeln varför alla djur dör? Vart Gud så förbannad på Adam att han bucklade till varenda bokform i skåpet.
    Människan drog in ondskan i världen genom att önska att hon kunde se gott och ont, och alla som bor på jorden d v s även djuren fick betala priset för det. (Om människan förorenar miljon så får även djuren lida och betala priset för det, en följdeffekt av felaktiga beslut.)
  • Rikard
    Lampstället skrev 2013-03-24 13:00:04 följande:
    Din inställning rör mig inte, du får jo tro vad du vill, jag bara svarar.
    Jag noterar en intressant utveckling i dina svar till mig.
    Svarade du inte med motiveringen att jag inte ville veta svaret.
    Nu skriver du istället att jag får tro vad jag vill.

Tack, men jag har även tidigare trott vad jag vill och tänker fortsätta med det oavsett om jag får din tillåtelse eller inte.
    Däremot fortsätter du att inte svara.
  • korp3n

Har för mig att Adam var ganska blåögd i det hela och blev lurad av den luriga Eva. Så om man vill hårdra det så är det allas kvinnors moders fel att inte lever i eden idag. Eller jag har tolkat biblen helt fel?

• Rikard

Eva är väl inte bara urmoder till alla kvinnor, utan även till alla män.

• Lampstället
    korp3n skrev 2013-03-24 20:39:18 följande:
    Har för mig att Adam var ganska blåögd i det hela och blev lurad av den luriga Eva. Så om man vill hårdra det så är det allas kvinnors moders fel att inte lever i eden idag. Eller jag har tolkat biblen helt fel?
    Adam skyllde på Gud att han gjorde fel.

1 Moseboken 3:12
    " Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”

• Michael 310
    Lampstället skrev 2013-03-24 20:44:37 följande:

" Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”

Men om vi nu förutsätter att gud är allvetande och allsmäktig och har en plan för alla människor. Måste det innebära att han visste att Adam skulle äta frukten. Gud rentav planerade att han skulle äta frukten, eftersom han vet allt om alla och allt följer hans plan. 

Låter som sagt sympatiskt som bara den. 
  • Rikard

Man behöver inte vara gud för att veta att det är väldigt lockande med något som är förbjudet. Det är klart att Jehovah insåg vad som skulle hända.
    Han ville väl ha lite vuxentid (i Eden känt som gudstid) och behövde en ursäkt att skicka bort Adam och Eva.

• korp3n
    Rikard skrev 2013-03-24 20:42:14 följande:
    Rikard skrev 2013-03-24 20:42:14 följande:

Jo så är det ju.
    Lampstället skrev 2013-03-24 20:44:37 följande:

Ja just det ergo Evas fel hon gav honom frukten, sen att hon tillhör det listigare könet och att mannen då redan på den tiden hade lärt sig att skylla på någonannan och inte ta konsekvenserna av sitt  agerande är ju rent skamligt. Eftersom människan är guds kronjuvel så kan man om man är troende bli lite nervös över hur ofelbar han egentligen är. Men sen när de som skrivit denna bok inser att attans han är inte så ofelbar så får de lägga in att han ger oss den fria viljan, härligt carte blanche och inte behöva ta konsekvenserna av sitt agerande.

• Lampstället
    korp3n skrev 2013-03-24 20:57:15 följande:

Jo så är det ju.
    Ja just det ergo Evas fel hon gav honom frukten, sen att hon tillhör det listigare könet och att mannen då redan på den tiden hade lärt sig att skylla på någonannan och inte ta konsekvenserna av sitt  agerande är ju rent skamligt. Eftersom människan är guds kronjuvel så kan man om man är troende bli lite nervös över hur ofelbar han egentligen är. Men sen när de som skrivit denna bok inser att attans han är inte så ofelbar så får de lägga in att han ger oss den fria viljan, härligt carte blanche och inte behöva ta konsekvenserna av sitt agerande.

:)
  • chewielusen
    Rikard skrev 2013-03-23 18:15:40 följande:
    Du har helt rätt Lampstället, jag förstår inte det där med att det krävdes ett människooffer.
    Jag kan heller inte förstå hur en gudom som kräver människooffer kan anses god även om guden hade hyfs nog att låta avrätta sig själv.
    Gud avrättade inte sig själv. Jesus offrades för våra synders skull. Moselagarna ger ju anvisningar om syndoffer och försoningsoffer, då är det djur som offras. 
    Jesus var förvisso Gud, samtidigt var Jesus också människa. 
Svar på tråden Arvsynden ett