• Tik Tak

Arvsynden ett

Falskt kyrkligt påfund som inte finns nämnt i bibeln.

• Svar på tråden Arvsynden ett
  • Rikard

Du har helt rätt Lampstället, jag förstår inte det där med att det krävdes ett människooffer.
    Jag kan heller inte förstå hur en gudom som kräver människooffer kan anses god även om guden hade hyfs nog att låta avrätta sig själv.

• Lampstället
    Rikard skrev 2013-03-23 18:15:40 följande:
    Du har helt rätt Lampstället, jag förstår inte det där med att det krävdes ett människooffer.
    Jag kan heller inte förstå hur en gudom som kräver människooffer kan anses god även om guden hade hyfs nog att låta avrätta sig själv.
    Det handlat inte om ett offer, det handlar om ett bevis för att en föllkomlig människa kan leva felfri intill döden och det fanns inga fullkomliga människor att tillgå.
    Få se om du kan vara seriös?
  • Rikard
    Lampstället skrev 2013-03-23 18:24:33 följande:
    Det handlat inte om ett offer, det handlar om ett bevis för att en föllkomlig människa kan leva felfri intill döden och det fanns inga fullkomliga människor att tillgå.
    Jag är nästan alltid väldigt seriös även när jag skämtar, Lampstället, men jag håller nästan aldrig med dig om någonting.
    Blanda inte ihop de två sakerna.

Jag trodde att avrättningen av Jesus såg som något slags offer av de kristna. Men jag kan ha fel. Jag har aldrig förstått den där offertanken. Den är helt absurd för mig. I synnerhet om det handlar om ett ställföreträdande offer.

Men då undrar jag vad som menas med texter som denna ur Hebreerbrevet 9:14
    "hur mycket mer måste då inte blodet från Kristus, som i kraft av evig ande har framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud"
  • Rikard
    Lampstället skrev 2013-03-23 18:24:33 följande:
    Varför måste Jesus avrättas för att visa "att en föllkomlig människa kan leva felfri intill döden".
    Hade det inte varit en större utmaning att leva lite längre.
  • Lampstället
    Rikard skrev 2013-03-23 20:54:47 följande:
    Varför måste Jesus avrättas för att visa "att en föllkomlig människa kan leva felfri intill döden".
    Hade det inte varit en större utmaning att leva lite längre.
    Nu valde Gud Jesus och han var villig.
    Sedan förstår jag att du ifrågasätter det, men du får leva med det
  • Rikard

Ok, guden valde Jesus. Samtidigt var Jesus guden. Men det var alltså inte ett offer, om jag förstår dig rätt Lampstället. Vad var det då och vad betyder texten i Hebréerbrevet om att Jesus framburit sig själv som ett offer till gud? Och hur ser sambandet mellan Jesu död och Adams synd ut? Vad är poängen med avrättningen?

• Lampstället
    Rikard skrev 2013-03-23 21:36:33 följande:
    Ok, guden valde Jesus. Samtidigt var Jesus guden. Men det var alltså inte ett offer, om jag förstår dig rätt Lampstället. Vad var det då och vad betyder texten i Hebréerbrevet om att Jesus framburit sig själv som ett offer till gud? Och hur ser sambandet mellan Jesu död och Adams synd ut? Vad är poängen med avrättningen?
    Skaparen Gud heter JHVH och Hans Son heter Jesus.
  • Rikard

Menar du, Lampstället, att fadern och sonen är två olika, på samma sätt som jag och min far är två olika?

• Lampstället
    Rikard skrev 2013-03-24 08:09:28 följande:
    Menar du, Lampstället, att fadern och sonen är två olika, på samma sätt som jag och min far är två olika?
    Ja.
    Vem bad Jesus till?
    Vem godkände Jesus?
    Om Jesus är gud, varför vet han inte vilken dag JHVH ingriper,

Sedan får du ha en annan uppfattning, men tråden handlar om arvsynden.
  • Michael 310
    Lampstället skrev 2013-03-23 16:00:58 följande:
    Adam och Eva syndade och kunde inte föda barn som inte dog. Så en kakform som det blev en buckla i, återfinns i alla kakor som bakades i den formen.

Hur förklarar Bibeln varför alla djur dör? Vart Gud så förbannad på Adam att han bucklade till varenda bokform i skåpet. Eller hade dom syndat tidigare ? Eller dog dom redan innan? Kan verkligen inte komma ihåg att jag läst nått om det i Bibeln.
Svar på tråden Arvsynden ett