• Nillis13

December bebis 2013

Jag har smugit runt här enda sen tråden startade och nyfiket följt alla diskussioner ????

Tänkte att det kke var på tiden att skriva nåt, hoppas jag får hänga med er här ????

Jag är gravid med nr 4, BF 11 december. Har tre killar sen innan varav den senaste prematur, så lite mer nojig den här gången. Men förhoppningsvis ska den väl stanna där den är många veckor till.

Intressant hur folk alltid ska kommentera allas magar. Jag är väldigt smal sen innan så på mig syns graviditeterna fort. Lägger på mig normalt i vikt (har gått upp 8 kg nu, v 27) och får blandade kommentarer. En del tycker att jag har liten mage - andra att den är gigantisk ????

Låg på normalkurvan m de två äldsta, vilka båda har vägt 4 kg! Så liten tjej kan föda stora barn ????

Jag tycker att de magar jag sett här är fantastiskt fina - INGEN är i mitt tycke särskilt stor. Så förvånar mig att ni får så mkt plumpa kommentarer! Helt fel!

• Nillis13

Mammatilltvå85: håller med dig!

Hela vitsen med en sån här tråd är väl att följas åt och dela med sig, oavsett om det är negativt eller positivt!

Jag tycker att det är intressant att läsa om ALLT, alla är vi ju olika och den ena graviditeten är inte lik den andra. :)

• Nillis13

Mirella85: vi kommer också ha en två-åring hemma när nästa kommer, tror vi kommer få nytta av syskonvagn då han inte orkar gå så långa sträckor. Så vi har beställt en Bugaboo Donkey. Visserligen dyr, men bra andrahands värde så får väl försöka sälja den så fort den inte behövs längre

• Nillis13

Mirella85: jo vi passade på att provsitta när vi beställde, och han fick plats utan problem

Håller med om att man gärna vill kunna ha barnen mot sig, tycker det var största fördelen, samt att den inte kändes så klumpig

Förstaförsökaren26: jag har också haft mkt mensvärk sista tiden, vill minnas att det var så även vid tidigare grav, och att BM då sa att det var vanligt när barnet växer. Dock är jag också lite nojig denna gång efter att ha fött för tidigt förra gången :-/

• Nillis13

Miss Kaos: jättefina kläder! väldigt unisex tycker jag, superfint på en kille!

Själv har jag precis stökat av ett läkarbesök och är nu sjukskriven i fyra veckor pga alla sammandragningar. Har tidigare fött ett barn för tidigt, så nu hoppas jag att lite vila ska göra susen. Hur går det för er andra med kraftiga sammandragningar? Hjälper vila? Får ni springa på kontroller?

• Nillis13

Corky: jag hade 10 i blodsocker efter glukosbelastn. (Gjorde redan i v 12). Jag fick börja ta blodsockret själv fyra ggr per om dagen ca varannan/var tredje dag. Och sedan lämna in listor till BM var fjortonde dag.

Precis som MissKaos säger så måste man tänka på kosten. Tallriksmodellen är det som gäller och bort med alla sötsaker. Vad gäller bröd är det nästan bara surdegsbröd som funkar att äta.

Motion så klart om du är rörlig ;)

Jag hade några höga värden efter måltider så numera måste jag sticka mig sju ggr om dagen alla dagar och får i stället lämna listor till spec mvc. :-/

Men för tillfället går det bra, jag styr med kosten och behöver inte insulinbehandlas.

• Nillis13

Miss Kaos: tror det är skillnad om man insulinbehandlas eller inte. Tar man insulin flyttas man ju automatiskt till spec mvc, och där verkar det som att man gör tul.

Jag behandlar ju bara m kosten och går hos vanlig BM (förutom lämnar in blodsockervärden till spec mvc).

Min BM håller koll på SF måttet och skenar det blir det tul. I mitt fall är det dock helt tvärtom, magen har växt lite dåligt så jag var på tul i fredags och bebis är ca 16% mindre än förväntat. Måste därför göra ytterligare ett tul senare.

• Nillis13

MissKaos: haha, ja det undrar jag också! ;) grymt less på allt stickande! Gissar att det är för att se att blodsockret hela tiden håller sig på en jämn nivå. Måste jag börja m insulin så kommer jag hur som helst få sticka mig 7 ggr/dag, så det är väl bara att stå ut :-/

Visserligen har jag vant mig nu så får väl hålla ut den lilla tid som är kvar.

Jag hade precis samma problem förra grav, men han föddes för tidigt så svårt att säga om han hade blivit stor om jag gått tiden ut. Men med den här kosten går jag själv ner i vikt (och har inget att ta av) så så länge jag sköter maten borde liten bli normalviktig.

Låter verkligen som en bit av slemproppen! Men den återbildas ju, så det borde va ok :))

• Nillis13

MissKaos: jo vid typ 2 diabetes är det ju vanligt att man får tabletter (har i släkten) men man får inte äta de som gravid. Då är det kost alternativt insulin. Men så fort ungen är ute så slipper jag ju detta - längtar!! Sen måste man ju fortsätta tänka på att röra sig/vad man äter eftersom man löper ökad risk att utveckla diabetes.

Jag är också sjukskriven pga mycket sdgr. Order om att vila och ta det lugnt, och tycker det är lite bättre nu när jag slagit av på tempot.

Ja du får vara vaksam, och ringa in kan man ju alltid göra :))

Varför tror de att du ska gå över igen?

Svar på tråden December bebis 2013