• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Felinne

Roligt att kolla på andras magar. Tänk hur olika vi är! Häftigt. Glad

Igår fick jag en en form av uppenbarelse och tänkte att "det jag går igenom nu har mammor gått igenom sedan mänsklighetens gryning". Lite fånigt kanske, men ändå så jäkla häftigt. Jag/Vi är liksom helt plötsligt del av något mycket större. Coolt.

Sedan undrar jag om det här med att kunna känna sin livmoder. Kan alla göra det? Även om min livmoder skulle visa sig ligga långt bak? Går det fortfarande att känna den då? Jag vet att ägget som nu är ett foster kom från min högra äggledare och ibland tycker jag mig ana något på högra sidan, men jag vet inte om det är inbillning eller om det verkligen är något.

• Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-06-02 21:19:37 följande:
    Åh KUB kl 9:00 imorgon. Så galet nervös!!!
    Lycka till!
  • gosnosen

Underbart KUB idag! Den levde! Bebisen var precis så stor den ska vara, sprattlade och stod på huvudet :) och jättebra risksiffror fick vi också. Tre ton lättare känner jag mig nu :)

• Minnymilou

Ja, grattis till alla lyckade KUB!

Är det någon fler som har blivit sjukt känslig av att vara gravid? Jag kan inte se på Greys Anatomy längre utan att börja böla så fort det blir känslosamt och det räcker med att se en mamma krama om ett barn på vilket teveprogram som helst för att tårarna ska komma... Jag läste en gång om en höggravid tjej (här på forumet, tror jag) som råkade tappa några köttbullar i golvet en gång och började stortjuta eftersom hon då blev tvungen att böja sig ner och plocka upp dem - den lilla lilla grejen var liksom droppen som fick bägaren att rinna över efter tusen andra jobbiga grejer hon upplevt samma dag. Jag är inte där än Glad, men när man är sjukt trött ibland och inser att, shit, jag måste laga middag/dammsuga/bada barnet/vattna i trädgården osv osv och det bara har blivit för mycket efter en lång, lång dag, då är tårarna inte långt borta. Någon som känner igen sig? 

Förresten - alla ni som har fått foglossning, har ni några bra träningstips för hur man kan bromsa eländet?  

• Felinne
    Minnymilou skrev 2013-06-03 14:34:12 följande:
    Ja, grattis till alla lyckade KUB!

Är det någon fler som har blivit sjukt känslig av att vara gravid? Jag kan inte se på Greys Anatomy längre utan att börja böla så fort det blir känslosamt och det räcker med att se en mamma krama om ett barn på vilket teveprogram som helst för att tårarna ska komma... Jag läste en gång om en höggravid tjej (här på forumet, tror jag) som råkade tappa några köttbullar i golvet en gång och började stortjuta eftersom hon då blev tvungen att böja sig ner och plocka upp dem - den lilla lilla grejen var liksom droppen som fick bägaren att rinna över efter tusen andra jobbiga grejer hon upplevt samma dag. Jag är inte där än Glad, men när man är sjukt trött ibland och inser att, shit, jag måste laga middag/dammsuga/bada barnet/vattna i trädgården osv osv och det bara har blivit för mycket efter en lång, lång dag, då är tårarna inte långt borta. Någon som känner igen sig? 

Förresten - alla ni som har fått foglossning, har ni några bra träningstips för hur man kan bromsa eländet?  
    Jag är nog lite känsligare än vanligt. Säger min man i alla fall. Börja storgråta när vi var inne på en restaurang för att jag jag var jättehungrig men tyckte allt verkade äckligt och det jag tyckte verkade gott fick jag inte äta. Sedan grät jag när han sa att jag inte skulle kolla vad fk skriver eftersom jag bara blir ledsen - "jag får väl läsa vad jag vill" pep jag och började gråta okontrollerat. Sedan grät jag morgonen därpå också för att jag kände mig allmänt nere och läste ett brev farmor skrivit till mig. Gud börjar nästan gråta igen när jag tänker på det där jäkla brevet. Och på mina underbara farföräldrar...

Kände av mina fogar rätt mycket i v7+5 och började då göra dessa övningar: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Backenuppluckring/

Sedan har jag verkligen försökt hålla igång/komma igen med träningen/löpningen och (peppar peppar) sedan jag gjort det har jag knappt känt av besvären sedan den där jobbiga veckan. Av vad jag har läst kan problemen uppkomma av massa orsaker men t.ex. om man är otränad i mag/ryggmuskerna eller otränad i allmänhet så den biten försöker jag förekomma nu genom träning och övningarna några gånger i veckan. Träning som inte belastar kroppen i sidled tror jag är bra. Det funkar jättebra för mig att springa/jogga t.ex. men jag gissar att ridning skulle vara lite svårare...
Svar på tråden December bebis 2013